تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

افغانستان: مرگ و میر کودکان کاهش یافته است

دولت افغانستان، گزارش یونیسف مبنی بر جایگاه نخست این کشور در مرگ و میر کودکان در جهان را رد کرد.

مقام‌های رسمی افغانستان می‌گویند که دسترسی مردم به تسهیلات بهداشتی، افزایش داشته و مرگ و میر کودکان و مادران در این کشور به صورت «قابل ملاحظه‌ای» کاهش یافته است.

نادره حیات، معاون وزارت بهداشت افغانستان به زمانه گفت، گزارش یونیسف، مربوط به هشت سال پیش است و بر اساس آمار جدید، میزان مرگ و میر کودکان و مادران، به ترتیب ۲۶ و ۳۱ درصد کاهش داشته است.


نوزاد افغان(عکس‌ها از زمانه)

به گفته وی، بر اساس برآوردی که سه سال پیش از این انجام شد، میزان مرگ کودکان زیر پنج سال ۱۹۱ نفر در ۱۰۰۰ کودک و در خصوص کودکان زیر یکسال، ۱۲۹ نفر در هر ۱۰۰۰ کودک بود.

بر این اساس، آخرین ارزیابی که ۲۰ روزپیش انجام شده، نشان می‌دهد که این رقم به ۱۱۱ مورد در هر ۱۰۰۰ کودک رسیده است.

معاون وزارت بهداشت افغانستان در عین حال اظهار داشت که آمار مرگ و میر مادران هنگام زایمان از ۱۶۰۰ نفر در ۱۰ هزار زایمان به ۹۰۰ نفر در همین تعداد زایمان کاهش یافته است.

پیش ازاین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که افغانستان با ثبت مرگ ۲۵۷ کودک در هر ۱۰۰۰ زایمان، در بالاترین رتبه مرگ و میر کودکان در جهان قرار دارد.


دانیل تولی، مسئول امور جنوب آسیای اداره یونیسف، اعلام کرده بود که بدون شک، امروز افغانستان «پرمخاطره‌ترین» مکان برای «زایمان» در جهان است.

وی همچنین از محدودیت ۴۳ درصدی دسترسی نهادهای امدادی به مناطق مختلف افغانستان به دلیل ناامنی خبر داده بود.

معاون وزارت بهداشت افغانستان، «بی‌اطلاعی» شماری از مردم از اصول بهداشتی، مشکلات اقلیمی، کمبود کارمندان و امکانات و بیش ازهمه نا امنی را از عوامل درصد بالای مرگ و میر کودکان و مادران در این کشور عنوان کرد.

در اوایل سال جاری، سازمان ملل گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد، افغانستان پس از نیجریه، دومین کشور دارای آمار بالای مرگ و میر مادران در جهان است.

سازمان بهداشت جهانی و یونیسف می‌گویند در صورت تقویت سیستم بهداشتی و ارائه خدمات اولیه به زنان باردار، ۸۰ درصد مرگ و میر مادران هنگام زایمان، قابل پیشگیری است.

براساس گزارش یونیسف، میانگین مرگ و میر مادران هنگام زایمان، در کشورهای در حال توسعه، ۳۰۰ برابر کشورهای صنعتی است و سالانه دست‌کم نیم میلیون نفر در کشورهای در حال توسعه هنگام زایمان، قربانی می‌شوند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)