تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نقدی: بسیج زیر بار حرف زور نمی‌رود

محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید که برداشت‌ها از «ابزاری» شدن بسیج را قبول ندارد، چراکه این نیرو به گفته وی، «زیر بار حرف زور نرفته و نخواهد رفت.»

آقای نقدی این اظهارات را امروز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی و در جمع خبرنگاران بیان کرده است.

به گفته این فرمانده نظامی، بسیج، «زیر بار حرف زور آمریکا و صدام نرفت، حالا چه کسی می‌خواهد بسیج را زیر بار حرف خود ببرد؟»


محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین

نقدی همچنین از دخالت نیرو‌های بسیج در سیاست دفاع کرد و گفت: «اگر بگوییم بسیجیان در این زمینه(سیاست) دخالت نکنند، باید بگوییم مردم دخالت نکنند»، چرا که «بسیج یک عنصر مردمی است و دیانت مردم نیز عین سیاست‌شان است.»

در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، ده‌ها تن کشته شده‌اند که بنابر گزارش‌ها، بسیاری از آنها در اثر تیراندازی نیروهای بسیجی جان باخته‌اند.

این در حالی است که فرماندهان سپاه می‌گویند در جریان درگیری‌های چند ماه گذشته، نیروهای بسیج نه ‌تنها از اسلحه استفاده نکرده‌اند، بلکه تعدادی از آنها بر اثر حمله معترضان کشته شده‌اند.

نقدی با تائید حضور نیرو‌های بسیج در حوادث پس از انتخابات، گفت که تنها تعداد اندکی از آنها در این حوادث، به پلیس «کمک» کرده‌اند

پیش از انتخابات ریاست جمهوری نیز برخی از رهبران و احزاب اصلاح‌طلب نسبت به دخالت سپاه و بسیج در سیاست و انتخابات هشدار داده بودند، اما فرماندهان سپاه گفته بودند که آن بخش از نیرو‌های بسیج که در استخدام سپاه نیستند، می‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند.

نیروی‌های نظامی در ایران حق دخالت در مسائل سیاسی و انتخاباتی را ندارند، اما فرماندهان سپاه اعلام کرده‌اند که آنها وظیفه دارند از آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی پاسداری کنند.

محمدرضا نقدی ۱۳ آبان ماه از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده جدید بسیج مستضعفین منصوب شد. وی در گذشته از سوی جناح اصلاحات به دست داشتن در «شکنجه» تعدادی از شهرداران مناطق مختلف تهران متهم شده است.

او همچنین با اتهام برخورد «خشونت‌بار» با دانشجویان در حوادث کوی دانشگاه سال ۱۳۷۸ نیز مواجه است.

نقدی نیز با تائید حضور نیرو‌های بسیج در حوادث پس از انتخابات، گفت که تنها تعداد اندکی از آنها در این حوادث، به پلیس «کمک» کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آره بسیج زیر بار حرف زور نمیره چون خودش داره زور میگه

-- ... ، Nov 21, 2009

چند نکته پیرامون عرایض سردار

١- بسیج از همان ابتدا نیز با نگاه ابزاری پایه ریزی شد. اینکه چه آنزمان چه هنوز بودند و هستند بسیجیانی که در سرکوب مردم شرکت نداشتند تغییری در نگاه گردانندگان بسیج ایجاد نمیکند.
٢- این نیرو چون ابزاریست اتفاقا قابلیت بالایی در پزیرش حرف زور دارد! در کنار این فراموش نکنیم بسیج بصورت یک مجموعه نظامی اداره میشود که « پزیرش زور » یکی از ارکان لازم الاجرای آن است.
٣- سردار امروز از نرفتن زیر بار زور آمریکا و صدام میگویند. هرچند در این « نرفتن » جای بحث فراوان است اما آنچه از این فرمایشات به ذهن میرسد گویای محاسبه غلط ایشان است. سردار فراموش میکند هیچ قدرتی در هیچ کجای عالم کوبنده تر از یک مردم متحد نیست. آمریکای ایشان هم به این نکته واقف است!
٤- در جای دیگر میفرمایند «اگر بگوییم بسیجیان در این زمینه (سیاست) دخالت نکنند، باید بگوییم مردم دخالت نکنند». خطا در پندار سردار آنچنان عمیق است که کل گفتار ایشان را در برمیگیرد. جدا از نص صریح قانون وهمچنین وصیت پیرمراد ایشان مبنی بر عدم دخالت نیروهای مسلح در عرصه سیاست میبایستی اینرا به سردار یادآوری کرد که یکی دانستن یک نیروی شبه نظامی آنهم ساخته پرداخته حکومت با کلیتی به نام « مردم » حداقل از نگاه جامعه شناسی بیشتر به یک جوک میماند. بسیج را شاید بشود به ضرب و زور فداکاریهایش در جنگ آنهم فقط در آن سالها « بخشی » از مردم دانست اما یکی دانستن آن با مردم آنهم در این سالهای سرکوب حاصل ذهن مغشوش است.
٥- واما نکته آخر در گفتار سردار تنها موردیست که نویسنده این سطور با آن همعقیده است آنجا که میفرمایند « تنها تعداد اندکی از آنها در این حوادث، به پلیس «کمک» کرده‌اند ». هرچند ایشان در حق مجموعه زیر فرمان خود کم لطفی میفرمایند چون آنچه همگان شاهد بودیم کمک پلیس به بسیج در سرکوب بود نه برعکس آن اما اینکه تنها عده اندکی برای سرکوب باقی مانده اند هم واقعیت دارد هم باعث خوشحالی همان مردمیست که به زعم ایشان دیانتشان عین سیاستشان است.

سردار بهتر است به کارهای اجراییشان همت گمارند. در جایگاه ریاست سازمان بسیج، این « عنصر مردمی » را با خواستهای رهبری بیشتر تطبیق دهند وسرکوب را به شیوه دلپسند ایشان اجرا نمایند. کمتر در انظار به سخنرانی بپردازند چون اگر خاطرشان باشد همین چند سال پیش آنچنان زیاده روی فرمودند که از رهبری تشر دریافت نمودند.

-- حمید ، Nov 21, 2009

من افتخار میکنم که بسیجی هستم ولی بسیجی مردمی هستم از چماقداری عده ای بنام شغلی خودم شرمسارم وکاری از دستم بر نمیاد دوستان دیگری هم دارم که مثل من فکر میکنند.من عاشق مردم هستم هر کاری کردم برا مردم بوده وسیاست رو به اهلش سپردم . من از درگیری با مردم متنفر بودم و هستم و نمیخوام از من استفاده ابزاری بشه.من با روحیه بسیجی که دارم عاشق ایران ومردمش هستم.لعنت ابدی به اونهایی که مردمو از ما میترسونند.

-- bahram ، Nov 21, 2009

شتر گاو پلنگ! آخه اگه نیروی نظامی هستی که غلط می کنی زیر بار حرف زور نمیری! نیروی نظامی که از این شلنگ و تخته ها نمی اندازه. اگه نیستی چرا زیر مجموعه سپاهی؟ چرا مسلحی؟ مگه الان با کسی جنگ داریم که مسلح هستید؟
ولی خودمونیم، زیر بار زور نمی روند مگر اینکه زورش پر زور باشه.
من همیشه فکر کردم که بسیج باید همون "ان جی او" می بود تا سالم می موند، حیف! چون اگر به حرفهای اولیه در مورد بسیج نگاه کنیم رد پای طرز فکر "ان جی او" ای را می شه دید ولی این چیزی که الان دیده می شه نه تنها زیر بار زور می رود بلکه اصلا آلت دست زورمندان شده است

-- ممدآقا ، Nov 21, 2009

اصلا شما اختراع کی بودید؟؟‌اصلا بسیجی چیه دیگه؟؟‌چماقدار اسمش عوض شده؟‌شعبون استخونی های جمهوری اسلامی اسمشون بسیجیه؟؟‌خجالت بکشید دیگه./ شما دارین تمام مغزهای اون مملکت- تمام دانشجوهای ٢١-٢٢ ساله رو می کشید. بقیه هم که فرار رو به قرار ترجیح دادن. چی می خواین از جون ملت؟؟‌چرا ملت باید تقاص عقده های شما رو پس بدن؟؟

-- N ، Nov 21, 2009

پدرجان،
اتفاقاً بسیج در طول تاریخ وجودیش همواره زیر حرف زور رفته است، به عنوان مثال مسئله اتمام جنگ، بسیج علی رغم میل خود و فقط به زور آنهم هم زور آمریکا و هم زور صدام آتش بس و سپس ختم جنگ را پذیرفت و بازهم به زور و علی رغم میل باطنی، بسیج به عرصه سیاست کشیده شد و برای سرکوب مردم مورد استفاده قرار گیرفت.
جناب نقدی، جنابعالی خیلی دلیر تشریف داشتید توی عراق تشریف می داشتید و با صدام مبارزه میکردید نه آنکه به عنوان معاود به ایران پناه بیاورید! حال باتوجه به عراقی بودن جنابعالی و ازبین رفتن رژیم صدام، پیشنهاد می شود تشریف ببرید عراق و همانجا برای خودتان بسیج راه بیاندازید. ملت ایران هیچ نیازی ندارد که یک عراقی درخصوص سرنوشت ایران اظهارنظر بفرماید...

-- زوربای یونانی ، Nov 22, 2009

مردم ایران هم زیر بار حرف زور بسیجی ها نمی روند .

-- احسان ، Nov 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)