تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ناامیدی» ۱+۵ از پاسخ منفی ایران به آژانس

مقام‌های ارشد گروه ۱+۵ می‌گویند از این‌که ایران پیشنهاد تامین سوخت هسته ای را رد کرده، «نا امید» شده‌اند.

مقام‌های این گروه شامل بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده آمریکا، آلمان، روسیه و چین امروز جمعه در بروکسل در خصوص پاسخ منفی ایران به پیشنهاد مبادله اتمی غرب، تشکیل جلسه دادند.

به نوشته رویترز، با این حال خبری در خصوص افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی پس از این نشست منتشر نشده است.


نشست وین درباره پرونده هسته‌ای ایران(AP)

این کشورها در بیانیه مشترکی همچنین از این‌که ایران با برگزاری نشستی پیش از پایان ماه اکتبر برای بررسی پیشنهاد آژانس موافق نکرده، اظهار تاسف کرده‌اند.

اعضای گروه ۱+۵ در عین حال از مقام‌های ایران خواسته‌اند که در تصمیم خود تجدیدنظر و از فرصت پیشنهادشده برای حل مناقشه هسته‌ای‌ تهران استفاده کنند.

در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده که با کشورهای یادشده در مذاکراتی جدی شرکت جوید.

اعضای ۱+۵ در بیانیه مشترکی از این‌که ایران با برگزاری نشستی پیش از پایان ماه اکتبر برای بررسی پیشنهاد آژانس موافق نکرده، اظهار تاسف کرده‌اند

بر اساس این گزارش، یکی از مقام‌های این گروه که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که در این نشست درباره تحریم‌ها نیز مذاکره شد، اما در خصوص زمان اعمال این تحریم‌ها ملاحظاتی وجود دارد.

در این بیانیه آمده که قرار است شش کشور یادشده به زودی نشست دیگری در این خصوص برگزار کنند.

احتمال برگزاری این نشست، در چند هفته آینده وجود دارد.

این نشست پس از آن برگزار شد که منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران اعلام کرد که تهران اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را «خارج» نمی‌کند و باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده نیز در خصوص «عواقب» این تصمیم به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد.

این گروه، از مقام‌های ایران خواسته‌اند که در تصمیم خود تجدیدنظر و از فرصت پیشنهادشده برای حل مناقشه هسته‌ای‌ تهران استفاده کنند

محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی نیز امروز اعلام کرد که ایران هنوز «پاسخ نهایی» را به پیشنهاد «منحصر به‌فرد» آژانس ارائه نکرده‌ است.

آقای البرادعی گفت: «ما هیچ پاسخ کتبی از ایران دریافت نکرده‌ایم، البته پاسخی شفاهی گرفته‌ایم که عملاً‌ می‌گوید همه مواد باید در داخل بماند تا هنگامی که ایران سوخت را دریافت کند.»

در پیش‌نویس توافقنامه وین آمده که ایران ۷۵ درصد از اورانیوم خود که با خلوص ۳.۵ درصد غنی کرده را در اختیار روسیه قرار دهد و به ازای آن، اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۱۹.۷۵ از این کشور دریافت کند.

در این طرح، فرانسه نیز به عنوان کشور واسط عمل کرده و با دریافت اورانیوم غنی‌شده از روسیه، آن را به شکل لوله‌های سوخت که تنها قابلیت استفاده در مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران دارد، به ایران تحویل خواهد داد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)