تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعدام ۱۲ نفر در ایران؛ طی دو هفته

در دو هفته اخیر ۱۲ نفر در ایران به دار آویخته شدند. بنا بر گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های رسمی ایران، این افراد در شهرهای کرمان، اصفهان، همدان، قائم‌شهر، بجنورد و سنندج اعدام شده‌اند.

احسان فتاحیان، جوان ایرانی کردی که در سنندج اعدام شد، به «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» متهم شده بود و سایر اعدام‌شدگان به خاطر «تجاوز به عنف یا قاچاق موا مخدر» به پای چوبه دار رفتند.

در اصفهان هفته گذشته، سه نفر به اتهام «قاچاق مواد مخدر» اعدام شدند. روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان با اعلام این خبر در روز سه شنبه ۲۶ آبان، اعدام‌شدگان را دو مرد و یک زن معرفی کرد.

دو جوان ۲۱ ساله در همدان، از دیگر اعدام‌شدگان هفته گذشته هستند. «حبیب» و «محمد» روز شنبه ۲۳ آبان، به اتهام «تجاوز به عنف و قتل یک دختر ۹ ساله» به پای چوبه دار رفتند.

چهارشنبه ۲۷ آبان نیز، یک مرد ۲۳ ساله در بجنورد به دارآویخته شد. به گفته احمد کیخسروی، رئیس دادگستری خراسان جنوبی، این محکوم به اعدام، «مرتکب سرقت و تجاوز به عنف» شده بود.


به گفته دادستان قائم شهر، فرد اعدام شده در این شهر نیز به «تجاوز به عنف» محکوم شده بود.

خبرگزاری فارس هم از اعدام چهار متهم به «قاچاق مواد مخدر» در کرمان خبر داده ‌است. این افراد روز ۱۶ آبان ماه در زندان کرمان به دار آویخته شدند.

از سوی دیگر، دادستانی اهواز اعلام کرده که در هشت ماه گذشته، ۳۰ نفر در این استان اعدام شده‌اند.
به گزارش روابط عمومی دادگستری استان خوزستان، سه نفر از افرادی که در این استان به دار آویخته شدند، به «محاربه و فساد فی الارض» محکوم شده بودند.

دادستان اهواز، اتهام ۱۳ نفر از اعدام‌شدگان را «قاچاق مواد مخدر»، ۱۳ نفر را «قصاص» و دلیل اعدام یک نفر دیگر را «سرقت مسلحانه» عنوان کرد.

ایران دومین رتبه اعدام در جهان را دارد. بنا به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال گذشته میلادی، ۳۴۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ نیز ۱۲۰ نفر در ایران به پای چوبه دار رفتند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)