تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نشست ۱+۵ در مورد پرونده ایران

نمایندگان قدرت‌های بزرگ جهان، روز جمعه برای بررسی مسئله هسته‌ای ایران، در بروکسل بلژیک دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این خبر را امروز پنح‌شنبه اعلام کرده است.

سخنگوی آقای سولانا گفت: «فردا در بروکسل ملاقاتی میان سه به‌علاوه سه، در سطح مدیران سیاسی و با میزبانی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.»


نشست وین درباره پرونده هسته‌ای ایران(AP)

اشاره وی به سه کشور ایالات متحده، روسیه و چین است که در مذاکرات هسته‌ای با ایران به سه کشور اتحادیه اروپا پیوسته‌اند. این گروه از کشورها که به گروه ۱+۵ نیز موسومند، طرف مذاکره هسته‌ای با ایران هستند.

این دیدار در حالی برگزار خواهد شد که فرانسه امروز پنج‌شنبه، درخواست ایران برای گفتگوی بیشتر در خصوص جزئیات فنی پیشنهاد محمد البرادعی را رد کرد.

جمهوری اسلامی روز چهارشنبه پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعویض بخش اعظم اورانیوم با غنای کم خود با سوخت هسته‌ای را رد کرد، ولی اعلام کرد که برای گفتگوی بیشتر آماده است.

فرانسه نیز درخواست ایران برای گفتگوی بیشتر در خصوص جزئیات فنی پیشنهاد محمد البرادعی برای تامین سوخت هسته‌ای تهران را رد کرد

برنار والِرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز گفت که «گفتگو در پیوند با برنامه هسته‌ای مناقشه‌آمیز ایران می‌تواند ادامه یابد، ولی این گفتگوها در مورد مسائل فنی نخواهد بود.»

وی در ادامه اظهار داشت که «ایران به صراحت، پیشنهاد محمد البرادعی را رد کرده ‌است و ما پیامدهای این پاسخ را در گروه ۱+۵ با شرکای خود ارزیابی خواهیم کرد.»

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه امروز در مورد امکان دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، نظری خوش‌بینانه ارائه کرد.

آندری نِستِرِنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که «هنوز همه‌گونه شانس برای اجرای پیشنهاد مدیرکل آژانس وجود دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه: «ایران به صراحت، پیشنهاد محمد البرادعی را رد کرده و ما پیامدهای این پاسخ را در گروه ۱+۵ با شرکای خود ارزیابی خواهیم کرد»

وی افزود: «در حال حاضر هیچ بحثی درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل جریان ندارد.»

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه در حالی بیان می‌شود که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امروز اعلام کرد واشینگتن و هم‌پیمانانش، به زودی گفتگو برای افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را آغاز خواهند کرد.

قدرت‌های غربی نسبت به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند. پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تعویض مواد هسته‌ای، قصد دارد از این نگرانی بکاهد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)