تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: غرب، دارایی‌های ایران را پس بدهد

محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که اگر قدرت‌های غربی، «دارایی و حقوق ملت ایران را تأدیه و صادقانه دست دوستی دراز کنند، ملت ایران آنان را می‌پذیرد.»

اشاره وی به دارایی‌های مسدودشده ایران در سال ۱۹۷۹ توسط ایالات متحده و از سوی بریتانیا در سال‌های پس از آن است. دولت آمریکا پس از جریان گروگانگیری کارمندان سفارت خود در تهران، دارایی‌های هنگفتی از ایران را مسدود کرد.

دولت بریتانیا نیز «در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران»، معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی را در بریتانیا مسدود کرده ‌است.


AFP

محمود احمدی‌نژاد این اظهارات را امروز پنج‌شنبه در تبریز و در جریان سومین دور از سفرهای استانی خود مطرح کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی‌نژاد افزود: «اما اگر آنان در پی دغل‌کاری و مفسده در منطقه باشند، پاسخ ملت ایران همان پاسخ قاطعی است که به اسلاف آن‌ها داده‌ است.»

اظهارات محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا امروز نسبت به «عواقب» نپذیرفتن توافقنامه هسته‌ای به ایران هشدار داده ‌است.

آقای اوباما امروز در اظهاراتی شدیداللحن گفت: «آن‌ها قادر به پاسخ مثبت نیستند. بنابراین به عنوان عواقب آن، ما با متحدان بین‌المللی‌مان، مذاکرات در خصوص افزایش تحریم‌ها را آغاز می‌کنیم.»


نمایی از ساختمان متعلق به بنیاد علوی در نیویورک(AFP)

قدرت‌های غربی همواره خواستار پذیرفتن پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد خروج دو سوم اورانیوم خلوص پایین ایران توسط جمهوری اسلامی هستند. خروج این ماده هسته‌ای می‌تواند از نگرانی‌های غرب در خصوص «کاربردهای نظامی» برنامه هسته‌ای ایران بکاهد.

مقامات ایران از ارائه پاسخ مثبت به این پیشنهاد خودداری کرده‌اند. آنها خواستار «تغییر رویه» غرب هستند.

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران نیز روز گذشته چهارشنبه، به آمریکا و غرب هشدار داد چنانچه سیاست‌های آن‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکند، تهران به فعالیت‌های اتمی‌اش ادامه خواهد داد.

با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا طی هفته‌های اخیر، دادستان‌های فدرال آمریکا نیز از تصمیم خود برای مصادره چهار مسجد و یک آسمان‌خراش ۳۶ طبقه در نیویورک خبر دادند.

مقام‌های قضایی آمریکا معتقدند سهام‌داران این ساختمان‌ها که یک نهاد غیر انتفاعی اسلامی به نام بنیاد علوی (بنیاد پهلوی سابق) است، «تحت کنترل ایران» عمل می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فقط تصور کنید که یک موسسه امریکایی ( و نه دولت امریکا) چنین ملکی در تهران داشت و از محل درآمد آن به یک موسسه فرهنگی کمک می کرد. آیا دولت ایران یک لحظه در مصادره ملک، تعطیلی آن موسسه ، دستگیری افراد مربوط و جاسوس خواندن آنها درنگ می کرد؟ نمی دانم چرا آمریکایی ها ٣٠ سال پیش این کار را نکردند؟

-- بدون نام ، Nov 19, 2009

ایران برنامه اتمی ندارد که بخواهد ادامه دهد. رفسنجانی سخنگوی دولت نیست و باید خود و خانواده اش ...شوند. این خانواده ...و ... هرچه زودتر باید دستگیر و محاکمه شوند.

-- بدون نام ، Nov 19, 2009

احمدی، توی دنیای خودش است .

-- sadegh ، Nov 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)