تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اوباما: ایران آماده عواقب تصمیم خود باشد

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که واشینگتن و متحدانش، به زودی مذاکرات برای افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را آغاز خواهند کرد.

اظهارات اوباما پس از آن مطرح می‌شود که منوچهر متکی وزیر خارجه ایران شب گذشته اعلام کرد که جمهوری اسلامی اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را «خارج» نمی‌کند و موضوع مبادله همزمان سوخت را قابل بررسی می‌داند.

علی‌اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اندکی پس از آن در گفتگو با خبرنگاران گفت که تهران برای شرکت در دور نهایی مذاکرات تبادل سوخت، «تضمین صد درصد» می‌خواهد.


کنفرانس خبری مشترک روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی(رویترز)

در پیش‌نویس توافقنامه وین آمده که ایران ۷۵ درصد از اورانیوم خود که با خلوص ۳.۵ درصد غنی کرده را در اختیار روسیه قرار دهد و به ازای آن، اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۱۹.۷۵ از این کشور دریافت کند.

در این طرح، فرانسه نیز به عنوان کشور واسط عمل کرده و با دریافت اورانیوم غنی‌شده از روسیه، آن را به شکل لوله‌های سوخت که تنها قابلیت استفاده در مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران دارد، به ایران تحویل خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها آقای اوباما در اظهاراتی شدیداللحن گفت: «آنها قادر به پاسخ مثبت نیستند. بنابراین به عنوان عواقب آن، ما با متحدان بین‌المللی‌مان، مذاکرات در خصوص افزایش تحریم‌ها را آغاز می‌کنیم.»

اوباما در اظهاراتی شدیداللحن گفت: «آنها قادر به پاسخ مثبت نیستند. بنابراین به عنوان عواقب آن، ما با متحدان بین‌المللی‌مان، مذاکرات در خصوص افزایش تحریم‌ها را آغاز می‌کنیم»

وی این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترکی با لی میونگ باک، رئیس جمهوری کره جنوبی مطرح کرد.

اوباما به جزئیات بیشتری در خصوص نوع تحریم‌های جدید علیه ایران که به اجماع جهانی نیاز دارد، اشاره‌ای نکرد، اما گفت که در طول چند هفته، نتیجه این مذاکرات اعلام می‌شود.

رئیس جمهوری آمریکا افزود که ایران مانند کره شمالی بدنبال زمان نامحدود در مذاکرات هسته‌ای است و ما اجازه نمی‌دهیم آنچه در خصوص پیونگ یانگ اتفاق افتاد، دوباره تکرار شود.


AFP

به گفته وی، در خصوص کره شمالی، مذاکراتی طولانی مدت در جریان بوده که به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که ایران تصمیم خود را تغییر دهد و با جامعه بین‌الملل همکاری کند.
اوباما گفت که وی و متحدانش در طول هفته‌های گذشته، امید داشته‌اند که این اتفاق رخ دهد.

روسای جمهوری کره جنوبی و ایالات متحده در این کنفرانس خبری، نسبت به ادامه فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی نیز انتقادهایی مطرح کردند.

ایان کلی، سخنگوی کاخ سفید نیز شب گذشته گفته بود که آمریکا اظهارات متکی را به عنوان پاسخ رسمی ایران تلقی نمی‌کند و منتظر پاسخ مثبت مقام‌های جمهوری اسلامی خواهد ماند.

کلی در عین حال به محدودیت زمانی ایران برای ارسال پاسخ اشاره کرده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

-- جواد شعبانی ، Nov 19, 2009

جناب شعبانی ، فعلا که متاسفانه آمریکا خیلی‌ غلط‌ ها تونسته بکنه، همین تحریمها که اقتصاد ایران رو فلج کرده و بیشتر از همه به مردم ایران فشار آورده، نتیجه اقدامات آمریکا و متحدانش بود...'غلط' که همیشه نباید جنگ و خونریزی باشه!گاهی همین فشار تدریجی‌ انسان رو نابود می‌کنه...

-- sahar ، Nov 19, 2009

...های غرب پس چرا علیه تحریم های غیر قانونی صهیونیسم همچنان خفه خون گرفته اید؟

-- بدون نام ، Nov 19, 2009

اینها فکر کردن میتونن اینجارم به شکل کره شمالی در بیارن...! حتی اگه دولتهای غربی بزارن ما نمی زاریم! پیش به سوی کره جنوبی شدن!!

-- بدون نام ، Nov 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)