تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

راه‌اندازی نیروگاه بوشهر در «ماه‌های آینده»

مقام‌های ایران می‌گویند که نیروگاه اتمی بوشهر تا چند ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، امروز چهارشنبه به نقل از علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که «طی ماه‌های آینده، سوخت‌گذاری در قلب رآکتور نیروگاه اتمی بوشهر انجام خواهد شد.»

به گفته آقای جلالی، علی‌اکبر صالحی در کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرده که نیروگاه اتمی بوشهر در «ماه‌های آتی راه‌اندازی خواهد شد و در حال حاضر، مراحل پایانی خود را می‌گذراند.»


آقای صالحی پس از آنکه مقام‌های روسیه از تاخیر دوباره زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خبر دادند، برای ادای پاره‌ای توضیحات به کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران فراخوانده شده بود.

سرگئی شماتکو، وزیر انرژی روسیه، دوشنبه گذشته گفته بود که برنامه اعلام شده راه‌اندازی نیروگاه بوشهر «تا آخر سال ۲۰۰۹ عملی نخواهد» شد.

خبر تاخیر مجدد در راه‌اندازی این نیروگاه، با نارضایتی مقام‌های ایران روبرو شده است.

جلالی به خبرنگاران گفته که زمان دقیق راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به خاطر «اختلاف بین ماه‌های شمسی و میلادی» اعلام نخواهد شد

روسیه در شرایطی از تعویق مجدد راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده که مقام‌های ایران، هفته گذشته از مسکو به خاطر تحویل ندادن پنج سامانه موشکی اس-۳۰۰ به تهران انتقاد کردند.

جلالی به خبرنگاران گفته که زمان دقیق راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به خاطر «اختلاف بین ماه‌های شمسی و میلادی» اعلام نخواهد شد.

سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت، پیمانکار اصلی نیروگاه اتمی بوشهر نیز امروز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرده که «آزمایش دستگاه‌ها و تجهیزات نیروگاه هسته‌ای بوشهر، با موفقیت جریان دارد.»

به گفته خانم اولگا تسیلووا، تا «پایان سال جاری میلادی، مراحل کلیدی آزمایش بخش‌های مختلف نیروگاه هسته‌ای بوشهر انجام» خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پس از آنکه مقام‌های روسیه از تاخیر دوباره زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر خبر دادند، برای ادای پاره‌ای توضیحات به کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران فراخوانده شده بود

خانم تسیلووا، وجود هر گونه مسئله «سیاسی» در راه‌اندازی این نیروگاه را رد کرد و افزود: «تنها مسایل فنی در رابطه با این نیروگاه است که برای حل آنها تلاش می‌شود.»

آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه نیز امروز چهارشنبه از پایبند بودن روسیه به تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده است.

به گزارش نووستی، نسترنکو هم علت تاخیر در راه‌اندازی این نیروگاه را مسائل «فنی» اعلام کرده است.

نیروگاه بوشهر که نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود، قرار بود در اواسط دهه ۷۰ میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان احداث شود، اما در پی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ این شرکت عملیات احداث نیروگاه بوشهر را نیمه‌کاره رها کرد.
روسیه بیش از ۱۰ سال است که مسئولیت راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر را از شرکت آلمانی زیمنس تحویل گرفته است.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه ۱۹۹۵ در تهران امضا شده بود.
حجم کل این قرارداد، حدود یک میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که نزدیک به ۸۵۰ میلیون دلار آن، قیمت رآکتور است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)