تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

متکی: اورانیوم به خارج ارسال نمی‌کنیم

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد که تهران اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را «خارج» نمی‌کند و موضوع مبادله همزمان سوخت را قابل بررسی می‌داند.

آقای متکی امروز چهارشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت که تهران گزینه مبادله همزمان سوخت در ایران را قابل بررسی می‌داند، اما کارشناسان جمهوری اسلامی «بايد اين موضوع را بررسی كنند كه چه اندازه از اين سوخت جابه‌جا شود.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین از رد پیشنهاد طرف‌های غربی از سوی تهران درباره چگونگی تبادل سوخت خبر داد و افزود: «بررسی‌ها کارشناسی» در این خصوص همچنان ادامه دارد.


رویترز

متکی هیچ اشاره به جزئیات پیشنهاد‌های طرف‌های غربی نکرده است.

وی در عین حال گفت که ایران، درخواست برگزاری نشستی فنی در وین به طرف‌های مذاکره داده است که «هنوز اين نشست تشكيل نشده است.»

در پیش‌نویس توافقنامه وین آمده که ایران ۷۵ درصد از اورانیوم خود که با خلوص ۳.۵ درصد غنی کرده را در اختیار روسیه قرار دهد و به ازای آن، اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۱۹.۷۵ از این کشور دریافت کند.

در این طرح، فرانسه نیز به عنوان کشور واسط عمل کرده و با دریافت اورانیوم غنی‌شده از روسیه، آن را به شکل لوله‌های سوخت که تنها قابلیت استفاده در مرکز تحقیقات هسته‌ای تهران دارد، به ایران تحویل خواهد داد.

متکی از رد پیشنهاد طرف‌های غربی از سوی تهران درباره چگونگی تبادل سوخت خبر داد و افزود: «بررسی‌ها کارشناسی» در این خصوص همچنان ادامه دارد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به جزئیات طرح وین، کشور‌های غربی را متهم به «فریبکاری» و تلاش برای «محروم» کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای خود کرده‌اند.

این در حالی است که آمریکا با استقبال از این پیش‌نویس، از تاخیر ایران در ارائه پاسخ نهایی به آن طرح انتقاد کرده است.

آمریکا: دچار سرخوردگی فزاینده شده‌ایم
ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که «سرخوردگی فزاینده‌ای» در خصوص عملکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای ایجاد شده است.

آقای کلی روز گذشته سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران، نسبت به ارائه پاسخ رسمی از سوی جمهوری اسلامی در خصوص پیشنهاد تامین سوخت هسته‌ای ابراز «تردید» کرد.

وی با اظهار امیدواری در خصوص پاسخ زودهنگام ایران به پیش‌نویس وین، اظهار داشت که با توجه به تاخیر تهران در پاسخ و بی‌اعتنایی این کشور به الزامات توافقنامه وین، مطمئن به دریافت پاسخ رسمی از سوی جمهوری اسلامی نیستیم.

کلی در عین حال به افزوده شدن «ناامیدی‌ها» در این خصوص اشاره کرد و گفت که فرصت زیادی برای ایران باقی نمانده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اما خودمونیم‌ها این جمهوری اسلامی هم عجب آش شله قلمکاریه ها، معلوم نیست حرف کی‌ حرفه، اوّل تو وین میگن باشه بعد یکی‌ میگه نه دوباره میگن باشه دوباره میگن نه، فیروز آبادی میگه باشه، احمدی‌نژاد میگه صبر کنین ببینم رئیس چی‌ میگه حالا باز این منوچهر متکی چی‌ میگه دیگه؟ راستی‌ با ترکیه عزیزتون چی‌ کار کردین؟ به توافق نرسیدین؟

-- ستاره ت ، Nov 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)