تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

آزمون و خطا
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «هدفمند کردن یارانه‌ها و آمادگی مردم»، درباره لزوم آماده‌سازی مردم برای اجرای این طرح نوشته شده است..

به نوشته این روزنامه، «ابهام، یکی از اصلی‌ترین تصاویری است که با نام لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در ذهن بسیاری از افراد جامعه نقش می‌بندد. ابهامات همراه با این لایحه تا آن میزان زیاد است که علاوه بر نمایندگان مجلس، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز این ابهامات را مشاهده کرده و خواسته است تا زوایای این لایحه برای افکار عمومی و نخبگان روشن شود.»

روزنامه مردمسالاری می‌نویسد: «اجرای لا یحه هدفمند کردن یارانه‌ها، که با زندگی مردم به صورت مستقیم گره خورده است، نمی‌تواند با سیاست آزمون و خطا اجرایی شود. بازگشت از لایحه در حین اجرا، ضربه سنگینی به مردم وارد خواهد کرد.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها باید کار کارشناسی لا زم صورت گیرد و از همه مهم‌تر آن‌که، جامعه باید آمادگی لا زم برای اجرای آن را داشته باشد. حال سوال اساسی آن است که آیا مردم آماده اجرای این لا یحه هستند؟ مبادا، قدم در راهی گذاشته شود که صدماتش شامل حال اقشار ضعیف و متوسط شود.»

متن کامل سرمقاله

جدیت در تنش‌زدایی
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «اشتباه بزرگ روس‌ها» به انتقاد از موضع‌گیری‌های اخیر روسیه در قبال ایران پرداخته است.

به نوشته قدس، «روس‌ها رابطه راهبردی با ایران ندارند و به صورت تاکتیکی و سیاسی با ایران برخورد می‌کنند، بنابراین با توجه به شرایط و بازی‌های سیاسی، این رابطه متحول می‌شود، در حالی که در یک رابطه راهبردی، بازی‌های سیاسی و تحولات تأثیر عمیقی بر آن ندارد.»

این روزنامه افزوده است: «در این میان، نوع رفتار اخیر آنها در خصوص نیروگاه هسته‌ای بوشهر، بسیار توهین‌آمیز بود و باید گفت گستاخی آنها در این شرایط به حد اعلا رسیده است.»

قدس در سرمقاله خود نوشته است: «واقعیتی که روس‌ها از آن غافل هستند، این‌که ایران با کشوری همچون عراق متفاوت است و اساساً کشوری نیست که بتوان بر سر آن دست به تبانی زد. لذا بی‌گمان این موضوع به جایگاه مسکو ضربه خواهد زد. ضمن این‌که ایران هم بیش از پیش باید نسبت به پیگیری سیاست تنش‌زدایی خود در دنیا و دستیابی به برنامه‌های خود اتکا در زمینه هسته‌ای جدی شود.»

متن کامل سرمقاله

«پایان سازش»
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «سازش در پایان راه» در خصوص وقایع اخیر در فلسطین، نوشته شده است.

در روزنامه جمهوری اسلامی آمده است: «پس از گذشت ۱۸ سال وعده‌های داده شده در کنفرانس مادرید، جملگی پوچ از آب درآمده‌اند. در این مدت صهیونیست‌ها نه تنها هیچ امتیاز قابل ذکری در سر میز مذاکره به اعراب ندادند، بلکه با گستاخی و با شدت بیشتری به توسعه‌طلبی و جنایات خود ادامه دادند.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «با روی کار آمدن باراک اوباما با وعده‌های فریبنده یکبار دیگر این توهم برای جناح سازش‌طلب غربی پدید آمد که می‌توانند به روند سازش امید ببندند، اما اظهارات اخیر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو، اعلام همسویی و هماهنگی کامل وی را با رژیم صهیونیستی، آب پاکی را روی دستان اعراب ریخت و آنها را کاملا ناامید ساخت.»

این روزنامه افزوده است: «اکنون با در نظر گرفتن تحولات تازه، منطقه وارد مرحله جدیدی شده است. روند سازش که ۱۸ سال قبل آغاز شد به پایان راه رسیده و عملا مرده است. با مرگ سازش، اکنون خط مقاومت و مبارزه به عنوان تنها بدیل و راه حل مطرح است و چنین رویدادی می‌تواند چشم‌اندازی روشن در پی داشته باشد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «واجب‌تر از نان شب»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «پدافند غیرعامل و ضرورت‌های نو»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «ان.پی.تی، شیر بی‌یال و دم»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «اپیدمی جدید؛ غفلت از قانون اساسی»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)