تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

همکاری چین و آمریکا در پرونده اتمی ایران

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده از توافق واشینگتن و پکن بر لزوم تلاش ایران در اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای اوباما پس از دیدار با هو جینتائو، همتای چینی خود در پکن در نشست خبری مشترکی اظهار داشت که دو کشور به توافق رسیده‌اند که ایران باید جامعه بین‌الملل را در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته ‌ای‌اش «مطمئن» سازد.


اوباما در ضیافت شام همتای چینی خود(رویترز)

وی افزود: «ایالات متحده و چین برای مقابله با تهدید ناشی از مسلح شدن ایران به تسلیحات اتمی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.»

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که از فرصت اثبات صلح‌آمیز بودن اهداف هسته‌ای خود استفاده کنند، وگرنه باید «عواقب» آن را بپذیرند.


AP

وی در خصوص این «عواقب» توضیح بیشتری ارائه نکرد، اما احتمال داده می‌شود که افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را مدنظر داشته است.

روسای جمهوری چین و آمریکا پس از دیدار با یکدیگر در بیانیه مشترکی، از ایران خواستند که به صورتی «سازنده» با گروه ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تعامل داشته باشد.

رئیس جمهوری آمریکا به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که از فرصت اثبات صلح‌آمیز بودن اهداف هسته‌ای خود استفاده کنند، وگرنه باید «عواقب» آن را بپذیرند

پیش از این، دیمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه در دیدار با اوباما، با قدردانی از ادامه تلاش‌های بین‌المللی در خصوص پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفته بود که ما از گفتگوها با ایران، راضی نیستیم.

روز گذشته نیز محمد البرادعی مدیرکل آژانس، در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران اعلام کرد که با فاش شدن دومین مرکز غنی‌سازی جمهوری اسلامی، نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران افزایش یافته است.

در گزارش آقای البرادعی آمده که آژانس معتقد است که جمهوری اسلامی باید درباره هدف از ساخت این مرکز اتمی، توضیحات بیشتری ارائه کرده و «شفاف‌سازی» کند.

این در حالی است که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش آقای البرادعی را «تکراری و خسته‌کننده» توصیف کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)