تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

مجری سیاست‌های پنهان
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «توهم دوستی با شیطان!»، در خصوص روز ۱۳ آبان و رابطه با این کشور پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «افرادی به خود اجازه داده‌اند که با محمل‌های ناپسند، چنین القا کنند که جابجایی حزبی در هیات حاکمه آمریکا و راه یافتن یک فرد سیاهپوست به کاخ سفید و با استناد به برخی اظهارات سست و صرفا نمایشی مقامات آمریکایی، به معنای تغییر در سیاست‌های واشنگتن است.»

روزنامه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «افرادی که با این توجیهات ساده‌لوحانه درباره چنین موضوع مهمی اظهار نظر می‌کنند و درصدد تصمیم‌سازی بر می‌آیند یا فاقد قدرت تجزیه و تحلیل و شناخت ماهیت نظام سلطه هستند و یا با تغافل و چشم‌پوشی بر واقعیت‌ها قصد عوامفریبی دارند و با از سرگیری سلطه جوئی‌های آمریکا بر ایران مشکلی ندارند.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه، «روسای جمهور آمریکا مهره‌هائی هستند که هر چند سال یکبار تغییر می‌کنند و چیزی بیش از مجری سیاست‌های پنهان نیستند. بنابراین با شنیدن چند جمله بظاهر مثبت دل بستن به پدید آمدن تغییر در رفتار آمریکا چیزی بیش از یک توهم نیست.»

متن کامل سرمقاله

مقصود نهایی
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «... و اما تظاهرات فردا» نیز در خصوص تظاهرات ۱۳ آبان و اقدامات احتمالی اصلاح‌طلبان نوشته شده است.

به نوشته کیهان، «آقایان موسوی و خاتمی می‌دانند وقتی در مقابل شعاری که هواداران اندک و کم شمار آنان در روز قدس به حمایت از اسرائیل سر داده‌اند، ساکت می‌مانند و کمترین سخنی در ملامت آنان و یا علیه اسرائیل بر زبان نمی‌آورند و بر قلم نمی‌رانند، به طورطبیعی، احتمال نرم شدن آنها در مقابل رژیم صهیونیستی- و نه الزاماً وابستگی آنها- قوت می گیرد...نمی‌گیرد؟! مخصوصاً آن که شناسنامه روزقدس به نام مبارزه با اسرائیل صادر شده است.»

این روزنامه افزوده است: «اخبار موثق- حتی از رسانه‌های دشمن- حکایت از آن دارد که قرار است شماری از این فریب‌خوردگان یا مأموریت یافتگان از شهرستان‌ها نیز به تهران بیایند. ابتدا قرار بود مقابل لانه جاسوسی جمع شوند ولی در هراس از خشم جمعیت که دیگر تاب تحمل پیاده نظام آمریکا و اسرائیل را از دست داده‌اند، در این تصمیم تغییراتی پدید آمده است.»

کیهان در سرمقاله خود نوشته است: «مقصود نهایی جماعت یاد شده، مقابله با اساس اسلام و انقلاب و امام است و نه دولت نهم و دهم... که به یقین خالی از برخی انتقادهای جدی نیست.»

متن کامل سرمقاله

کنترل اصلاحات
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «حل بحران؛ اینگونه؟!» به بررسی موضع‌گیری‌های جناح‌های سیاسی داخل پرداخته است.

در روزنامه آفتاب یزد آمده است: «عده‌ای از اصولگرایان که از هوش سیـاسی بالاتری برخوردار هستند، به خوبی میزان نفوذ خود در جامعه و سهم واقعی ‌خویش از قدرت سیاسی را درک می‌کردند و لذا مایل بودند اصلاح‌طلبان حضوری کنترل شده در عرصه‌ سیاسی کشور داشته باشند.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «در این میان به نظر می‌رسد گسترش روزافزون حمایت‌های مردمی و پیوستن مستمر نخبگانی از طیف دانشگاهیان، ‌حوزویان و هنرمندان به جنبش اصلاحی موردنظر اصلاح‌طلبان، بار دیگر فراکسیون‌های مختلف اصولگرایان را کنار هم قرار داده است تا فعلا خطر بازگشت اصلاح‌طلبان را از سر بگذرانند.»

این روزنامه افزوده است: «انتخاب سخنران برای مراسم روز سیزده آبان را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد. شخصیتی که نام او به عنوان سخنگوی اصولگرایان در مراسم سیزدهم آبان ماه اعلام شده، کسی است که در تحولات پس از انتخابات، شدیدترین موضع‌گیری‌ها را در خصوص اصلاح‌طلبان و رهبران آنها داشته و یک اظهارنظر او در خصـوص کهریزک نیز در میان دانشجویان، حسـاسیـت ‌بـرانگیـز شد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «شکست، سرانجام انحصار در مترو»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «به بهانه اقتصاد، برای سیاست»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «چرایی توقف در ایستگاه تصمیم‌گیری»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «چه کسی یارانه می‌دهد؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)