تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران: پیشنهاد آژانس بازبینی شود

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی پیشنهاد تبادل سوخت را رد نکرده و خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بازبینی پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌ خصوص است.

آقای متکی که برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه هشت کشور اسلامی به مالزی سفر کرده، همچنین گفته که ایران پیشنهاد تبادل سوخت با آمریکا، روسیه و فرانسه تحت نظارت آژانس را رد نکرده است.

براساس طرحی که پیش‌نویس آن در وین، میان ایران و سه کشور مذکور تهیه شده است، قرار است جمهوری اسلامی ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود را تحویل روسیه داده و در مقابل، اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شده را دریافت کند.


رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند که ایران هفتم آبان ماه، در پاسخ به این پیشنهاد اعلام کرده که تحویل اورانیوم به روسیه، مشروط به تحویل اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به تهران است.

ایران همچنین گفته که تمام ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم خود را به صورت تدریجی، تحویل روسیه خواهد داد.

علی لاریجانی رئیس قوه مقننه و صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه به همراه برخی دیگر از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی با امضای این توافقنامه از سوی ایران مخالفت هستند.


عکس‌ها: AP

آنها می‌گویند که چنین توافقنامه‌ای، «فریبی» برای محروم کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم است.

روسیه نیز در واکنش به این انتقاد‌ها اعلام کرده که پیش‌نویس وین، «فریب» نیست و به نفع ایران است.

این در حالی است که آقای متکی گفته که ایران، پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص را بررسی کرده و برخی «ملاحظات فنی و اقتصادی» دارد.

به گفته وزیر امور خارجه ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی به مسئولان آژانس اعلام کرده‌اند که خواستار «ایجاد یک کمیته فنی برای بازبینی و بررسی مجدد همه این موارد» هستند.

متکی گفت که مذاکرات، تنها برای نحوه تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران است و «غنی‌سازی اورانیوم برای راکتورهای دیگر و تامین سوخت مورد نیاز، متوقف نشده و ادامه دارد»

متکی همچنین افزوده که برخی اعضای شرکت کننده در کمیته فنی به ایران گفته‌اند که برای بررسی ملاحظات ایران باید دور جدیدی از گفتگو‌های فنی برگزار شود.

وی اظهار داشته که این مذاکرات، تنها برای نحوه تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران است و «غنی‌سازی اورانیوم برای راکتورهای دیگر و تامین سوخت مورد نیاز، متوقف نشده و ادامه دارد.»

آقای متکی اظهار داشته است: «در صورتی که بر سر این موضوع (خرید سوخت)، به توافق نرسیم، بحث تولید سوخت با اورانیوم غنی‌شده ‪ ۲۰‬درصد در داخل ایران نیز مطرح است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)