تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

البرادعی خواستار پاسخ فوری ایران شد

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مقام‌های ایران خواست که در اسرع وقت، به پیشنهاد تامین سوخت مورد نیاز تهران از خارج از این کشور پاسخ دهند.

آسوشیتدپرس به نقل از آقای البرادعی نوشته است که «من از ایران می‌خواهم که هر چه سریع‌تر به پیشنهاد من پاسخ دهد.»

وی این اظهارات را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرده است.


رویترز

مدیرکل آژانس با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی پاسخ ایران در اسرع وقت، افزود که هنوز سئوالاتی در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد.

وی پاسخ سریع ایران به پیشنهاد وی را موجب اعتمادسازی میان جمهوری اسلامی و سایر کشورهای طرف مذاکره دانست.

در پیشنهاد آژانس که ایران خواستار اعمال برخی تغییرات در آن است، پیش‌بینی شده که تهران در قبال تحویل ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد، از روسیه اورانیوم با غنای ۲۰ درصد دریافت کند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده نیز در مراکش گفته است که پیشنهاد تامین سوخت ایران از خارج از این کشور، «تغییر» نخواهد کرد

اورانیوم با غنای ۲۰ درصد پس از آنکه در فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شد، تحویل ایران می‌شود.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران روز گذشته دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی پیشنهاد تبادل سوخت را رد نکرده و خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بازبینی پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این‌ خصوص است.

وی اظهار داشت که این مذاکرات، تنها برای نحوه تامین سوخت نیروگاه تحقیقاتی تهران است و «غنی‌سازی اورانیوم برای راکتورهای دیگر و تامین سوخت مورد نیاز، متوقف نشده و ادامه دارد.»

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده نیز در مراکش گفته است که پیشنهاد تامین سوخت ایران از خارج از این کشور، «تغییر» نخواهد کرد.

مدیرکل آژانس با تاکید بر لزوم شفاف‌سازی پاسخ ایران در اسرع وقت، افزود که هنوز سئوالاتی در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود دارد

وی افزوده که ما به فشار بر ایران برای پذیرش کامل این پیشنهاد ادامه خواهیم داد و تهران باید به پیش‌نویس وین که با آن موافقت کرده، پایبند بماند.

به گفته وی، ایران با پذیرش این پیشنهاد نشان می‌دهد که تمایلی به انزوا ندارد و بدنبال همکاری با جامعه بین‌الملل است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم از ایران خواسته بود که پیشنهاد تبادل سوخت برای تامین سوخت مرکز تحقیقات اتمی تهران را بپذیرد.

این در حالی است که برخی از مقام‌های بلندپایه ایران می‌گویند که توافقنامه‌ وین، «فریبی» برای محروم کردن ایران از غنی‌سازی اورانیوم است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)