تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مخالفت دیپلمات‌ها با درخواست ایران از آژانس

همزمان با درخواست سران اروپا و آمریکا برای پاسخ ایران به پیشنهاد محمد البرادعی، دیپلمات‌های غربی از خواسته جدید ایران از آژانس خبر می‌دهند.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، نوشته است که جمهوری اسلامی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی‌اش را پیش از انتقال اورانیوم خود به خارج دریافت کند.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های غربی، این خواسته ایران را که در پاسخ اولیه این کشور به آژانس مطرح شده، «غیرقابل قبول» دانسته‌اند.


مراحل غنی‌سازی اورانیوم(AFP)

آنها افزوده‌اند که هنوز مشخص نیست که ایران این درخواست را به صورت «خواسته‌ای جدی» مطرح کرده یا «باز هم بدنبال خرید زمان» است.

دفتر نمایندگی ایران در آژانس و محمد البرادعی دبیرکل آژانس هنوز در خصوص این مسئله اظهارنظری نکرده‌اند. محتوای پاسخ ایران به آژانس که پس از تاخیری یک هفته‌ای به صورت یک پاسخ اولیه، ارائه شده، هنوز منتشر نشده است.

در همین حال، اعضای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند که به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد.

به نوشته آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا با ابراز «نگرانی شدید» از تحولات مربوط به پرونده اتمی ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که با پیشنهاد محمد البرادعی در خصوص تامین سوخت مورد نیاز خود موافقت کنند.

به گفته دیپلمات‌های غربی، جمهوری اسلامی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است که سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی‌اش را پیش از انتقال اورانیوم خود به خارج دریافت کند

بر اساس پیشنهاد البرادعی، ایران باید تا پایان سال جاری میلادی، ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیلوگرم دخیره اورانیوم غنی‌شده با غلظت پائین خود را به روسیه تحویل دهد و اورانیومی با غلظت کمتر از ۲۰ درصد به صورت میله‌های سوخت اتمی از فرانسه تحویل گیرد تا در رآکتور تحقیقاتی‌اش مورد استفاده قرار دهد.

کارل بیلت، وزیر خارجه سوئد و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با رد این پیشنهاد ایران، آن را از جنس همان «حقه‌های قدیمی» دانسته است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز روز گذشته از پیشنهاد آقای البرادعی به ایران حمایت کرد.

نتانیاهو این پیشنها را بدلیل این که ایران را مجبور به خارج کردن بخشی از اورانیوم خود از کشور می‌کند، «مثبت» ارزیابی کرد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)