تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

حفظ آبرو
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «برباد رفته!» به تجلیل از سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد پرداخته است.

به نوشته این روزنامه «پیوستگی دو محیط داخلی و خارجی ایران، مهم‌ترین مشخصه تحولات آینده خواهد بود. در گذشته هم همواره اینگونه بوده که برخی سیاست خارجی را ادامه سیاست داخلی و همچنین تحولات خارجی را بازتابی از تحولات داخلی می‌دانسته‌اند.»

روزنامه کیهان می‌نویسد: «دولت اصلاحات در عمل همان کارهایی را می‌کرد که غربی‌ها از ایران توقع داشتند، در نتیجه لازم نبود طرف غربی برای مجبور کردن ایران به انجام این یا آن کار فشار چندانی به خود بیاورد و حتی لازم نبود امتیازی هم به ایران بدهد.»

به نوشته سرمقاله نویس این روزنامه، «آنچه اکنون در محیط سیاست خارجی ایران دیده می‌شود شاید تا حدود زیادی محصول این باشد که غربی‌ها فهمیده‌اند همه چیز را باخته‌اند و دیگر بهتر است کوتاه بیایند. دیگر حتی دوستی هم نمانده که بتوانند به آن امید ببندند. پس طبیعی است که شاخ و شانه کشیدن‌ها تعطیل و همه اهداف به حفظ آبرو تقلیل پیدا کند.»

متن کامل سرمقاله

تردید در صحت تبلیغات
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «حق مسلم مردم فقط تبلیغات نیست!‌» در انتقاد از سیاست‌های تبلیغاتی دولت و مجلس نوشته شده است.

به نوشته آفتاب یزد، «نـخـسـتین سفر استانی احمدی‌نژاد در مقام رئیس دولت دهم شاهد تبلیغات گـسـتـرده بـرای اثـبـات اسـتثنایی بودن دولـت‌هـای نـهم و دهم در مــقــایـسـه با دولت‌های قبلی بود.»

آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشته است: «اظهارات بسیاری از نمایندگان مجلس در چهار سال اخیر، نشان می‌دهد که آنـها در مواردی، سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی نژاد را عینا تایید کرده‌اند تا به کارشکنی در برابر دولت اصولگرا و رئیس آن متهم نشوند. اما همین نمایندگان و بسیاری از اقتصاددانان مستقل، مدعی هستند که عمده مشکلات اقتصادی کشور،مرتبط با همان سیاست‌‌هایی است که با اصرار رئیس دولت تصویب و اجرا شده است.»

این روزنامه افزوده است: «تنها حق عمومی که به طور کامل در حال استیفا می‌باشد انجام تبلیغات یکطرفه برای اثبات حقانیت کامل دولت دهم در داخل و اقتدار روزافزون آن در خارج است. این در حالی است که حتی بسیاری از اصولگرایان، نسبت به صحت و دقت این تبلیغات تردید دارند.»

متن کامل سرمقاله

غلبه بر عوارض اقتصادی
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تبعیض در پرداخت یارانه نقدی مبنای علمی یا شرعی دارد؟» به ارائه توصیه‌هایی در خصوص پرداخت نقدی یارانه‌ها پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «ظرف پنج سال حذف و بخش مهمی از عواید حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌صورت نقدی بین نیمی از جمعیت تقسیم می‌شود. صرف‌نظر از سوالات کارشناسی مهمی که در خصوص نحوه اجرای این جراحی بزرگ وجود دارد و خود موضوع بحثی جداگانه است، پرسش کلیدی آن است که با پول‌های به دست آمده از افزایش قیمت‌ها چه باید کرد؟»

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد افزوده است: «متاسفانه دیدگاهی غیرمسوولانه در بین برخی نمایندگان مجلس رایج شده است که با توجیه اعتماد به دولت، در تقسیم پول، تلاش می‌کنند بار مسوولیت خود را انکار کنند. نمایندگان باید دولت را مکلف کنند تا پذیرش در این‌گونه نهادها به سرعت تسهیل شود تا هر نوع کمکی به هر فردی در چارچوب نهادهای قانونی صورت بگیرد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «در آخرین مرحله نیز اگر پولی باقی ماند، متعلق به عموم مردم است که باید به صورت مساوی بین همه شهروندان تقسیم شود. فراموش نکنیم که تنها با عمل بر مبنای عدالت است که می‌توان از عوارض اقتصادی و سیاسی بی‌شماری که با دوپاره کردن ملت عیان خواهد شد و متاسفانه بستر خطرناکی نیز در ماجرای انتخابات و حوادث پس از آن برای چنین عوارضی فراهم شده است، مصون ماند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آمریکا حتی به متحدانش هم خیانت می‌کند»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «شاهد لحظه پایانی جشنواره مطبوعات»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «پایه لرزان صنعت در یارانه هدفمند»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «نظام تأمین اجتماعی با هدفمندی یارانه‌ها»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «جرایم ما و آنها در انتخابات!»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)