تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«اعدام علی‌زمانی آغازی برای اعدام‌های بعدی»

سازمان عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست تا حکم اعدام محمدرضا علی‌زمانی را لغو کند.

محمدرضا علی زمانی، از بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات اخیر و از اعضای انجمن پادشاهی ایران است که در دومین دادگاه بازداشت‌شدگان اخیر محاکمه شده‌است. «اعترافات» وی در دادگاه، پیش از این از کانال‌های تلویزیون دولتی ایران پخش شده بود.


محمدرضا علی‌زمانی در دادگاه

سازمان عفو بین‌الملل که در لندن مستقر است «اعترافات» در این دادگاه را «نمایشی» و «مضحکه عدالت» نامیده‌است.
این سازمان در بیانیه دیروز (جمعه) خود نوشت:

«سازمان عفو بین‌الملل از این هراس دارد که حکم مرگ آقای زمانی راه را برای احکام بعدی اعدام علیه کسانی که با جرم‌های مشابه دادگاهی شده‌اند باز کند.»

این بیانیه ادامه می‌دهد:
«عفو بین‌الملل از مقامات ایران می‌خواهد تا تمامی اعدام‌های زمان‌بندی‌شده را متوقف کرده و برای تمامی احکام اعدام تخفیف مجازات قائل شود.»

این نهاد بین‌المللی در ادامه می‌نویسد:
«عفو بین‌الملل هم‌چنان از مقامات ایرانی می‌خواهد تا بلادرنگ برای احکام اعدام یک دوره تعویقی جامع و فراگیر به اجرا گذارد. این دوره تعویقی به عنوان گام نخست در جهت پایان بخشیدن به استفاده از این مجازات خواهد بود.»

«سازمان عفو بین‌الملل از این هراس دارد که حکم مرگ آقای زمانی راه را برای احکام بعدی اعدام علیه کسانی که با جرم‌های مشابه دادگاهی شده‌اند باز کند»

بر پایه قانون کیفری ایران، محکوم‌شدگان می‌توانند نسبت به مجازات اعلام‌شده فرجام‌خواهی کنند که این امر باید به تأئید دادگاه پژوهش و دیوان عالی کشور نیز برسد.

وکیل آقای علی‌زمانی به این خاطر که وی سلاحی حمل نمی‌کرده اتهام «محارب» که به وی زده شده را «غیر موجه» دانسته و برای او تقاضای بخشش کرده‌بود.

انجمن پادشاهی ایران، انجمنی است که از سوی یکی از چهره‌های تلویزیونی ایرانی در آمریکا به نام فرود فولادوند رهبری می‌شود.

در پی سرکوب اعتراضات به نتایج اعلام‌شده انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران در حدود چهار هزار نفر از سوی مأموران دولتی ایران بازداشت شده و برای ۱۴۰ تن از آنان دادگاه‌هایی برگزار شد که جریان این دادگاه‌ها از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌است.
گروهی از روزنامه‌نگاران و چهره‌های بلندپایه اصلاح‌طلب در میان این ۱۴۰ نفر هستند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
حکم اعدام برای یکی از معترضان انتخاباتی

نظرهای خوانندگان

چرا اين به اصطلاح 'اصلاح طلب ها' - مثال مشاركتى ها و مجاهدين انقلاب - حتا يك كلمه در مورد حكم اعدام اخير كه براى يكى از زندانيان اعتراضات پس از انتخابات صادر شده نمى نويسند؟ من هم با فرد محكوم شده هيچ قرابت فكرى و سياسى ندارم، ولى مى پرسم اين بود معناى شعار ايران براى همه ايرانيان؟!
اميدوارم سبب 'غفلتي' بوده باشد (كه البته غفلتى ست بسيار شگفت آور)، نه هيچ عمدى و نه هيچ سياست ورزى هوشمندانه اى!!! كه در اين صورت شرمشان باد از بزرگوارى اين مردم، و واى بر آنان!!!

-- ايرانى ، Oct 10, 2009

chera az eslahtalban va hamian anha hich asharie be in hokm edam nakardeand ?

-- arad ، Oct 10, 2009

به اميد روزى كه به آن درجه از تكامل شعور اجتماعى برسيم كه لغو مجازات اعدام در سرزمين ما فرياد 'وا اسلاما'ى هيچ ايرانى را برنياورد.
به تاريخ پردردمان بنگريم تا دريابيم كه از دانه ى خشونت كاشتن - چه به حكم دين و چه به حكم حكومت - جز خشونت بيشتر و فروماندن در دايره ى بسته انتقام نصيبى نخواهيم برد.

-- ايرانى ، Oct 10, 2009

سکوت ملت ومجامع بین المللی دفاع ازحقوق بشر درقبال حکم اعدامی که برای علی‌زمانی آغازی ازطرف قدرت مطلقه دیکتاتور صادرشده می تواند فجایع دیگری را به بار آورد واین حکم برخلاف احکام اسلام وقانون اساسی است واز علمای ومراجع محترم انتظار می رود که درمقابل این خودکامگی حکومت ایستاده واجازه ندهند که احکام اسلام ازناحیه این افراد به بازی گرفته شود .

-- ابراهیم ملکی ، Oct 10, 2009

نجات يك انسان نجات بشريت است. ايرانيان فراموش نكنيد كه نفر بعدي ممكن است شما باشيد. سواي اين كه دانشجو، كرد، لر، ترك، بلوچ ترك، زن يا مرد پير يا جوان باشيد انسان و ايراني هستيد. همه بايد براي نجات اين مرد اقدام كنيم. اعدام زماني اعدام همه ايرانيان است. دانشجويان زيادي در اين مدت، اخراج، بازداشت، محروم و... شده‌اند و فضاي دانشگاهها را به شدت امنيتي كردند. اگر چه براي ما باكي نيست و تا آخر ايستاده‌اييم. اما به نظر مي‌رسد جنبش دانشجويي با عبرت از گذشته به تسري و بسط شبكه‌هاي خود به ميان مردم بپردازد و فعاليت را به سطح جامعه و نيروهاي ديگر گسترش دهد تا از فشار بر روي دانشجويان كاسته شود. مثلا 13 آبان روز پيوند دانشجويان با دانش آموزان آزادي‌خواه ايراني است. اين فرصت‌ها را غنيمت شماريم و يكديگر را تنها نگذاريم. زنان و مردان آزاده نيز با حضور در صحنه مي‌توانند مراقبت بيشتري از جوانان در برابر حملات ددمنشانه نيروهاي مزدور ديكتاتور به عمل آورند. شواهد نشان مي‌دهد حضور زنان تا حد زيادي از دامنه خشونت عليه جوانان برومند اين مرزو بوم كاسته است. همديگر را تنها نگذاريم كه كه فردا تنها نمانيم. پس همواره با هم بمانيم. روز 13 ابان عرصه آزاديخواهي دانشجويان و دانش آموزان با همراهي والدينمان است. همانهايي كه آمالها و آرزوهايشان توسط ملاها در انقلاب 1357 به سرقت رفت و فرزندانشان شكنجه و كشته شدند. و غرورشان شكسته شد و امانتشان توسط حكومت كودتا به يغما رفت. بمانيم كه ايران سراي ماست. خانه‌مان را پس بگيريم.

-- ايرانمهر ، Oct 10, 2009

صرف نظر از مصداق آقای زمانی که به احتمال زیاد بیگناه هستند نباید از نظر دور داشت که حکم اعدام به جرم خیانت و عدم وفاداری در هماهنگی کامل با قوانین کشورهای مترقی است. در بریتانیا در زمان جنگ دهها نفر را به عنوان خائن با طناب دار اعدام کرده اند. لطفاً به قانون «عدم وفاداری» مصوب 1940 مراجعه کنید.
http://en.wikipedia.org/wiki/Treachery_Act_1940

و لطفاً توجه بفرمایید که این درباره Treachery است و در مورد Treason قوانین سختتری هست.

-- مسعود ، Oct 10, 2009

به آقای اکبر گنجی:
چرا جناب اعتراض شما بلند نمیشود؟ حقوق شهروندی و حقوق بشر که سیاه و سپید, نظامی غیرنظامی, باریش بی ریش و .... نمی شناسد. منتظ لااقل یک اعلامیه خشک و خالی از طرف شما هستیم. مگر اینکه شما به رنگ سبز خیلی حساس باشید.

-- امیر سایه ، Oct 10, 2009

omidwaram ke ruzi byad , ke hame onayie ke be mellat mazlome iran zolm kardand dar ghafasi bar sardare har shahri be onwaneh jenayatkar awizon konim.elan ke zoreshon be ma mireseh.man khodam ham ghorbani hokomat eslami dar iran hastam . motaesafam baraye mellat iran! be omide piruzi

-- IRANI DARBEDAR ، Oct 10, 2009

هممیهنان عزیز! در اینکه حکم اعدام باید بکلی در همه کشورها منسوخ شود و همه باید در این راه کوشش کنیم هیچ حرفی‌ نیست. ولی در این مورد خاص یعنی‌ اعدام کسیکه که در جریانات بعد از انتخابات دستگیر شده میتواند شروع بسیار خطرناکی باشد، که باید با تمام قوا و هر وسیله ممکن از آن جلوگیری کرد.اکنون وقت آن نیست که بگوییم او‌ از ماست یا از ما نیست اصلا همه ما باید در مقابل هر ظلمی یکپارچه بایستیم صرف نظر از اینکه او‌ چه عقیده یا مسلکی دارد بشر هر که هست جانش عزیز است و باید از او‌ دفاع کینم هموطن که جای خود دارد.باید ثابت کنیم که "همه با هم هستیم"

-- آشنا ، Oct 10, 2009

در جواب مسعود عزيز:
در شگفتم كه نخست مى فرماييد "در هماهنگى كامل با قوانين كشورهاى مترقى" و سپس از قانون هفتاد سال پيش بريتانيا، آنهم قوانين زمان جنگ مثل مى زنيد.
مى شود لطف فرموده - و بدون "چشمپوشى" از دستاوردهاى "هفتاد" سال گذشته جوامع بشرى مترقى - از قوانين "امروز" بريتانيا براى اعدام "امروز" ما توجيهى بياوريد؟
در ضمن اگر قرار باشد كه امروز براى توجيه اعدام يك انسان از قانون 70 سال پيش استفاده كنيم چه نيازى به مثل زدن از بريتانيا؟! 70 سال پيش در كشور خود ما اعدام افراد اصلا نيازى به قانون نداشت و فقط يك "فرموده" لازم بود!
آيا به نظر شما با توجه به قراين اين بيدادگاههاى فرمايشى، اين براى توجيه اعدام امروز مثال "مناسبتر" ى نبود؟!

با احترام براى شما و با آرزوى آزادى و آزادگى انسان ايرانى

-- ايرانى ، Oct 10, 2009

از ابتدای انقلاب لایه لایه دگر اندیشان اعدام شدند، اعدام میکنند که دیگر کسی‌ نفس نکشد. تاریخ را درست تفسیر کنید و اگر معلم تاریختان احمدی نژاد است معلم دیگری بیابید. حتی ترکیه مجازات اعدام را لغو کرده است. مگر این انسان‌ها چه کرده‌اند. کسی‌ در سایتی‌ ترجمه شعری از برشت را نوشته است:
"نخست براي دستگيري كمونيست ها آمدند، من هيچ نگفتم، زيرا من كمونيست نبودم. بعد براي گرفتن كارگرها و اعضاي سنديكاها آمدند، و من هيچ نگفتم، چون عضو سنديكا نبودم، سپس براي گرفتن كاتوليك ها آمدند، من باز هيچ نگفتم زيرا من پروتستان بودم. سرانجام براي گرفتن من آمدند، ديگر كسي براي حرف زدن نمانده بود."

-- بدون نام ، Oct 10, 2009

گرچه اینجا جای جدل نیست اما در پاسخ دوست عزیز آقا یا خانم ایرانی عرض کنم که قاطبه قوانین در جهان صرف نظر از تاریخ تصویب تا وقتی که توسط قانون دیگری نسخ نشده اند معتبر هستند. قانون مصوب 1940 انگلیس هنوز توسط قانون دیگری نسخ نشده و معتبر است. بریتانیا قوانین بسیار قدیمی تری دارد. حتی در خصوص خیانت قانونی متعلق به 1351 میلادی هنوز هم در برخی مواد قابل استناد است.
در مقیاسهای قوانین بریتانیا قانون مصوب 1940 یک قانون جوان و جدید محسوب می شود.

به نظر می رسد عدم اطلاع از قوانین سایر کشورها باعث شده که هموطنان عزیز گمان کنند در ممالک راقیه کسی از جرم خیانت چشمپوشی می کند.

-- مسعود ، Oct 10, 2009

لاريجاني عراقي، آغاز خونريزي‌ات در لواي عباي سلطان علي خامنه‌اي ننگت باد. در برابر هر كدام از اين انسانها كه اعدام كنيد تو و اربابت و ساير مزدوران در پيشگاه ملت ايران مسئوليد. اعدام هر كدام از اين انسانها اعدام ملت ايران است.

-- بشريت ، Oct 10, 2009

از الان باید برای یک تجمع بزرگ برای بعد از اعدام اولین مبارز سبز برنامه ریزی و تبلیغ کرد تا کودتاچیها بدانند که در صورت چنین حماقتب با سیل جمعیت طرف هستند و ایندفعه برای قصاص به خیابانها می آیند نه برای پس گرفتن رای شان اگر از امروز جنبش سبز روی این حرکت مانور بدهد رژیم هیچ غلطی نمیتواند بکند

-- آریا ، Oct 10, 2009

با پوزش، براى جلوگيرى از اطلاع رسانى نادرست ناگزير از پاسخ گويى هستم:
مجازات اعدام در سال 1998 بطور كلى و بدون استثنا از قوانين بريتانيا حذف شد و دولت بريتانيا- حتا در صورت تغيير نظر در اين مورد - بدليل عضويت در شوراى حقوق بشر اتحاديه اروپا و تعهد به قوانين مصوب آن، به هيچ وجه مستقلا قادر به برقرارى مجدد قانون اعدام نخواهد بود.
هرچند سالها قبل از اين حذف هم در عمل اجراى مجازات اعدام در آن كشور متوقف شده بود.

-- ايرانى ، Oct 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)