تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کسری بودجه دولت برای واردات بنزین

دولت ایران برای واردات بنزین در سال‌جاری، شش و نیم میلیارد دلار کسری بودجه دارد.

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و ابرار، به نقل از ابراهیم راد‌افزون، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت نوشته‌اند که دولت، برای جبران این کسری بودجه قصد دارد لایحه متمم بودجه را به مجلس ارائه کند.

آقای رادافزون گفته که وزارت نفت بر روی ارائه پیشنهاد لایحه متمم شش میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلاری به مجلس شورای اسلامی به جمع‌بندی رسیده است.

این لایحه پس از بررسی در هیات دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی فرستاده خواهد شد.


بنزین

پیش‌تر مسعود میرکاظمی وزیر نفت از ارائه لایحه متمم بودجه برای تامین کسری بودجه واردات بنزین و گازوئیل خبر داده بود.

روزنامه دنیای اقتصاد این کسری بودجه را «رکوردی تاریخی» دانسته و نوشته است: «تاکنون سابقه نداشته که دولت، متممی به رقم شش و نیم ‌میلیارد ‌دلار تقدیم مجلس کند.»

سهمیه بنزین هر خودروی شخصی در ماه ۱۰۰ لیتر است که به قیمت لیتری ۱۰۰ تومان در جایگاه‌های بنزین عرضه می‌شود.

کسری بودجه واردات بنزین در شرایطی اعلام می‌شود که برخی نمایندگان مجلس در هفته‌های اخیر نسبت به واردات «غیرقانونی» بنزین از سوی دولت انتقاد‌ کرده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد این کسری بودجه را «رکوردی تاریخی» دانسته و نوشته است: «تاکنون سابقه نداشته که دولت، متممی به رقم شش و نیم ‌میلیارد ‌دلار تقدیم مجلس کند»

قانون بودجه سال ۱۳۸۸ دولت را موظف کرده که بنزین تولید داخلی را به قیمت لیتری ۱۰۰ تومان و قیمت بنزین وارداتی را به قیمت ۴۰۰ تومان در هر لیتر تحویل مصرف‌کننده دهد.

این قانون تصریح کرده که دولت نمی‌تواند برای بنزین وارداتی، «یارانه» اختصاص دهد و از هیچ منبع دیگری هم نباید برای آن هزینه کند.

خبرگزاری مهر پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود در صورتی که سهمیه فعلی بنزین خودروها تا پایان سال بدون تغییر باقی بماند، دولت به سه میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین نیاز خواهد داشت.

ایران با وجود تولید بالای نفت، به خاطر کمبود پالایشگاه، ناچار به واردات مواد پالایش ‌شده نفتی از جمله بنزین است. این امر باعث شده تا دولت ناچار به پرداخت یارانه زیاد برای مهار قیمت بنزین شود.

به نظر کارشناسان، طرح سهمیه‌بندی بنزین که از دو سال گذشته اعمال شده، تلاشی در جهت کاهش این واردات و کاهش هزینه‌های دولت است.

به گفته مقام‌های ایران، دولت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش انرژی(که شامل برق و گاز طبیعی نیز می‌شود) یارانه پرداخت می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)