تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«در ستایش دیپلماسی»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «کوتاه نیامدیم، کوتاه شدند!» به تقدیر از مواضع دیپلماتیک ایران در زمینه پرونده هسته‌ای خود پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «مقامات رسمی آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی از فتنه اخیر با عنوان یک آشوب دوپله‌ای یاد می‌کردند که هدف اصلی و نهایی آن براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران و هدف کوتاه مدت آن، تضعیف ایران اسلامی است و بر این خیال خام بارها به صراحت تأکید کرده بودند نتیجه کوتاه مدت این فتنه را در اجلاس اکتبر ژنو، شاهد خواهند بود.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «بعد از راهپیمایی روز قدس که نشانه‌ای غیرقابل تردید از اقتدار ایران اسلامی بود، در لحن و فحوای اظهارنظرهای مقامات و رسانه‌های غربی و صهیونیستی تغییر محسوسی پدید می‌آید، اما توپخانه تبلیغاتی آنها کماکان به شلیک رجزهای آنچنانی مشغول است و بر تضعیف ایران اسلامی و ضرورت بهره‌گیری غرب از این موقعیت در اجلاس ژنو تأکید می‌کند.»

به نوشته روزنامه کیهان، «برخورد مقتدرانه هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران، آخرین توهمات احتمالی حریف را فرو می‌ریزد و ایران اسلامی را نه فقط ضعیف نشده، بلکه بارها مقتدرتر از گذشته می‌بینند. بعد از پایان اجلاس، تغییر لحن مقامات و رسانه های غربی به وضوح دیده می شود.»

متن کامل سرمقاله

«حیثیت‌طلبی»
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آینده مذاکرات هسته‌ای» نیز به بررسی پرونده اتمی ایران و مواضع آمریکا و ایران در قبال یکدیگر پرداخته است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «تلاش طرفین برای جلوگیری از شکل گرفتن اراده جنگ، موجب شده است که طرفین، زخم زبان‌های منتقدان داخلی و رقیبان جهانی را نادیده بگیرند و برای شکل‌گیری اراده مذاکره و حرکت به سوی مصالحه تلاش کنند؛ اما همین حرکت امیدوارکننده هم با چالش‌هایی سخت مواجه است.»

به نوشته این روزنامه، «طرفین مناقشه برای نشان دادن ارزش مصالحه‌ای که به دنبال آن هستند، ناگزیرند خطر عدم‌مصالحه را بزرگ و پرهزینه نشان دهند. واشنگتن می‌کوشد به جامعه آمریکا بقبولاند که مسئله هسته‌ای ایران با روش‌های مسالمت‌آمیز حل شود. جمهوری اسلامی هم با استدلالی کمابیش مشابه تلاش خواهد کرد به ایرانیان بقبولاند کیان کشور و نظام سیاسی، با ادامه مذاکرات بهتر حفظ می‌شود تا روش‌های دیگر.»

دنیای اقتصاد در ادامه افزوده است: «آنچه اکنون طرفین مذاکره به‌ویژه دولت‌های ایران و آمریکا به آن نیاز دارند، این است که در داخل کشور خود به سازش و کوتاه آمدن در برابر حریف متهم نشوند. این ملاحظه در واقع همان چیزی است که در مناسبات بین‌المللی به آن پرستیژ یا حیثیت‌طلبی می‌گویند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «تبانی اسرائیل و آل سعود»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «ایران و فرانسه زمان ژنرال دوگل»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «دهن‌کجی صهیونیست‌ها به کمیته حقیقت‌یاب»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «فضای ضد سرمایه‌گذاری در ایران»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)