تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ابراز رضایت ایران و غرب از مذاکرات ژنو

ایران و اعضای گروه ۱+۵ با استقبال از توافق‌های به دست آمده در مذاکرات ژنو، آن را گامی به «جلو و مثبت» دانستند.

سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران، شب گذشته پس از بازگشت از ژنو در کنفرانسی خبری گفت که این مذاکرات رو به «جلو و مثبت» بود.

به گفته آقای جلیلی، گروه ۱+۵ در این مذاکرات، موضوع تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را مطرح نکرد، بلکه محور‌های سه‌گانه بسته پیشنهادی تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


AP

وی در عین حال افزود که در این جلسه، توضیحاتی درباره تاسیسات جدید هسته‌ای ایران که هفته گذشته وجود آن تائید شد، توضیحاتی ارائه کرده است.

این مقام ایرانی اظهار داشت که بازرسان آژانس اجازه خواهند داشت از این تاسیسات جدید غنی‌سازی بازدید کنند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ پنجشنبه گذشته در ژنو آغاز شد. در این دور از مذاکرات، نماینده‌ای از آمریکا حضور داشت که رسانه‌ها از دیدار و گفتگوی وی با نماینده ایران خبر داده‌اند.

وزیر خارجه روسیه نیز از توافق‌های به دست آمده در مذاکرات ژنو استقبال کرد، اما گفت که اطمینان یافتن از اجرای به موقع این توافق‌ها «مهمترین مسئله» است

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با استقبال از نشست ژنو، این مذاکرات را «شروعی سازنده» برای کاهش تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران خوانده است.

ایان کلی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته که ایران در این مذاکرات، با بازرسی از تاسیسات غنی‌سازی قم و انتقال اورانیوم غنی‌شده سبک به کشوری ثالث برای تولید سوخت، موافقت کرده است.

بری مارستن سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا هم اعلام کرده که مذاکره با ایران، «شروع سازنده‌ای» بود و لندن امیداور است که این مذاکرات با «حسن نیت و انعطاف‌پذیری لازم» ادامه یابد.

دولت فرانسه نیز شب گذشته، مذاکرات ژنو را «گامی در مسیر درست» خواند.

وزارت خارجه فرانسه همچنین از جمهوری اسلامی خواست که برنامه‌های هسته‌ای خود را برای جهان «شفاف» کند که در غیر این صورت، با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

به گفته آقای جلیلی، گروه ۱+۵ در این مذاکرات، موضوع تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را مطرح نکرد، بلکه محور‌های سه‌گانه بسته پیشنهادی تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه از توافق‌های به دست آمده در مذاکرات ژنو استقبال کرده است.

با این حال، آقای لاوروف گفت که اطمینان یافتن از اجرای به موقع این توافق‌ها «مهمترین مسئله» است.

دولت آلمان هم با استقبال از نتایج این مذاکرات اعلام کرده است که باید در انتظار اقدام‌های علمی بود.

آندریاس پشکه سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این خصوص اظهار داشت که «این قدم اولیه است. باید قدم‌های عملی دیگری برداشته و نگرانی‌های به حق جامعه بین‌المللی نیز باید در نظر گرفته شود.»

وی گفت: «باید در دراز مدت شرایطی ایجاد شود که ایران تعهدات خود را در برابر جامعه بین‌المللی انجام دهد.»

چین از دیگر کشور‌های عضو گروه ۱+۵ است که از نتایج مذاکرات ژنو استقبال کرده است.

چینگ جینگ یه، رئیس اداره کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین گفت که «ما از این‌که همه طرف‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهند، استقبال می‌کنیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

...

توده ايها وماركسيستهاي روسي هوادارجنبش سبز موسوي متمايل به روسيه كه ميگفتند جنبش سبز بمب اتمي نمي خواهد و رژيم كودتادنبال ماجراجويي اتمي است حالا كه كودتاچيان مذاكره و عقب نشيني كرده وبا امريكا رابطه برقرار كرده اند در وبسايت هاي چپ شعارساخت وپاخت و عقب نشيني اتمي ميدهند يعني كودتاچيان طرفدار مذاكره وموسوي طرفدار مناقشه وبمب بوده
همينطور مي گويند نه غزه نه لبنان ومرگ برروسيه غلط است...

-- farrokh ، Oct 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)