تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران: مرکز جدید هسته‌ای ساخته‌ایم

سازمان انرژی اتمی ایران با انتشار بیانیه‌ای، ساخت دومین کارخانه غنی‌سازی سوخت هسته‌ای را تائید کرد.

در این بیانیه که با امضای علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منتشر شده، آمده ‌است: «فعالیت‌های این تاسیسات همانند سایر تاسیسات هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود.»

این بیانیه اعلام کرده است که ایران با رعایت تمام «جوانب»، از جمله «پدافند غیر عامل»، در حال ساخت این تاسیسات است.


علی‌اکبر صالحی

جمهوری اسلامی ایران، ایجاد کارخانه «نیمه صنعتی» غنی‌سازی سوخت هسته‌ای را در راستای «حفظ و برخورداری از حقوق مسلم خود در بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای» عنوان کرده‌ است.

آقای صالحی به دفتر خبرگزاری فرانسه در تهران نیز گفته ‌است که این کارخانه، «مخفی» نبوده و به همین دلیل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از وجود آن با خبر کرده‌ایم.

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که مقام‌های ایران وجود یک مرکز دیگر غنی‌سازی اورانیوم را به اطلاع این سازمان رسانده‌اند.

آسوشیتدپرس منبع این خبر را دیپلمات‌هایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، عنوان کرده بود.

آقای صالحی به دفتر خبرگزاری فرانسه در تهران نیز گفته ‌است که این کارخانه، «مخفی» نبوده و به همین دلیل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از وجود آن با خبر کرده‌ایم

بنا به این گزارش، مقام‌های ایرانی روز دوشنبه هفته جاری در نامه‌ای به محمد البرادعی دبیر کل آژانس، اعلام کرده‌اند که علاوه بر مرکز غنی‌سازی اورانیوم در طنز، مرکز دیگری را نیز به این منظور در اختیار دارند.

آژانس با انتشار بیانیه‌ای، این خبر را تائید کرده و خواستار اطلاع‌رسانی مقام‌های ایران درباره جزئیات این تاسیسات و فراهم آوردن امکان بازرسی از آن شده ‌است.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش‌تر اعلام کرده بودند که غنی‌سازی اورانیوم در این کشور، تنها در تاسیسات هسته‌ای نطنز انجام می‌شود.

انتشار این خبر، واکنش‌های شدید بین‌المللی را برانگیخته است.

سران آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان از ایران خواسته‌اند در خصوص این مرکز، جزئیات مورد نیاز را به اطلاع آژانس برساند و اجازه بازرسی از آن را صادر کند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
واکنش غرب به مرکز هسته‌ای مخفی ایران
آژانس: ایران مرکز غنی‌سازی دوم دارد

نظرهای خوانندگان

ای دولت نامردان جمهوری اسلامی آیا وقت آن نیست که در مقابل تاریخ مسئولیت خود را بپذیرید. دروغ بس است. با سرنوشت ملت ایران و با سرنوشت ملت‌های دیگر این قدر بازی نکنید. دیر یا زود همه چیز رو می‌‌شود. خود همه برنامه تسلیحاتی را اظهار کنید.

-- بدون نام ، Sep 25, 2009

همه طرفدارن احمدی‌نژاد را که از او دفاع میکنند به تماشای این ویدیو دعوت می‌‌کنم تا بیشتر ایشان را بشناسند. این مصاحبه درست پس از درز خبر بوده است و هنوز ایران نرسیده بوده است که خبر را رسما تایید کند. از رهبران پشت پرده می‌‌پرسم آیا از این آدم بهتر در تمام مملکت ایران پیدا نکردید؟ اینجا دیگر تلویزیون صدا و سیمای خامنه‌ای نیست که هر دروغی را که دلش خواست بگوید، کسی‌ را هم که اعتراض می‌کند خفه ا ش کند. ... این چنین مچت باز می‌‌شود.
http://www.youtube.com/watch?v=2YFEpVez45U

-- ستاره ت ، Sep 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)