تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«رصد» مسائل کشور
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنون «بازگشت به ظرفیت‌های قانون اساسی» درباره لزوم استفاده از نهادهای نظارتی و مشورتی در قانون تاکید کرده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است:‌«جامعه ایران در تاریخ معاصر خود تحولات زیادی را به خود دیده است. هر گاه در عصر هریک از تحولات، عمیق می‌شویم، غیرقابل پیش بینی بودن حوادث، همواره یکی از شاخص‌های برجسته این دوران به شمار می‌رود.»

سرمقاله نویس مردمسالاری افزوده است: «یکی از این تحلیل‌ها تاکید می‌کند که تا قبل از انتخابات، مساله هسته‌ای کمرنگ و موضوع مذاکره دوجانبه میان ایران وآمریکا پررنگ شده بود. اما بعد ازانتخابات، ایران درمعرض یک جهش بین‌المللی قرار گرفت وعملا ایران به جای مسیر آمریکایی در مسیر اروپایی مذاکرات یعنی ۱+۵ قرار گرفت مگر این که ایران وآمریکا بتوانند به یک ابتکاری برسند تا اصل مذاکرات اروپایی به حاشیه رانده شود.»

به نوشته این روزنامه، «در این میان طرح‌هایی نیز برای جبران مافات داده می‌شود. یک طرح تاکید می‌کند که اگر یک دولت در سایه تشکیل شود، نخبگان می‌توانند بازوی قدرتمندی برای آینده‌نگری باشند و مسایل آینده را رصد کنند. در پاسخ باید گفت که مراکزی چون مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز تحلیل استراتژیک جز این وظیفه دارند که مسایل را رصد کنند یا با مشاوره دادن یا نظارت کردن، به امور اساسی کشور بپردازند؟»

متن کامل سرمقاله

«چرا چین؟»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «یک‌بار دیگر چینی‌های شکستنی» در انتقاد از واگذاری طرح‌های عمده ایران به چین نوشته شده است.

به نوشته این روزنامه، «یکی از ویژ‌گی‌های دولت نهم، خبرسازی‌های هر روزه آن بود به طوری که هنوز ادعای مـرکـز پـژوهـش‌هـای مجلس در خصوص زیان ۳۰۰ میلیارد تومانی کشور به خاطر پافشاری دولت بر عدم تغییر ساعت مورد رسیدگی قرار نگرفته بود، یک تصمیم دیگر دولت در مورد ادغام برخی دستگاه‌های دولتی و شوراهای عالی، فریاد اعتراض را از درون مجلس اصولگرا و قوه‌قضائیه هماهنگ با اصولگرایان بلند کرد».

این روزنامه در ادامه آورده است: «از ماهها قبل، موضوع واردات از چین، مورد توجه گسترده رسانه‌ها، نمایندگان مجلس و مردم عادی قرار داشت. علت گستردگی این توجه نیز گستردگی طیف کالاها و خدماتی بود که از چین وارد کشور می‌شد. در آن ایام، عده‌ای نگران بودند که چه کسی مـسـئـول ناکارآمدی و خطرآفرینی سیستم ترمز کامیون‌های وارداتی از چین است و عده‌ای دیگر به دنبال کشف این معما بودند که چرا به قیمت نابودی صنایع نساجی داخلی، بازار ایران بر روی محصولات ‌ بُنجل چینی باز شده است؟»

به نوشته آفتاب یزد، «آیا با توجه به تاکید مسئولان دولتی بر مناسب بودن ذخایر ارزی کشور، نیازی به تلاش برای شریک کردن چینی‌ها در پروژه‌های بزرگ نفتی وجود دارد؟ مسئولان دولتی باید توضیح دهند آیا تجربه ناتوانی چینی‌ها در اجرای به موقع پروژه آزادراه شمال و کیفیت نامناسب محصولات چینی که در بازار ایران موجود است را فراموش کرده‌اند که اکنون تصمیم‌ گرفته‌انــد حلقه حضور چینی‌هـای غیرقابل اعتماد در اقتصاد ایران را با واگذاری پروژه نفتی به آنها تکمیل کنند؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ریشه ابهام در واگذاری‌ها»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «روز سیاه»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «سخنی با مدیران ارشد»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)