تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

واکنش غرب به مرکز هسته‌ای مخفی ایران

ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا ایران را به ساخت مخفیانه تاسیسات هسته‌ای و نقض مقررات بین‌المللی متهم کردند.

امروز جمعه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر وجود یک مرکز غنی‌سازی دیگر در ایران، آژانس انرژی اتمی در بیانیه‌ای این خبر را تائید کرد.

در بیانیه آژانس آمده است که ایران طی نامه‌ای در ۲۱ سپتامبر وجود مرکز غنی‌سازی دوم خود را به اطلاع این سازمان رسانده و اشاره به جزئیات آن را به زمان دیگری موکول کرده است.

آژانس انرژی اتمی در واکنش، خواستار ارائه جزئیات بیشتر ایران در این خصوص و نیز بازرسی فوری این مرکز شده است.


کنفرانس خبری مشترک اوباما، سارکوزی و براون(AFP)

مقام‌های ایران پیش‌تر، تنها مرکز غنی‌سازی اورانیوم خود را تاسیسات هسته‌ای نطنز معرفی کرده بودند.

به نوشته سی‌ان‌ان، سران این سه کشور که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ در پیتسبورگ گرد آمده بودند، در کنفرانس خبری مشترکی، خواستار بازرسی فوری آژانس از دومین مرکز غنی‌سازی ایران شدند.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده، نیکولای سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و گوردون براون نخست وزیر بریتانیا مقام‌های ایران را تهدید کردند در صورتی که مانع بازرسی آژانس از این مرکز شوند، تحریم‌های سختی در انتظار کشورشان خواهد بود.

سران این سه کشور، وجود این مرکز را نشانه فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه ایران می‌دانند.

اوباما از آژانس انرژی اتمی درخواست کرده است که هر چه سریع‌تر، این مرکز را مورد بازرسی قرار داده و گزارش خود را به شورای حکام ارائه کند.

اوباما از آژانس انرژی اتمی درخواست کرده است که هر چه سریع‌تر، این مرکز را مورد بازرسی قرار داده و گزارش خود را به شورای حکام ارائه کند

وی تاکید کرده که ایران در گفتگوی اول اکتبر با غرب، باید آماده همکاری کامل و یا تشدید تحریم‌ها باشد و اظهار امیدواری کرده است که مذاکرات طرفین «معنی‌دار» باشد.

رئیس جمهوری آمریکا راه‌اندازی دومین مرکز غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را به چالش کشیدن مستقیم قوانین بین‌المللی دانسته است.

به گفته اوباما این مرکز جدید سال‌ها بوده که به طور مخفیانه در شهر قم در حال ساخت بوده است.

وی اندازه تاسیسات جدید را مغایر با اهداف صلح‌آمیز هسته‌ای دانست و وجود آن را نشان دهنده ادامه روند فعالیت‌های اتمی ایران بدون توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت و مقررات آژانس ،عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز اظهار داشت که افشای وجود چنین تاسیساتی، جامعه بین‌المللی را تکان داده و عصبانی کرده است.

سارکوزی هم در اظهاراتی شدیداللحن، ایران را به تحریم‌های سنگین از اواخر دسامبر تهدید کرد.

با نزدیک شدن زمان مذاکره ایران و غرب و نیز اعلام همراهی روسیه در تشدید احتمالی تحریم‌ها علیه ایران، لحن مقام‌های غربی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تندتر کرده است. به طوری که در روزهای اخیر، جمهوری اسلامی بارها به تحریم‌های «فلج‌کننده» تهدید شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

قدرت های جهان به خوبی باهماهنگی با اخوندها کار خودرا در رابطه با حفظ شرایط موجود در منطقه به پیش میبرند تا بزرگتر ین جنایت رژیم یعنی نقض فاحش حقوق بشر رادر ایران تحت الشعاع قرار داده تا رابطه خود با اخوندها را توجیه کنند.در چند روز اخیر که هم امریکا وهم اسراییل به نقطه ضعف اخوندها انگشت گذاشته و تاکید کردند که اخوندها ضعیف تر از انند که ادعا میکنند که در قضیه اتمی پیشرفت داشته اند و در نهایت رژیم به دنبال الترناتیو جدید جهت انحراف اذهان عمومی از اوضاع داخلی بود که به انکار مجدد هلوکاست منجر شد ودر نتیجه چون از اینطریق هم نتواست کاری بکند یک دفعه این سایت جدید را از خمره رنگرزی اش بیرون کشید.

-- Hamid ، Sep 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)