تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض تحکیم وحدت به «آپارتاید علمی»

دفتر تحکیم وحدت در واکنش به صدور احکام محرومیت‌های تحصیلی طولانی برای دانشجویان دانشگاه بابل، نسبت به آنچه «آپارتاید علمی» نامید، اعتراض کرد.

دادگاهی در شهر بابل، برای هشت دانشجو، در مجموع، احکامی شامل ۳۳ ماه حبس تعزیری، ۶۰ ماه حبس تعلیقی و ۲۵ سال محرومیت از تحصیل صادر کرده است.

این افراد همگی از دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هستند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از تمامی انجمن‌های اسلامی عضو دفتر تحکیم وحدت خواسته است که در قبال این احکام «ناعادلانه و غیرانسانی» سکوت نکنند.


پرتاب گاز اشک‌آور در مقابل دانشگاه تهران در جریان اعتراض به نتیجه انتخابات(AFP)

دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای، نوشته است: «آپارتاید علمی که تا کنون از سوی وزارت علوم و دولت مهروز به شدت تکذیب می‌شد، اکنون به رویه‌ای عادی تبدیل گشته و دیگر حتی دستگاه قضایی کشور به تبعیت از دولت، به آن جلوه‌ای قانونی می‌بخشد.»

دفتر تحکیم با اشاره به این‌که قاضی دادگاه بابل، «بدون توجه به جایگاه حقوقی خود، پا را فراتر از قانون گذاشته است»، از وی پرسیده که «بنا بر کدام قانون، حق بدیهی ادامه تحصیل را از دانشجویان سلب می‌نماید.»

در این بیانیه با اشاره به محاکمه «تمامی» احزاب، تشکل‌ها و رسانه‌های منتقد و اصلاح‌طلب پس از انتخابات اخیر، افزوده شده است که «کودتاچیان، در آستانه اول مهر با تمام قوا دانشگاه و دانشگاهیان را در کانون اقدامات سرکوبگرانه خود قرار داده‌اند.»

«احضار بیش از ۲۰۰ تن از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف به کمیته‌های انظباطی و تهدید و ضرب و شتم آنها برای تعهد به نداشتن هیچ‌گونه فعالیت دانشجویی پس از بازگشایی دانشگاهها و نیز احضارهای متعدد دانشجویان به کمیته‌های پیگیری وزارت اطلاعات» از دیگر فشارها بر دانشگاه‌هاست که در این بیانیه به آن اشاره شده است.

«اگر روزگاری در این کشور به تبعیت از نظام‌های کمونیستی، انقلاب فرهنگی، بقای حکومت خودکامه را تضمین می‌کرد، این بار تنها یک کودتای فرهنگی می‌تواند این هیبت بی‌رمق و زخم خورده را چند صباحی زنده نگه دارد»

این دفتر نوشته است که این اقدامات، «پس از تابستانی پر تلاطم و زخم آگین، در راستای عقب راندن دانشجویان از حق خواهی جنایاتی است که بر آنها در فاجعه کوی دانشگاه تهران و شیراز و صنعتی اصفهان رفته است.»

پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران، گروهی که تاکنون هویت آنها فاش نشده است، با حمله به کوی دانشگاه تهران و نیز دانشگاه‌های شیراز و اصفهان، به ضرب و شتم دانشجویان پرداختند و تعدادی را نیز بازداشت کردند.

دفتر تحکیم در پایان بیانیه خود آورده است: «اگر روزگاری در این کشور به تبعیت از نظام‌های کمونیستی، انقلاب فرهنگی و تصفیه اساتید و دانشجویان، بقای حکومت خودکامه را تضمین می‌کرد، این بار تنها یک کودتای فرهنگی می‌تواند این هیبت بی‌رمق و زخم خورده را چند صباحی زنده نگه دارد.»

در ایران پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، فشار‌ها بر فعالان دانشجویی و مدنی افزایش یافته است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
محرومیت ۲۵ ساله هشت دانشجو از تحصیل

نظرهای خوانندگان

نيروهاي شبه‌نظامي بسيجي را ... بدون تحصيلات كافي و آزمون و با سهميه‌هاي اعطايي از سوي حكومت كودتا وارد دانشگا‌هها مي‌كنند. و همين طور برادران لبناني و فلسطيني و تروريست‌هاي ديگر را وارد دانشگاههاي ايران مي‌كنند. آنوقت بهترين فرزندان ايران كشته، شكنجه و زنداني يا اخراج مي‌شوند. يا در زندانها مورد تجاوز وحشيانه اقليتي متوهم قرار مي‌گيرند. شرم بر اين جانيان باد. و نفرين بر ما اگر دم بر نياريم و به ياري جوانانمان نشتابيم.

-- iranmard ، Sep 22, 2009

اگر حتی روزی این هیولای پهلو شکسته و دندان ریختهٔ نظام که فقط در یک اسم خلاصه شده و بس، اندک التیامی بخاطر غفلت احتمالی ما پیدا کند،چنان با طایفهٔ شغال‌های تشنه به خونش نسل سرزنده ایرانی را مورد انواع تهاجمات قرار دهد که صدای ...پوتین هم در آید. ولی‌ ...، روز قدس از آن همه ترس و وحشتی که رژیم براه انداخت تا اولا کسی نیاید بیرون و ثانیا اثری از رنگ سبز و شعار‌های غیر سفارشی نباشد، مردم یک سر سوزن هم ترس و واهمه‌ای به خود راه ندادند و بار دیگر جهانیان را شگفت زده به شهادت گرفتند که این هیولای کودتا کرده و ....هیچ ربطی به ایران و ایرانی ندارند. نظام یعنی‌ خامنه ای، کودتایی خونین و ننگین کرده، گرفته، بسته، شکنجه کرده، کشته، تجاوز کرده،ثروتهای ما را غارت کرده، تروریستهای بین المللی را به جان جهان و سایر مردمان بی‌ گناه دیگر کشورها انداخته،دروغ و خرافه و علم ستیزی را رونق و رواج داده، آزادی را کشته،و الخ. ملی به پا خواسته از ظلم و جور و جهل و جنایتهای بی‌ شمار نظام، سر آن ندارد که .... از پای بنشیند. همه چیز برای این ...، چه زود دیر شده است.

-- sam ، Sep 22, 2009

این چپاولگران دشمن ایران وایرانی قصد دارند ایرانرا بدتر ازافغانستان کنند. هر چند که ما بدترین و ادمکشترین حکومت رو .... داریم. به امید ازادی هر چه زودتر ایران وایرانی ...!

-- م ، Sep 22, 2009

هنوز دانشگاه‌ها شروع به كار نكرده...كودتايي در دانشگاه راه انداخته‌اند كه بيا و ببين...
تقريبا هر دو روز دارم خبري از موج احضارها در دانشگاه‌هاي شهرهاي مختلف ميشنوم
حداقل كاري كه "زمانه" ميتواند بكند اينست كه موج اين دستگيرها را بطور گسترده پوشش دهد و نگذارد ترم پشت ترم تعليق، احضاريه و تشكيل پرونده پشت پرونده، اتفاق بيوفتد...درحاليكه حتي "اخبارش" هم در ميان اين همه جنجالهاي پوشالي-كلامي احمدي‌ن‍ژاد انعكاس پيدا نكند

-- بدون نام ، Sep 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)