تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
اغلب مراجع جهان تشیع اعلام کردند:

«عید فطر روز دوشنبه است»

چند مرجع تقلید شیعه، روز دوشنبه را به عنوان اول ماه شوال و عید فطر در ایران اعلام کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه را عید فطر اعلام کرده و نماز این روز را در دانشگاه تهران اقامه کرده است.

آیات عظام حسینعلى منتظرى، یوسف صانعى، موسوى اردبیلى، بیات زنجانى و صافی گلپایگانی از جمله مراجعی هستند که روز دوشنبه را در ایران عید فطر اعلام کرده‌اند.

نظر این مراجع تقلید در پایگاه اطلاع‌رسانی آنها منتشر شده است.

وب‌سایت آیت‌الله منتظری اعلام کرده است که وی نماز عید فطر امسال را برگزار نخواهد کرد.

«محدود بودن مکان، پلمب بودن حسینیه و شرایط سنى وى» دلایل اقامه نشدن نماز از سوی این مرجع تقلید شیعه عنوان شده است.


در وب‌سایت رسمی آیت‌الله صافی گلپایگانی هم آمده است: «به اطلاع عموم روزه‌داران عزیز و میهمانان سفره ضیافت الهی می‌رساند که یکشنبه ۲۹/۶/۱۳۸۸ به نظر معظم‌له، عید فطر، ثابت نشده است.»

آیات عظام علی‌محمد دستغیب، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، محمد تقی مدرسی، صادق شیرازی، محمد‌سعید حکیم و حسین مظاهری از دیگر مراجع تقلید شیعه هستند که حلول ماه شوال، شب گذشته برای آنها اثبات نشده و روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرده‌اند.

در عراق نیز آیت‌الله علی سیستانی، روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرده است.

در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان، نماز عید برگزار می‌کنند.

در سال ۱۳۸۴ نیز مراجع تقلیدی چون آقایان محمد تقی بهجت، فاضل لنکرانی و یوسف صانعی، روز عید فطر را متفاوت با نظر آقای خامنه‌ای اعلام کرده بودند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
اختلاف مراجع تقلید بر سر عید فطر

نظرهای خوانندگان

یادم میاد چندین سال پیش نیز به مناسبتی خواستند که روز قدس و عید فطر را که آخری به شنبه یا پنج شنبه میفتاد با هم کی کنند که کردند و صدای خیلی ها درامد! حتی تقویم آن سال یا سلا بعد را نیز دستکاری کردند. خب بالاخره خوش تیپی است و دارندگی و برازندگی و به یمن نفت یا مفت ماشالا پولدارم که هستن و ...

-- خوش حافظه ، Sep 20, 2009

حكايت شده كه در استراليا يك روز يك ايراني در حال رانندگي بوده و چون داشته در اتوبان در خلاف جهت حركت ميكرده، از طرف راديو اطلاع ميدهند كه يك راننده در حال حركت در جهت خلاف بزرگراه در حال رانندگي است لطفا مسير خود را اصلاح نمايد. ايراني بعد از شنيدن اين پيام ميگويد: يك راننده نه بگو صد ها راننده، همه دارند خلاف جهت من حركت ميكنند!!! اين حكايت را مقايسه كنيد با حكايت خامنه‌اي در مورد اعلام عيد فطر با نظر ساير علماي جهان تشيع. خودتان نتيجه‌گيري كنيد و ببينيد خودزني و خودكشي بهتر از اين ممكن است؟

-- آزيتا رضوي ، Sep 21, 2009

مگر دیروز بر گذار نشد؟ حال چه فرق می کند که دیروز بود یا اینکه امروز یا سال دیگر! این نه تنها دعوا ندارد بلکه اهمیت هم ندارد! هر موقع که خوشحال و سرحال هستید، عید است.
جمعیت صلح طلبان و آزادی خواهان،

-- Solh va Azadi ، Sep 21, 2009

احتمالا این موضوع هم سیاسی شده
ویا مصلحت نظام بوده؟!
وحتما این ازدوراندیشی و دقت بالای رهبر مسلمین جهان میباشد.

-- فرهاد ، Sep 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)