تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«افشای تجاوزها مصداق آزادی بیان است»

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای، بازگویی شکنجه‌های جنسی را «مصداق بارز پایبندی به آزادی بیان» و شجاعت زندانیان دانست.

کانون نویسندگان با استقبال از افشای تجاوزات از سوی قربانیان این تجاوزها نوشته است: «بیان واقعیتِ این تجاوز برای مردم، نه‌تنها کوچک‌ترین خدشه‌ای به شخصیت آنان وارد نمی‌سازد، بلکه کمک می‌کند که جامعه از این گونه غده‌های چرکین پاک شود.»

این کانون خطاب به افشاکنندگان شکنجه‌های جنسی افزوده است که آنها در «قلب تک‌تک انسان‌های شریف و آزاده» قرار دارند و بازگو کردن تجاوزها نشانه شجاعت آنها است.»

کانون نویسندگان در ادامه این بیانیه نوشته است که «ویژگی این شکل از هتک حرمت انسان که دست بازجویان شکنجه‌گر را در انجام آن باز می‌گذارد، این است که فرد قربانی از بیان آن‌چه بر او رفته‌ است شرم دارد. در واقع، شکنجه‌گرانی که مرتکب این عمل ننگین و ضدانسانی می‌شوند با تکیه بر همین کتمان واقعیت توسط قربانی است که از آن به عنوان حربه‌ای برای به تسلیم کشاندن زندانی استفاده می‌کنند.»


امضاکنندگان این بیانیه، با اشاره به این‌که «افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، آن را با شجاعت اخلاقی نزد افکار عمومی افشا می‌کنند و از این کار هیچ ابایی ندارند»، این اقدام را امری «ستودنی و در راستای معرفی و مجازات آمران و عاملان این گونه نقض حقوق و حیثیت انسان» معرفی کرده است.

کانون نویسندگان در عین حال از «نقض شدید حقوق زندانیان به طور کلی و زندانیان سیاسی به طور خاص، حتی در جایگاه متهم یعنی پیش از آن که جرم آنان در دادگاه به اثبات برسد» انتقاد کرده است.

این کانون، «نقض آشکار حقوق و پایمال کردن حیثیت انسان‌ها را تجاوزجنسی به دستگیرشدگان حوادث اخیر» دانسته و خواستار رسیدگی به «گزارش‌های بسیاری در مورد انجام این عمل با زندانیان سیاسی به‌ویژه زندانیان دهه‌ ۶۰» شده است.

کانون نویسندگان ایران پیش‌تر نیز خواستار شناسایی، معرفی و مجازات کسانی شده بود که در «کشتار» معترضان به نتیجه انتخابات دست داشته‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)