تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کشف آرشیو تازه‌ای از نقاشی‌های فریدا

کشف مجموعه‌ای از نقاشی‌ها، نامه‌ها و یادداشت‌های منتشر نشده فریدا کالو هنرمند برجسته مکزیکی، جنجال تازه‌ای آفرید.

انتشارات پرینستون آمریکا قصد دارد این تابلوها و اسناد تازه کشف شده درباره زندگی خصوصی فریدا کالو را در قالب کتابی با عنوان «در جستجوی فریدا» در ماه نوامبر منتشر کند.

این کتاب شامل مجموعه‌ای از نقاشی‌های رنگ روغن است که ادعا می‌شود، خالق آنها فریدا کالو بوده است.

ناشر در توضیح این کتاب گفته است که این تابلوها و اسناد را یک زن و شوهر کلکسیونر آثار هنری در مکزیک که صاحب یک مغازه عتیقه فروشی هستند، در اختیار او گذاشته‌اند.

این ناشر همچنین مدعی شده که این آرشیو مملو از آثاری است که بیانگر تمایلات پرشور، خشم سوزان و طنز افسارگیسخته فریدا کالوست.

این زن و شوهر عتیقه فروش ادعا می‌کنند که این تابلوها را از یک وکیل خریده‌اند و آن وکیل نیز آنها را از یک حکاک خریده که در ارتباط مستقیم با فریدا کالو بوده و فریدا شخصا آن تابلوها را به او داده است.

اما عده زیادی از هنرشناسان و متخصصان آثار فریدا کالو، این ادعاها را رد کرده و معتقدند که این تابلوها، یادداشت‌ها و خاطرات جعلی است و ربطی به فریدا ندارند.


فریدا کالو

این افراد همچنین از مقام‌های فرهنگی مکزیک درخواست کرده‌اند که جلوی این‌گونه «کلاهبرداری‌های» هنری را بگیرند و اجازه ندهند با حیثیت یکی از بزرگ‌ترین نقاشان مکزیک بازی شود.

ماری ان مارتین، کارشناس هنری و متخصص هنرهای آمریکای لاتین در نیویورک معتقد است که کتاب «درجستجوی فریدا» کتاب احمقانه‌ای است، اگرچه خیلی خوب و بادقت، نقاشی‌ها و خاطرات شخصی فریدا و ارتباط او با دیه گو ریورا همسر نقاش‌اش و گرایش‌های فمینیستی و کمونیستی او را کنار هم چیده است که خواندن آنها برای مردم جذاب است.

باربارا لوین، نویسنده و کارگزار هنری که یکی از نویسندگان این کتاب هست، انتشار این کتاب را برخوردی کاملا شخصی با دنیای فریدا کالو دانسته و معتقد است این‌گونه کتاب‌ها جنبه آکادمیک ندارد.

فریدا کالو نقاش سوررئالیست مکزیکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین هنرمندان زن قرن بیستم است که زندگی کوتاه اما بسیار جذاب و پرسروصدایی داشت.

فریدا در نقاشی‌هایش بیشتر از واقعیت‌های مربوط به زندگی خود الهام گرفته و درد و رنج و شور و شهوت‌اش را ترسیم کرده است؛ در عین حال که نگاه انسانی و صمیمانه او به جامعه مکزیک و سنت‌ها و آئین‌های بومی آن به شدت در آثارش انعکاس یافته است.

فریدا همسر دیه گو ریورا نقاش بزرگ مکزیکی بود، اما با هنرمندان و شخصیت‌های سیاسی معروفی چون لئو تروتسکی و ژوزفین بیکر نیز رابطه داشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

عجب! (كاش كمي بيشتر از مستندات اين كلكسيونر مينوشتيد)
ممنون از خبر

-- بدون نام ، Aug 25, 2009

اگر فریدا کالو یک رگ یهودی نداشت (همانطور که تروتسکی هم یک یهودی خالص بود) تا به این قدر در رسانه های بین المللی که عمدتاً توسط یهودیان اداره می شوند مطرح می شد؟

-- یهودای اسخریوطی ، Aug 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)