تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«چالش لشکر بیکاران»
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آخرین انتقادها از دولت نهم» به بررسی چالش‌های اقتصادی دولت دهم پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «دولت با شعار اجرای عدالت سر کار آمد و تقریبا همه رفتارهایش در چهارسال گذشته در چارچوب همین شعار شکل گرفته است. اکنون در روزهای پایانی دولت نهم و در آستانه شکل‌گیری دولت دهم، اقتصاددانان، کارشناسان و مدیران برخی مجامع اقتصادی به سخن آمده‌اند و از محقق نشدن وعده‌ها خبر می‌دهند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «آمارهای غیررسمی که عمدتا توسط منتقدان دولت و برخی نهادهای جهانی منتشر می‌شود، نرخ بیکاری را بسیار بالاتر و حتی تا ۴۰ درصد جمعیت جویای کار ذکر می‌کنند. اما با همان فرض ۱۲ درصد هم‌اکنون ایران ۵/۳ میلیون نفر بیکار دارد و مهمترین چالش دولت دهم را می‌توان لشکر بیکاران دانست.»

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، «اکنون دولت دهم در شرایطی شکل می‌گیرد که اولا می‌بایست کشته‌‌های دولت نهم را درو کند و ثانیا بذرهای تازه بر زمین اقتصاد بکارد. آنچه در چهار سال دولت نهم رخ داده، تجربه‌ای گرانقدر است که اگر دولت دهم از آن بیاموزد، می‌توان امیدوار بود که در پایان کار آن، نقدهای کنونی جهتی دیگر پیدا کنند.»

متن کامل سرمقاله

«چرا صداوسیما تعطیل نشد؟»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «صدا و سیما را هم تعطیل می‌کنید!؟» به انتقاد از توقیف روزنامه اعتماد ملی پرداخته است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد با اشاره به توقیف روزنامه اعتماد ملی نوشته است: «محاکم قضایی ایران هیچ‌گونه کنترل بر عملکردها ندارند و تریبون داران ظاهراً آزادیخواه ایرانی هم نمی‌توانند همه روزه رسانه‌ها را به رعایت برخی موازین محدود کننده، توصیه نمایند. مخاطب اصلی این یادداشت کسانی هستند که در هر سفر خارجی، برای تودهنی زدن به مخالفان نظام جمهوری اسلامی، وجود رسانه‌های آزاد در ایران را به رخ همگان می‌کشانند.»

به نوشته این روزنامه، «آیا این افراد خود را برای پاسخگویی به یک سوال مشخص، که احتمال طرح آن در سفرهای خارجی به ویژه هنگام حضور در سازمان ملل وجود دارد، آماده کرده‌اند و می‌توانند سوال‌کنندگان را قانع کنند که اگر خودتان هیچ نقشی در بستن اعتماد ملی نداشته‌اید و حتی اگر برخی تـنـدخویی‌های تریبونی شما علیه روزنامه‌های منتقد، تاثیری در تسهیل بستن اعتماد ملی نداشته است، چرا حتی یک کلام در مخالفت با این اقدام بیان نکرده‌ اید؟»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «برای روشن شدن بحث می‌توان به ادعاهایی اشاره کرد که محمود احمدی‌نژاد از طریق صدا و سیما نسبت به بعضی از مقامات فعلی نظام مطرح کرد و قطعا بازتاب منفی آن در داخل و خارج، بیش از انعکاس نگرانی‌های کروبی بود. بعد از آن هم مشخص شد که اغلب آن ادعاها، فاقد مستند قانونی و محکمه پسند است و تنها به کار روزهای تبلیغات می‌آمده است. آیا به خاطر انعکاس آن اظهارات، صدا و سیما را تعطیل کردند؟»

متن کامل سرمقاله

«چگونه به وحدت برسیم؟»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «وحدت و ضد آن» درباره وحدت میان گروه‌های سیاسی در ماه رمضان نوشته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «از منظر قرآن و رهبری، وحدت با قدرت‌طلبی و فزون‌خواهی سازگار نیست و طبعاً وحدت کردن با قدرت‌طلبان و فزون‌خواهان امکان‌پذیر نمی‌باشد. در حوزه مسائل سیاسی قدرت‌طلبان مرزها را می شکنند و با بیگانه درمی‌آمیزند و وحدت عظیم ملی را فدای لبخند بیگانه می‌کنند. با چنین گروه‌ها، دسته‌ها و اشخاص چگونه می‌توان به وحدت رسید؟»

به نوشته این روزنامه، «گروهی فعالیت‌های وحدت‌شکنانه را با تمام قدرت انجام داده‌اند، نظام جمهوری اسلامی را متهم به انواع جنایاتی که این نظام از حداقل آن‌ها هم مبراست، نمودند، از وحدت دم می‌زنند و می‌گویند طرح ادعا علیه فلان شخصیت سیاسی یا فلان چهره روحانی خلاف مصلحت نظام و از بین بردن وحدت است!»

کیهان در ادامه افزوده است: «اگر کسانی به جای مراجعه به قانون، مردم را به خیابان‌ها کشاندند و برای ترساندن نظام، از شعله‌های فروزان در میادین و دانشگاه‌ها خبر دادند و به جای پاس رهبری جامعه، خود را به حمایت روسای کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه و دستگاه‌های جاسوسی و خبرپراکنی آنان و نیز حمایت منافقین و منحرفین آلودند، با چنین افراد و طیف‌هایی چگونه می‌توان وحدت کرد؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «سیاست سرزمین‌های سوخته در صعده، تبعات و دورنمای یک بحران»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «آغازی برای همدلی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «جنایت‌های ضد انسانی در بایکوت رسانه‌ای»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «معرفی کابینه و خرد جمعی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «رکود نسبی مانع افزایش مزد»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)