تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

به حرکت درآوردن مردم، اصل مهم براندازی


روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «اینجا ایران است» به بررسی جریانات پس از انتخابات پرداخته‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «رقیبان دولت اصولگرا همواره سرسخت، پای کار و در جلوگیری از تداوم آن بسیار جدی بوده‌اند و به همین دلیل با همه امکانات خود به میدان آمده‌اند. فقط بخشی از این شور و حرارت با ارجاع به انگیزه‌های طبیعی احزاب و گروه‌ها برای رقابت سیاسی و به دست گرفتن قدرت قابل توجیه‌است و «بازی متعارف سیاست» نمی‌تواند علت شکل گیری همه پدیده‌های بعضا شگفت انگیزی باشد که قبل و بعد از انتخابات درایران مشاهده شد.»

این سرمقاله ادامه داده‌است: «پیش از انتخابات شاید کسانی باور کرده بودند که همه آنچه درایران می‌گذرد رقابت گروه‌های سیاسی با یکدیگر است که البته شدت آن از حد متعارف فراتر رفته‌است. اما پس از انتخابات و وقتی غربی‌ها پرده پوشی را کنار گذاشتند و به صراحت و عملا به نفع یک طرف دعوا وارد میدان شدند، تردیدها همه از میان رفت. پدرخوانده‌های جریان اصلاح طلب که اکنون به دلیل احساس امنیتی که در اثر رافت نظام به آنها دست داده با آرامش و فراغت مشغول طراحی توطئه‌های جدید هستند، هنوز ادعا می‌کنند با هیچ کس در هیچ جای دنیا سر و سری نداشته‌اند غافل از آنکه دیگر رازی در کار نیست که پرده پوشی بطلبد و اسرار مگوی حضرات در کوچه و بازار بر سر زبان خلایق است.»

به نوشته سرمقاله نویس کیهان: «آنچه پس از انتخابات کل این پروژه را عقیم گذاشت این بود که همه این منتقدان تصور می‌کردند می‌توانند مردم خصوصا آن چند میلیون نفری که به میرحسین موسوی رای داده‌اند را با خود همراه کنند و انگیزه‌هایی شبیه آنچه خود در دل دارند به دل‌های آنها وارد نمایند. به همین دلیل هم بود که خیابان را به عنوان مهم ترین محل فعالیت سیاسی و تلاش برای کشاندن مردم به خیابان را مهم ترین هدف خود قرار دادند چرا که باور داشتند اگر این هدف محقق شود، برآورده ساختن هیچ هدف دیگری غیر ممکن نخواهد بود.»

سرمقاله نویس کیهان افزوده‌است: «نظریه پردازان کودتای مخملی در غرب که این روزها خیلی هم پرکار و گرفتارند اغلب گفته‌اند که رکن اصلی این مدل از براندازی «به حرکت درآوردن مردم» است. در ایران هیجان آفرینی بر دروغ بنا شد و چون دروغ چنان که سنت الهی است عمر کوتاه خود را سپری کرد همان مردم بدل به بزرگترین مانع برای کودتاچی‌ها شدند. آقای ما گفت اینجا ایران است. این جمله را مکرر باید گفت.»

متن کامل سرمقاله

دخـالت نظامیان در سیاست
سرمقاله امروز آفتاب یزد با عنوان «متهمانی برای آن سلول» چگونگی برخورد با بازداشت‌شدگان اخیر را بررسی کرده‌است.

در این سرمقاله آمده‌است: «در روزهای اخیر، اظهارات یک مقام نـظامی در رسانه‌ها منتشر شد که هم عجیب بود و هم پیام‌آور. این مقام نظامی کـه هیچ‌گونه مسئولیت‌یا سابقه قضایی ندارد اظهاراتی به یک بازداشتی مظلوم که هنوز وکیل او موفق به دیدارش نشده منتسب کرد و موجب ذوق‌زدگی بعضی از رسانه‌ها شد که ظاهراً قبل از این مقام نظامی، به پرونده‌ها دسترسی داشته‌اند یـا در حـال پـرونـده سـازی موهوم برای اصلاح طلبان در بند بوده‌اند.»

به نوشته این سرمقاله: «اظهارات اخیر بار دیگر این موضوع را ثابت مـی‌کـنـد کـه اراده دخـالت نظامیان در سیاست، اکنون به مرحله‌ای بالاتر رسیده و آنها در مقام قضاوت نیز نشسته‌اند. این پیامی است که در اظهارات اخیر مستتر است و قاعدتاً همه ما باید آن را به عنوان یک حقیقت تلخ بپذیریم.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «اگر اطلاع‌رسانی غلط که موجب برخی ناآرامی‌ها می‌شود آبروی کشور و نظام را به خطر می‌اندازد ارائه اطلاعات غلط به رئیس دولت توسط «سیاست پیشگان مـشـکـوک»چـه حـکـمـی دارد؟ »

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه ابتکار با عنوان «آسيب شناسي کينه و عداوت»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «زماني براي شفاف سازي»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «متهماني براي آن سلول!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «بررسي انتخابات افغانستان»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «دلار ارزان و رشد مسافرت خارجی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «پرهيزکاري در سياست»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)