تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«تکرار ناخوشایند گرانی مقطعی»
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «گرانی‌های مقطعی ریشه در کجا دارد» در خصوص گرانی کالاهای اساسی در آستانه ماه رمضان نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «این داستان حکایت هر ساله مردم، رسانه‌ها و مسئولان است که نه فقط در ماه مبارک رمضان بلکه در آستانه عید نوروز، شب یلدا، بازگشایی مدارس و... همچنان تکرار می‌شود و گویی پایانی برای آن وجود ندارد. با وجود این تکرار ناخوشایند، یک پرسش همچنان بی‌پاسخ مانده است و آن اینکه علت این گرانی‌های مقطعی چیست؟»

سرمقاله‌نویس این روزنامه افزوده است: «نگاه موردی به این گرانی‌ها و درصد کالاهای خاص مانند مرغ گوشت و تخم مرغ نشان می‌دهد که بهای خرده فروشی این کالاها با نزدیک شدن به مقاطع زمانی خاص به ناگاه و به صورت روزانه افزایش می‌یابد. در حالی که با اطمینان می‌توان گفت میزان تقاضا برای آنها با این افزایش شدید تناسبی ندارد که بتوان این جهش قیمتی را ناشی از رشد دفعی تقاضا قلمداد کرد.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «واقعیت انکارناپذیر دیگر، وجود دلالان و واسطه‌های زائد و بی‌شماری است که با قرار گفتن در مسیر تولید تا خرده فروشی، باعث افزایش بی‌دلیل و غیرلازم قیمت‌ها می‌شوند و به این ترتیب هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان نهایی را با ضرر مواجه می‌کنند، چرا که محصولات را با بهای اندک از تولیدکنندگان می‌خرند و با سودهای تصاعدی و غیرمنصفانه به مصرف کنندگان تحویل می‌دهند.»

متن کامل سرمقاله

«اشتیاق، عامل فراگیری خبر»
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «سخنی با آقای کروبی، چند سوژه برای نا‌مه‌نگاری» درباره چند موضوع از جمله تعطیلی رسانه‌های اصلاح‌طلب و افزایش گرانی‌ها در ایران است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «در ایران، افراد و گروه‌های متفاوتی هستند که سخن آنها توسط مردم شنیده می‌شود. البته نمی‌توان آمار دقیقی داد که نشان دهد حجم شنیده شدن سخنان با میزان پذیرفته‌شدن آنها، چه نسبتی دارد. در این زمینه تنها می‌توان به ناکامی در تخریب چهره بعضی از شخصیت‌های محبوب علی‌رغم استفاده حداکثری تخریب‌کنندگان از رسانه‌های ظاهراً پرمخاطب، اشاره کرد.»

به نوشته این روزنامه، «پس از ۲۲ خرداد، کروبی و موسوی و حامیان آنها به عنوان گروهی که نسبت به روند انتخابات معترض بودند هیچ‌گاه نتوانستند به رسانه‌های پرخرج و ظاهراً پرمخاطب عمومی دسترسی داشته باشند. اما راهپیمایی ۲۵ خرداد و برخی تحولات بعدی، نشان داد که آنچه یک خبر را فراگیر می‌کند اشتیاق مردم برای دسترسی به آن است نه مجانی و سهل‌ا‌لوصول بودن خبر یا بلندتر بودن صدای خبررسان.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «در هیاهوی ضروری پیرامون حوادث بعد از انتخابات، ظاهراً همه فراموش کرده‌اند که رئیس دولت به مردم وعده کاهش تورم و گرانی را داده بود اما در آستانه ماه برکت، عده زیادی از مردم نگران تامین میوه، گوشت، مرغ و سـایـر مـایحتاج خود در ماه رمضان هستند.»

متن کامل سرمقاله

«شجاعت بدون مصلحت»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «ضرورت تحول در دستگاه قضایی» به ارائه انتظارات از رئیس جدید قوه قضائیه پرداخته است.

سرمقاله نویس کیهان نوشته است: «علیرغم همه تلاش‌ها و مجاهدت‌هایی که در طول دوره‌های گذشته در جهت رفع نقایص و رشد و شکوفایی قوه قضاییه صورت گرفته، هنوز انتظارات مردم از این قوه برآورده نشده و نگرانی‌ها و دغدغه‌های آنان به طور کامل برطرف نشده است.»

به نوشته این روزنامه، «مسئولان سابق این قوه به جای آنکه مبارزه بدون مسامحه و گسترده با مفسدان اقتصادی را سرلوحه کار خویش نمایند، با شعارهایی از قبیل تامین امنیت سرمایه‌گذاری، عملا روند رسیدگی به پرونده‌های مفسدان اقتصادی را دچار بیماری مزمن و دائمی دستگاه قضایی کشور یعنی اطاله دادرسی کردند.»

کیهان در ادامه افزوده است: «شجاعت و اقتدار و قاطعیت و صلابت در اجرای احکام و حدود الهی بدون مصلحت اندیشی‌ها و سیاست زدگی‌ها باید سرلوحه کار قضات قرارگیرد و سیستم قضایی، تعداد معدودی از کارگزاران قضایی که بعضاً آلوده به فسادند را پالایش نماید.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «انقراض کودتا در ایران»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «عبرت‌های کودتای ۲۸ مرداد»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «بازخوانی نقش تاریخی انگلیس در بستر تحولات اخیر»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «طرح یک طرفه شدن خیابان ولیعصر کارشناسی یا غیر کارشناسی؟»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «سیاست‌های دولت ابراز کنترل نرخ ارز»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «حقوق اقتصادی شهروندان و قوه قضائیه»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)