تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی:

«مصلحتی بالاتر از مصلحت مردم نیست»

یک مرجع تقلید شیعه با هشدار نسبت به احتمال «تغییر ذائقه عمومی مردم» گفت که در نظام جمهوری اسلامی «هیچ مصلحتی بالاتر از مصلحت عامه مردم و تلاش برای حفظ جان و آبروی آنان» وجود ندارد.

آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی در بیانیه‌ای که امروز سه‌شنبه منتشر کرد، افزود که که اگر جلوی «تندروی‌های کنونی» گرفته نشود، آتش آن، «خرمن خودی و غیرخودی» را خواهد سوزاند.

در ایران بیش از دو ماه است اختلاف‌ها بر سر نتیجه انتخابات منجر به بروز برخی ناآرامی‌های سیاسی و اجتماعی شده است.

در این اعتراض‌ها که با خشونت‌های دولتی نیز همراه است، ده‌ها تن کشته و صد‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.


چهار هزار نفر از معترضین به نتیجه انتخابات نیز دستگیر شده‌اند که به گفته مقام‌های قضایی، اکثریت قریب به اتفاق آنها آزاد شده‌اند.

طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی از رفتار خشونت‌بار در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها با بازداشتی‌های حوادث اخیر منتشر شده که به نگرانی‌ها دامن زده است.

مهدی کروبی چندی پیش نامه‌ای در این رابطه منتشر کرده که از تجاوز به برخی از دختران و پسران بازداشت‌شده حکایت دارد؛ نامه‌ای که خشم محافظه‌کاران را برانگیخته است.

محافظه‌کاران آقای کروبی را با انتشار این نامه به «همسویی» با بیگانگان متهم کرده‌ و خواستار برخورد با وی شده‌اند، در مقابل، جریان‌های اصلاح‌طلب با استقبال از چنین نامه‌ای خواستار پیگیری موارد مطرح شده در آن از سوی مقام‌های مسئول هستند.

آیت‌الله بیات زنجانی اعلام کرد که که اگر جلوی «تندروی‌های کنونی» گرفته نشود، آتش آن، «خرمن خودی و غیرخودی» را خواهد سوزاند

آیت‌الله زنجانی در واکنش به حملاتی که طی روزهای اخیر متوجه آقای کروبی شده است، اعلام کرده که «معرفی کردن برخی از عناصر انقلابی و خدمتگزاران سیاسی به عنوان آشوبگر، حرکتی است که اگر به این حرکت مجال داده شود، روزی بسیاری از عناصر مومن و انقلابی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب را بر گردونه آن خواهند نشاند.»

این مرجع تقلید شیعه در نامه خود آورده که همه باید از روزی بترسند که «مردم در اذهان خود، مدیران و صاحب منصبان حکومتی را متهم به تلاش برای حفظ قدرت و صدارت» کنند.

به گفته آقای زنجانی، در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، «دیگر میان حکومت شیعی و غیرشیعی فرق چندانی باقی نخواهد ماند و ممکن است خدای ناکرده، خواست عمومی به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.»

او در این نامه از نمایندگان مجلس و سران قوای سه‌گانه خواسته که «نگران سرنوشت مکتب تشیع، جمهوری اسلامی، خود و مردم» باشند.

این مرجع تقلید شیعه در نامه خود آورده که همه باید از روزی بترسند که «مردم در اذهان خود، مدیران و صاحب منصبان حکومتی را متهم به تلاش برای حفظ قدرت و صدارت» کنند

این مرجع تقلید در بخش دیگری از نامه خود از تناقض‌ در گزارش‌های نهاد‌های پیگیر در خصوص حوادث اخیر انتقاد کرده و افزوده است: «چگونه می‌شود که روزی وقوع هرگونه اعمال خلاف قانون در یک بازداشتگاه را یکسره نفی کرد و روزی دیگر خبر از تنبیه، تعلیق و مجازات عاملان، بازجویان و قضات مرتبط با اینگونه اعمال را داد؟ مسلّم است که یا مدیریت کلان دستگاه قضایی از آنچه در نهادهای زیرمجموعه‌اش می‌گذرد خبر ندارد، یا آنکه به موازات این دستگاه نهادهای غیر رسمی دیگری وجود دارند که آنها هم اختیارات قضایی و تنبیهی دارند.»

اسد‌الله بیات زنجانی پیش‌ از این نسبت به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کرده بود و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود که خشونت‌ها علیه معترضان به نتیجه انتخابات را پایان دهند و زندانیان حوادث اخیر را آزاد کنند.

آیت‌الله حسینعلی منتظری، آیت‌الله یوسف صانعی و آیت‌الله علی‌محمد دستغیب از دیگر مراجع تقلید شیعه هستند که نسبت به وقایع دو ماه اخیر با انتشار بیانیه‌هایی اعتراض کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

magar na inke az rahbar gerefte ta lathay ke be mardom tigh o tir myandazand dar hale zadane tyshe be ryshya din hastand kojayand an dyn khahan yany in ghodrat va pol enghadr mohem ast ke jane shyrine mardom ra mygyran betarsyd betarsyd az khashmo ghahra khod

-- fariba ، Aug 20, 2009

جناب بیات زنجانی مصلحت مردم را ضامن بقای قدرت روحانیون می دانند. اینطور که پیداست مردم برای این زنده هستند تا آقایان در قدرت باشند هر چقدر هم که بی لیاقت باشند.

-- بدون نام ، Aug 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)