تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ضرب‌الاجل شاهرودی درباره بازداشت‌شدگان

آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه به سعید مرتضوی دادستان تهران دستور داد که ظرف یک هفته، تکلیف بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را روشن کرده و افرادی که جرم آنها در حدی نیست که در زندان نگهداری شوند را آزاد کند.

آقای شاهرودی این دستور را در جلسه مسئولان عالی قضایی صادر کرده است.

خبرگزاری ایلنا به نقل از علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه گزارش کرد که آقای شاهرودی در این جلسه همچنین از دادستان تهران خواسته است که در مدت زمان مشخص شده، تعداد بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را به «حداقل ممکن» برساند.


در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات صد‌ها نفر بازداشت شده‌اند که از سرنوشت بسیاری از آنها اطلاعی در دست نیست.

مراجع تقلید شیعه و بسیاری از فعالان سیاسی و حقوق بشری بارها خواستار آزادی کسانی شده‌اند که بدون اتهام در زندان نگهداری می‌شوند.

آقای جمشیدی همچنین گفت که در این جلسه مقرر شد که هیات سه نفره‌ای که از سوی رئیس قوه قضائیه تعیین شده، با تمام زندانیان حوادث اخیر ملاقات کند و از وضعیت آنان و نیز روند بازجویی‌ها و رعایت حقوق شهروندی، گزارشی تهیه و در اختیار آقای شاهرودی قرار دهد.

شاهرودی از دادستان تهران خواسته است که در مدت زمان مشخص شده، تعداد بازداشت‌شدگان حوادث اخیر را به «حداقل ممکن» برساند

در این جلسه به مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز ماموریت داده شد تا شرایط رعایت حقوق شهروندی زندانیان و نحوه نگهداری آنان را بررسی و گزارشی از وضعیت بازداشتگاه‌ها و بازداشتیان حوادث اخیر تهیه کند.

شاهرودی، آن‌طور که سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده، دستور تشکیل شعبه‌ای ویژه در دادگستری استان تهران را صادر کرده تا به شکایت افراد «بی‌گناهی» که در حوادث اخیر مورد ضرب و شتم و تخریب اموال قرار گرفته‌اند و یا صدمات جانی و مالی دیده‌اند، رسیدگی کند.

جمشیدی همچنین گفت که هم اکنون ۳۰۰ نفر در رابطه با حوادث پس از انتخابات در زندان به سر می‌برند.

ورود مجلس به پرونده بازداشتی‌ها
در پیوند با موضوع بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در ایران، مجلس، هیاتی را مامور رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان کرده است.

این کمیته به دستور علی لاریجانی رئیس مجلس وبا حضور نمایندگانی از کمیسیون‌های قضایی، آموزش و تحقیقات تشکیل شده است.

خبرگزاری ایلنا گزارش کرده که نخستین نشست این کمیته، عصر روز گذشته برگزار شده است.

این کمیته از مقام‌های دولتی و قضایی خواسته که برای بازدید از محل بازداشت‌شدگان و اطلاع از وضعیت دستگیرشدگان، همکاری‌های لازم را داشته باشند.

دادستان کل کشور که عضو کمیته سه نفره بررسی پرونده بازداشتی‌ها است، اعلام کرده که «رفتار غیرقانونی ماموران با متهمان، مشمول مجازات قانونی است»

همزمان، قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور که عضو کمیته سه نفره بررسی پرونده بازداشتی‌ها است، اعلام کرده که «رفتار غیرقانونی ماموران با متهمان، مشمول مجازات قانونی است.»

آقای دری نجف‌آبادی، همچنین اجبار متهم به اقرار و شهادت علیه خود را ممنوع و چنین اقاریری را فاقد ارزش قانونی دانسته است.

قوه قضائیه و مجلس در حالی وارد پرونده بازداشت‌شدگان اخیر می‌شوند که پیش از این، بسیاری از احزاب و سازمان‌های مدافع حقوق بشر به همراه برخی مقام‌های بلندپایه ایران خواستار آزادی تمامی دستگیر‌شدگان شده بودند.

رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران اعلام کرده‌اند که از برخی دستگیر‌شدگان «اعترافاتی» اخذ شده که از تلویزیون دولتی ایران پخش خواهد شد.

تعطیلی بازداشتگاه «غیراستاندارد»
وحید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز امروز دوشنبه گفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای دستور تعطیلی یک بازداشتگاه «غیر استاندارد» را صادر کرده است.

آقای جلیلی بدون اشاره به نام این بازداشتگاه افزوده که بازداشتگاه مزبور، «استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمین نداشته» است.

به گفته آقای جلیلی، رهبر جمهوری اسلامی در حوادث اخیر به مسئولان و مقام‌های حکومتی دستور داده بود تا «خدای ناکرده به کسی ظلمی نشود»

دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشته که «اصول ارزشی و دموکراسی» اجازه نمی‌دهد که «کسانی به بهانه مقابله با رفتارهای خلاف قانون، خود مرتکب خلاف قانون و نادیده گرفتن حقوق مشروع انسان‌ها شوند.»

به گفته آقای جلیلی، رهبر جمهوری اسلامی در حوادث اخیر به مسئولان و مقام‌های حکومتی دستور داده بود تا «خدای ناکرده به کسی ظلمی نشود.»

این مقام دولتی همچنین گفت که در شورای عالی امنیت ملی، کمیته‌هایی به منظور پیگیری دستورات آقای خامنه‌ای تشکیل شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گفته می شود ، و این گفته صد در صد درست و موثق است که رهبری خونخوار حکومت ضد بشری در پشت پرده سیاه رژیم ناب محمد به شکر خوردن افتاده که خون دارد خفه اش می کند. آری می خواهد بیاید به تلویزیون و بگوید که کی بود کی بو ما نبودیم!! و بگوید که بنده از اول هم با خشونت بیزار بوده دام و خواهان « صراحت » نبوده ام. و در زبان رهبری صراحت یعنی همان که دستور کشت و قتل و سربریدن و کشتار جوانان صادر کرده بود. گویا دیگر کار بسی خراب شده اما توبه گرگ مرگ است. رهبری این نظام خوخوار در سکرات است و باید که جان بر سر این کار گذارد. مردم نباید گول این روحانیت را بخورد. باید با چند تکان دیگر او را برای همیشه از صفحه روزگار بروبد. حاشا بمردم ایران که روحانیتی خونخوار و خوریز و خونطلب بر آن حکومت کند. ایران پر است از مردان و زنانی که خردمند و ایرانیند و شما قداره بندان را خلع سلاح خواهند کرد به بدون کشتن و خونریزی شما ، شما را از کار برکنار خواهند نمود.

-- بدون نام ، Jul 27, 2009

آخوندهای ... در حال تکان خوردن هستند، جنبش سبز، جهان و ایران را مدتی است غافلگیر کرده و آچنان تکان داده که در هیچ کجای دنیا نیست که یک روز خبری از ایران گفته و منتشر نشود. حاج شاهرودی و حاج قربانعلی نجف‌آباد و حاج لاریجانی ها و دیگر مزد بگیران بیت ولایت جنایتکار، زمان رفتن فرا رسیده است. حال تنها دو راه برای شما نمایندگان شیطان باقی مانده است، محاکمه برای ٣٠ سال جنایت وترور و چپاول مملکت و مردم، و یافرار به سودان و سوریه و فلسطین وعراق و لبنان و ..... که سالها برایشان خدمت کردید و سرمایه این ملت را برای جنگ در اختیار آنها گذاشتید. انتخاب کنید، شما حق انتخاب دارید، ننگ ابدی بر شما باد.
انتخاب،

-- Entekhab ، Jul 27, 2009

too little, too late

-- mahmood ، Jul 27, 2009

به گفته آقای جلیلی، رهبر جمهوری اسلامی در حوادث اخیر به مسئولان و مقام‌های حکومتی دستور داده بود تا «خدای ناکرده به کسی ظلمی نشود.» و سپس خطاب به ایشان گفته است : " خدای نکرده کسی را سالم از زندان آزاد نکنید ، حتما بکشیدش که خدای نکرده دوباره هوس اعتراض به سرش نزند "

-- علی ، Jul 27, 2009

monkey play

-- Mehrabanzadeh ، Jul 27, 2009

اضافه میکنم که منظور از اینکه این زندان «غیراستاندارد» بود، این است که وسایل شکنجه به مقدار کافی در آنجا موجود نبود. این زندان «استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمین را نداشته» است. منظور از «حقوق» متّهمین هم از جمله حقّ تحت شکنجه قرار گرفتن و یا حقّ اقرار کردن بعد از این شکنجه ها میباشد. البتّه حقّ کشته شدن زیر شکنجه هم از حقوق اوّلیهٔ هر زندانی میباشد. /با درود

-- کامبیز ، Jul 28, 2009

ایا باید گول این ...٣٠ سال بر مسند قدرت را دوباره و دهباره خورد .وقت ان نیست که مقوله ولایت فقیه پایانی یابد یا اینکه دوباره میخواهیم دلهایمان را به مانند اینه ای شفاف پذیرای چهره ای از اسلام دمکراسی با به مسند نشستن ولی فقیه دیگری کرد.

-- alik ، Jul 28, 2009

توبه گرگ مرگ است. بستن این زندان برای از بین بردن تمامی مدارک جنایاتی است که به دستور جلاد جماران اجرا شده است. دیگر کسی فریب این دروغها را نمیخورد.
آنقدر تخم بدی شیخ در این ملک بکشت حاصقش کرد در و دشت و بیابان همه زشت اهل جنت اگر این فرقه سالوسانند به جهنم که نشد قسمت کفار بهشت

-- سام از سوئد ، Jul 29, 2009

hh

-- بدون نام ، Jul 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)