تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد:

«پایان نزاع در گرو حل مسئله انتخابات است»

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که در صورت حل و فصل اختلاف‌های انتخاباتی از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، «نزاع‌های» موجود در جمهوری اسلامی تمام خواهد شد.

اعتراض‌ها و اختلاف‌ها از روز ۲۳ خرداد که اعلام شد محمود احمدی‌نژاد «پیروز» دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران است، همچنان ادامه دارد.

در نتیجه این اعتراض‌ها تاکنون ده‌ها نفر کشته و صده‌ها تن دیگر از معترضان به نتیجه انتخابات دستگیر شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای هاشمی که در جمع برخی از استادان دانشگاه علم و صنعت ایران سخن می‌گفت، اظهار امیدواری کرد که رهبر جمهوری اسلامی با «توجه به افکار و تجربه خودشان برای حل مشکلات جاری اقدام» کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود که راه‌حل‌های وی برای عبور جمهوری اسلامی از «بحران‌» موجود همان پیشنهاد‌هایی است که دو هفته گذشته در نماز جمعه تهران مطرح کرده بود.

«آزادی بازداشت‌شدگان، ایجاد فضای باز برای بیان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات و دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر» پیشنهاد‌های است که از سوی آقای هاشمی رفنسنجانی برای برون‌رفت از وضعیت «بحرانی» ایران ارائه شده است.

این پیشنهاد‌ها نه ‌تنها از سوی مقام‌ها و نهاد‌های مرتبط با حوادث اخیر پذیرفته نشده، بلکه با واکنش تند برخی افراد و جریان‌های محافظه‌کار نیز مواجه شده است.

هاشمی در جمع برخی از استادان دانشگاه علم و صنعت ایران، اظهار امیدواری کرد که رهبر جمهوری اسلامی با «توجه به افکار و تجربه خودشان برای حل مشکلات جاری اقدام» کند

محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان گفته که آقای هاشمی «چه کاره‌ است» که خواستار آزادی زندانیان شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین برخی گزارش‌ها درباره «جنگ قدرت» در بین مسئولان را «ظلمی بزرگ و ناحق» به جمهوری اسلامی دانست که از سوی رسانه‌های خارجی القاء می‌شود.

اظهارات آقای هاشمی در حالی مطرح می‌شود که دو روز پیش از این، علی سعیدی نماینده آقای خامنه‌ای در سپاه پاسداران گفته بود که برخی خواص در حال حاضر می‌خواهند در قدرت شرکت داشته باشند و اگر «شرکت نداشتند، کافه را به هم می‌ریزند.»

تنش‌ها در ایران با اعلام حمایت تلویحی آقای هاشمی از معترضان به نتیجه انتخابات بالا گرفته است و بسیاری از محافظه‌کاران اظهارات وی را عامل عمیق‌تر شدن «اختلاف‌ها» دانسته‌اند.

هاشمی برخی گزارش‌ها درباره «جنگ قدرت» در بین مسئولان را «ظلمی بزرگ و ناحق» به جمهوری اسلامی دانست که از سوی رسانه‌های خارجی القاء می‌شود

آقای خامنه‌ای چند روز پس از این اظهارات بود که گفت: «هر فردی با هر موقعیتی، اگر بخواهد جامعه را به سمت ناامنی سوق دهد، از نظر عموم ملت ایران، انسان منفوری است.»

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی از دیگر شخصیت‌های سیاسی در ایران هستند که نتیجه انتخابات را نپذیرفته و خواستار «ابطال» آن شده‌اند.

خاتمی پشنهاد برگزاری همه‌پرسی در خصوص «مشروعیت» دولت برآمده از انتخابات را مطرح کرده است و موسوی و کروبی نیز اعلام کرده‌اند که دولت دهم را «نامشروع» می‌دانند و با آن مبارزه خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یکی از از موضوعات مورد علاقه من آگاه کردن ایرانیان خارج از کشور از شرایط روزمره داخل ایرانه .
چند روز پیش بحث کامنتی بین و چند بازدیدکننده دیگر جاری شد که نمونه ای از بحث های روزمره بعد از انتخابات بین طرفینه.
از اونجایی که بسیاری از بازدیدکنندگان رادیو زمانه خارج از ایران زندگی می کنند گفتم بد نیست آنه هم در جریان این بحثها قرار بگیرن پس متن کامل اونه رو بدو تغییر اینجا می ذارم .(نظر به این که بحث وقای جاری شده که خبر مور نظر از بالای صفحه وارد آرشیو و تقریبا ناظری نداشته .)
قضاوت در مورد لحن و استدلال ها به عهده خواننده ضمن این که من هنوز جواب سوال هامو نگرفتم !


من گفتم :
مدعیان تقلب در ایران عادت ندارند به هیچ سوالی جواب بدهند مثلا این دو سوال مهم :
1.کدام موسسه معتبر غیر ایرانی پیروزی موسوی رو پیش بینی کرده بوده .(لازم به ذکر است که موسسه بین المللی terror free tomorrow همین نتیجه اعلام شده رو طبق نظر سنجی پیش بینی کرده بود .)
2.چرا آرای تهران رو به نفع احمدی نژاد تغییر ندادند . در ایران که جامعه ای تمرکز گرا است آرای تهران اهمیت بسیاری دارد اگر تقلب بود قاعدتا نباید موسوی پیروز تهران اعلام می شد.
لطفا از درج این کامنت خودداری نکنید . خیلی علاقه دارم جواب این سوال ها رو از مدعیان تقلب بشنوم.

سهیل گفت :
اقای احسات عزیز رای تهران رو واسه این تغییر ندادند که فاصله خیلی نجومی بود. در ضمن کی به شما گفت که این موسسه چنین ناماری و داده؟ حتما روزنامه ایران!

علیرضا گفت :
جواب آقای احسان که هنوز چشمانش بروی تقلب روشنتر از روز در انتخابات اخیر باز نشده و سرکوب وحشیانه مردم بی دفاع و بی سلاح ایران را توسط مزدوران تا به دندان مسلح رژیم دیکتاتوری آخوندی نمیبینه و با طرح سئوالش مطمئنم که از طرفداران احمدی نژاد است ولی امیدوارم از چماق بدستان،مامور شکنجه یا جاسوس توی اداره و یا در و همسایه اش نباشه بگم که: کل جمعیت ایران ٧٠ میلیون است که با توجه به جمعیت ٣٥ میلیونی سال ٥٧ منطقی است که بگوییم بیش از ٧٠ درصد جمعیت ایران بعد از سال ٥٧ بدنیا آمدند. برطبق شواهد - و علتش اینکه عمدأ در ایران نظرخواهی نمیشود تا راحتتر بشود تقلب کزد و مثل امروز مثل شما ادعا کنند که آمار مستندی در دست نیست- اکثر جوانان قبل از انتخابات به هر دلیلی ( چه جدی و سیاسی و چه تفریحی) طرفدار جنبش سبز بودند و نکته دوم اینکه طبق آمار دولت کمتر از ٣٠ درصد جمعیت ایران روستایی است و مابقی شهرنشین. نکته سوم اینکه جمعیت تهران بیش از ١٠ میلیون نفر،کرج بیش از ٥ میلیون نفر،اصفهان ٤ میلیون و شیراز ٣ میلیون نفر. فقط جمع این چهار شهر میشه ٢٢ میلیون نفر یعنی یک سوم جمعیت ایران که هم از شواهد و هم از آمار رسمی معلوم شده که آقای موسوی برنده انتخابات بوده.مگه شهرستانها و روستاهای استان تهران چقدر جمعیت داره که موسوی برنده شهر تهران و کرج هست ولی درکل استان تهران باخته؟ مگه کل جمعیت روستایی اصفهان و شیراز چقدره که موسوی برنده مرکز استان هست ولی در کل استان باخته؟ آقای کروبی حتی آمار رأی او به یک درصد هم نرسیده در حالی که بیشتر از این تعداد جزو ستاد انتخاباتی و هوداران سرشناسش هستند و اصلا به اتکای کدام موقعیت ممتاز فراهم شده توسط احمدی نژاد دوسوم رأی دهندگان به او رأی دادند؟ فضای فرهنگی کشور بهتر شده؟ تورم ٣٠ درصدی مهار شده؟ روابط خارجی کشورمان با چند کشوری که سرش به تنش بی ارزه عادی شده؟ کشاورزها وضعشون خوب شده؟ اختلاف اقوام ایرانی با حکومت مرکزی برطرف شده؟ و ......

من گفتم :
جناب سهیل
اتفاقا مدعای شما تقلب گسترده و اعلام نتیجه ساختگی است پس می توانستند رای تهران را طور دیگری اعلام کنند.
در ضمن موسسه ای که نام بردم متن مشروح نظر سنجی رو روی سایت خودش قرار داده .
جناب علیرضا
شما تنها کاری که نکردید پاسخ به سوالات من بود .
ضمنا می دانم که در ایران مشکلات هست ولی مهم این است که مردم به چه کسی برای حل این مشکلات دیرین اعتماد کرده اند .

علیرضا گفت :
آقای احسان، دیوار حاشا بلند است وگرنه من جواب شما را در تک تک جملاتم دادم، منتها چشم بینا میخواهد که شما هم مانند احمدی نژاد متوهم به منتخب خدا بودن، و دار و دسته جیره خور و سرکوبگرش ندارید. رئیس جمهور متقلب شما آنقدر کور است که حتی راهی را که به او نشان داده اند به خطا میرود و هواداران خود را که چشم بسته از او حمایت کردند و در تقلب و کودتای نظامی - امنیتی بعد از انتخابات او را یاری نمودند، با اولین انتخاب فامیلی خود رنجانده و نیازمند آن است که سرورش خامنه ای که خود را نایب خدا میداند بر او تکلیف کند که چه بکن و چه نکن. آدمی که اینقدر ابله است و بدنبال سوء استفاده از موقعیت شغلی خود است و سوء مدیریت او اقتصاد ایران را ویران کرده و ٢٨٠ میلیارد دلار پول ایران را به چاوز و حزب الله و سودان و کره شمالی و سوریه و خرابکاران عراق و عروس و دامادهای بورکینوفاسو داده، چگونه ٦٤ درصد قلبهای مردم ایران را ربوده و رأی آنها را در صندوق خود دارد؟ آقای احسان، اگر شما نمیخواهید ببینید، مردم ایران و مخصوصا جوانان شجاع ایران از تمام حقایق آگاهند و سرکوب وحشیانه آنها مهر تاییدی بر حقیقت اطلاعات آنان است.

امید گفت :
از آقايان متقلب و نوچه هاي بيمارشان كه عاشق خال ديكتاتورند و از اظهار حقارت در مقابل ضحاك حاكم لذت مي برند، چه انتظاري جز تاييد تقلب داريد.
آنها در صدا و سيمايشان كه كوچكترين امكاني براي اعلام نظرات معترضين ندادند، اجازه راهپيمايي كه حق قانوني معترضان است را صادر نكردند و از ابتدا هم قسم خورده بودند جلوي پيروزي اصلاح طلبان را بگيرند كه در عمل با تقلب آشكار اين كار راكردند.
يك انسان بايد كور باشد كه حضور مردم را در راهپيمايي 3 ميليوني معترضين در تهران نديده باشد و دم از بي قانوني معترضين بزند.
جناب احسان، كودتاي شما شكست خواهد خورد.

-- احسان ، Jul 27, 2009



اى خشمِ به جان تاخته، توفانِ شرر شو



اى بغضِ گل انداخته، فريادِ خطر شو



اى روىِ برافروخته, خود پرچمِ ره باش



اى مشتِ برافراخته, افراخته ترشو



اى حافظِ جانِ وطن، از خانه برون آى



از خانه برون چيست كه از خويش به در شو



گر شعله فرو ريزد، بشتاب و مينديش

ور تيغ فرو بارد، اى سينه سپر شو

خاكِ پدران است كه دستِ دگران است

هان اى پسرم، خانه نگهدارِ پدر شو

ديوارِ مصيبت كده ىِ حوصله بشكن

شرم آيدم از اين همه صبرِ تو، ظفر شو

تا خود جگرِ روبهكان را بدرانى

چون شير درين بيشه سراپاى،جگر شو

مسپار وطن را به قضا و قدر اى دوست

خود بر سرِ آن، تن به قضا داده، قدر شو

فرياد به فرياد بيفزاى، كه وقت است

در يك نفسِ تازه اثرهاست، اثر شو

ايرانىِ آزاده! جهان چشم به راه است

ايران ِكهن در خطر افتاده، خبر شو

مشتى خس و خارند، به يك شعله بسوزان

بر ظلمتِ اين شامِ سيه فام، سحر شو

-- بدون نام ، Jul 27, 2009

آقای احسان فرض کنیم حق با شماست و تقلب نشده(به شما طرفداران ...آقای احمدی نژاد هیچ رقمه نمی توان ثابت کرد) میشه سوال منو جواب بدین چرا دولت شما با اینهمه رای از یه تعداد محدود میترسه و تهران و شهرهای بزرگ رو امنیتی کرده؟ چرا با وجود اینکه چندین برابر تعداد افرادی رو که مخالف میدونند رو دستگیر کردن اما از تعداد مخالفین کم نشدن؟ اگه محبوبتون راست میگه و رای گیری واقعی بوده و تقلب نکرده چرا مجوز یک تجمع رو در یک جا نمیده تا معلوم بشه تعداد این افراد چقدر کم هستند؟؟؟؟ آقا شما که استدلالهای به این خوبی در مورد صحت انتخابات میکنید (ضمن اینکه برنده شدن در تهران برای آقای موسوی با این فاصله اندک ساختگی هیچ فایده ای نداشت و هر آدمی حتی در حد آی کیوی مشاوران محبوب شما هم فهمیدن حداقل با فاصله کم آقای موسوی رو در تهران برنده اعلام کنند که تابلو نشه) چرا در این مورد استدلال نمیکنید؟ بذارید دستشون رو شه که چقدر کمند؟؟ شما که صدا و سیما رو هم دارید .افرادی مثل شما که چشمشون رو بستن یا منفعت شخصی دارند(پاسدار،بسیج ....) یا نمی خوان اعتراف کنند یا متاسفانه اصلا فکر نمی کنند.کاش تعداد افراد دو گروه اول بیشتر بود اما ما در کل تاریخ ایران از افراد گروه سوم ضربه خوردیم افرادی که مورد سوءاستفاده دیگران قرار میگیرن و به جان این ملت می افتند امیدوارم شمااز گروه اول باشید که باز قابل تحمل تره.

-- بدون نام ، Jul 27, 2009

جناب بدون نام
این که از سر فروتنی خود را دانا و دیگران را نادان فرض می کنید برای من بسیار جالب است .
البته شما هم هر کاری کردید به جز پاسخ دادن به سوالات !
یعنی لازمه یاذآوری کنم پاسخ گفتن سوال با سوال خلاف منطق و اخلاق بحثه .

-- احسان ، Jul 27, 2009

جناب اقای یزدی فرمودند که مشروعیت دولت از جانب خدا تعیین می شود و مقبولیت آن از طرف مردم. تا زمانی که مشروعیت از جانب خدا است عدم مقبولیت مردم اهمیتی ندارد. اقای احسان عزیز برداشت شما از این جمله چیه؟

-- سهیل ، Jul 27, 2009

دوستی دارم بسیجی و مورد وثوق اولترا مرتجعان نظام اسلامی که به دلایل کاملا شخصی مرا محرم اسرار خود میداند و در واقع من سنگ صبورش هستم. یا به تعبیر خودش تنها کسی هستم که میتواند به او اعتماد کند و تعارضات روحی و بحرانهای درونی اش را با او در میان بگذارد بلکه برای لحظاتی آرامش بیابد. روز سه شنبه قبل از انتخابات بعنوان یک خبر درونی اولترا مرتجعان به من گفته بود که تصمیم گرفته شده احمدی نژاد تحت هر شرایطی پیروز شود خواه با تقلب (تو بخوان کودتای انتخاباتی) و اگر نشد با کودتا (تو بخوان کودتای خیابانی). در ضمن به من گفت که در هر صورت آنها تصمیم دارند که تسویه حساب وسیعی با مخالفان انجام دهند و اینکه او بشدت نگران مقام معظمش است زیرا از آن بیم دارد که در آخر این ماجرا او را نیز از پیش رو بردارند و نام حکومت خود را حکومت حامی امام زمان بگذارند. به او گفتم خوب اگر مردم مقاومت کنند چه؟ و او گفت یکی دو روز بیشتر اعتراض نخواهند کرد و همه چیز نمام میشود. فردای آن روز مقاله ای در صفحه 2 روزنامه کیهان خواندم و فهمیدم که او درست میگوید. منظورم اینست که خبر او کاملا درست بود. سری به سایت روزنامه کیهان بزنید و آن مقاله را بخوانید.
بعد از انتخابات و اعتراضات مردم به او گفتم که پس چه شد؟ گفت اصلا فکر این مورد را نکرده بودند که مردم کوتاه نیایند ولی حالا دیگر آن نگرانی در مورد رهبر دوست داشتنی اش بیشتر شده چون احتمالا می خواهند با حذف او شوکی در کشور ایجاد کنند و سرکوب را کامل کنند. به او گفتم که ممکن است کار به جنگ داخلی بکشد و او گفت دارند در همین مورد فکر می کنند و برای آن حالت برنامه ریزی می کنند. البته به یک نکته کلیدی هم اشاره کرد. اینکه اگر جنگ داخلی بشود احتمالا به ایران حمله نظامی خواهد شد و همین مسئله موجب شده که هنوز میان خودشان به جمعبندی نهایی نرسند.
الغرض خواستم در جواب کسانی که در تقلب در انتخابات تشکیک می کنند بگویم که مسئله از زاویه دید آقایان اولترا مرتجع خیلی فراتر رفته و آنها در آستانه تدارک یک کودتا می باشند. حالا شماها در شش و بش این هستید که تقلب شده یا نه!

-- مهرداد ، Jul 27, 2009

جناب مهرداد خودت به داستانی که ساختی خنده ات نمی گیره .

-- احسان ، Jul 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)