تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سفری علیه نفوذ ایران در آمریکای جنوبی

وزیر خارجه اسرائیل، در سفری چندین‌روزه برای مقابله با نفوذ ایران در آمریکای جنوبی وارد این منطقه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر آویگدور لیبرمن به کشورهای برزیل، آرژانتین، پرو و کلمبیا صورت می‌گیرد.

این گزارش حاکی است که گفت‌وگوی آقای لیبرمن با همتای برزیلی خود که با هدف متقاعد ساختن برزیل برای اعمال فشار بر ایران جهت متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌اش انجام شد، چندان موفقیت‌آمیز نبوده‌است.

وزیر خارجه اسرائیل در این سفر به مقامات برزیلی گفت که «برزیل بیش از هر کشور دیگری می‌تواند ایران به توقف برنامه هسته‌ای ترغیب کند.» ولی مقامات برزیلی در پاسخ گفتند که کشور برزیل به «حق ایران به دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای معتقدند و تغییری در نظرشان نمی‌دهند.»

روابط دیپلماتیک ایران و برزیل اخیراً رو به افزایش بوده و این روند باعث نگرانی اسرائیل و سفر او به این کشور شده‌است.

محمود احمدی نژاد، اعلام کرده‌است که نخستین سفر خارج از ایران او، پس از ادای سوگند دومین دوره ریاست‌جمهوری، به برزیل خواهد بود.

وزیر خارجه آرژانتین نگرانی خود از وضعیت نوار غزه پس از حمله ۲۲ روزه اسرائیل را به وزیر خارجه اسرائیل بازگو کرد

آویگدور لیبرمن در گفت‌وگوهای خود با مقامات آمریکای جنوبی نسبت به «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و آغاز یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه» هشدار داد و آن‌چه را «حمایت ایران از سازمان‌های تروريستی مانند حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله» نامید «خطری برای اسرائیل و جهان» توصیف کرد.

در بخشی دیگر از سفر خود، آقای لیبرمن روز پنج‌شنبه وارد آرژانتین شد و با همتای خود «خورخه تیانا» دیدار و گفت‌وگو کرد.
بنا بر این گزارش، آقای تیانا در این دیدار نگرانی خود از وضعیت نوار غزه پس از حمله ۲۲ روزه اسرائیل را به وزیر خارجه اسرائیل بازگو کرد.

سفر آقای لیبرمن به بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین با تظاهرات چند صد تن از معترضان چپ‌گرا مواجه شده‌است. این معترضان نسبت به سیاست‌های حزب حاکم اسرائیل در منطقه خاورمیانه تظارات کردند.

دیدار با خانواده‌های قربانیان حمله سال ۱۹۹۲ به سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس و حمله سال ۱۹۹۴ به مرکز فرهنگی یهودیان در آرژانتین از دیگر برنامه‌های سفر آقای لیبرمن است.
در جریان آن دو حمله ۱۰۴ نفر جان خود را از دست دادند.

اسرائیل و برخی از دادستان‌های آرژانتینی حزب‌الله لبنان و مقامات ایران را در این حملات دخیل می‌دانند. دادگاه‌های آرژانتین در این رابطه فرمان دستگیری تعدادی از مقامات ایران از جمله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی که در زمان حملات رئیس‌جمهور ایران بود را صادر کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مظلوم نمایی و شهید نمایی دو عامل اصلی که اسرائیلی ها و حکومت اسلامی در آن توافق نظر و اشتراک عمل کامل دارند! هر چه باشد اعراب و یهودیان از یک قوم هستند.

-- بدبین! ، Jul 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)