تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نامه خاتمی، موسوی و کروبی به مراجع تقلید

محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، در نامه مشترکی از مراجع تقلید شیعه خواستند که پیامد‌های «زیان‌بار» شیوه‌های «قانون‌گریزانه» را به دستگاه‌های مرتبط با بازداشت‌شدگان خاطرنشان کنند.

در این نامه همچنین از مراجع تقلید خواسته شده برای آزادی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات دخالت کنند.

به اعتقاد آنها «تنها راه برون‌رفت از این وضعیت، اقدام قاطع و شفاف نسبت به توقف فرایند امنیتی ساختن فضای پس از انتخابات، آزادی تمامی بازداشت‌شدگان و بازگرداندن روند رسیدگی به اتهامات به مجاری قانونی است.»


در حوادث پس از انتخابات دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که با ناآرامی‌های گسترده‌ای همراه بود، بیش از صد‌ها فعال سیاسی و مدنی بازداشت شده‌اند.

سازمان‌ها مدافع حقوق بشر، احزاب سیاسی و برخی از مقام‌های بلند‌پایه جمهوری اسلامی خواستار آزادی بازداشت‌شدگانی هستند که اتهام آنها تاکنون اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این نامه خطاب به مراجع تقلید شیعه آمده است که بازداشت‌های انفرادی و گروهی که بدون «صدو مجوز‌های قانونی» صورت گرفته، «به هیچ روی زیبنده نظام و کشوری که داعیه برپایی قسط و عدل دارد» نیست.

نویسندگان این نامه افزوده‌اند که چنین اقدامی «چهره جمهوری اسلامی را در روح و جان هر ایرانی و نیز انظار جهانیان تیره و تار خواهد کرد.»

«پایمال شدن حقوق مصرح در قانون اساسی و قوانین عادی به رویه جاریه تبدیل شده و البته نتیجه‌ای جز توسعه بی‌اعتمادی در پی نخواهد داشت»

هفته گذشته اعلام شد که «اعترافات» برخی از این بازداشت‌شدگان، در تلویزیون دولتی ایران پخش خواهد شد؛ اقدامی که پیش‌تر سازمان‌های مدافع حقوق بشر و احزاب نسبت به آن هشدار داده بودند.

این سازمان‌ها، احزاب و خانواده‌های بازداشت‌شدگان اعلام کرده‌اند «اعترافاتی» که تحت فشار گرفته شده باشد، «فاقد اعتبار» بوده و برای جامعه قابل قبول نخواهد بود.

آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع بلند‌پایه شیعه، اخذ «اعتراف» تحت فشار و شکنجه را فاقد ارزش دانسته و اعلام کرده است: «افرادی که با اعمال فشار از متهمین اقرار می‌گیرند، معصیت‌کارند.»

آیت‌الله بیات زنجانی، از دیگر مراجع تقلید قم نیز اعلام کرده ‌است: «اگر کسی با تهدید و تطمیع سخنی بگوید، کوچک‌ترین اعتباری از نظر شرع و قانون ندارد.»


در نامه خاتمی، موسوی و کروبی با اشاره به این موضوع، از صداوسیما به عنوان «دستگاه تبلیغاتی پروژه اعتراف‌گیری» نام برده شده و آمده است: «صداوسیما با پخش اعتراف‌های نمایشی، سعی در اثبات اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد.»

در این نامه افزوده شده که خانواده‌های بازداشت‌شدگان در مراجعات مکرر به مراجع قانونی با «درهای بسته» روبرو می‌شوند که این مسئله «شرایط بسیار دشواری را برای خانواده‌های زندانیان پدید آورده است.»

آنها اعلام کرده‌اند که اخبار «نگران ‌کننده‌ای» درباره سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت‌شدگان، دریافت کرده‌اند که بر دامنه نگرانی‌ها افزوده است.

در این نامه اشاره شده که در بازداشت‌های اخیر، «پایمال شدن حقوق مصرح در قانون اساسی و قوانین عادی به رویه جاریه تبدیل شده و البته نتیجه‌ای جز توسعه بی‌اعتمادی در پی نخواهد داشت.»

در این نامه، از صداوسیما به عنوان «دستگاه تبلیغاتی پروژه اعتراف‌گیری» نام برده شده و آمده است: «صداوسیما با پخش اعتراف‌های نمایشی، سعی در اثبات اتهامات واهی به حرکتی مردمی دارد»

در جریان اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، شمار زیادی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، وکلا و دانشجویان بازداشت شده‌اند.

تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری از احتمال شکنجه فعالان سیاسی بازداشت‌شده در ایران، برای وادار کردن آن‌ها به «اعترافات» تلویزیونی ابراز نگرانی کرده‌اند.

کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه که متشکل از نمایندگان بیش از ۱۰ تشکل سیاسی و مدافع حقوق بشر است، هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از «رواج انواع شکنجه‌های جسمی و روانی برای اخذ اعترافات جعلی از متهمان» ابراز نگرانی کرده بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرده که پخش «اعترافات» دستگیرشدگان «ناآرامی‌های اخیر»، بستگی به نظر قاضی پرونده دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای موسوی، کروبی، خاتمی منتظری، صانعی، و تمامی معترضین نباید یک لحظه بیکار باشند، نباید یک لحظه از دادن اعلامیه، حرف و سخن و امید در جامعه غافل شوند، جامعه اینک آماده ی برداشتن آخرین قدمهاست برای سرنگونی این نظام. آنها باید قدمهایشان را با قدمها و خوستهایشان را با خواستهای ملت هماهنگ کنند. کف در خواستها امروز باید رفرندوم باشد. امروز مردم تنها به بر کناری احمدی نژاد رضایت نخواهند داد. رهبر خونخوار حکومت انصار حزب الله باید محاکمه شود، فرماندهان بسیج و سپاه باید محاکمه شوند. ... آدمکشی همینطور الکی نست. آقای رضایی باید شفاف شود! آقای رضایی دیگر منتظر چیست! روح الامینی منتظر چه فاجعه ای ست تا فریاد بزند! این حکومت در حال خودکشی ست و به همین خاطر دیگر کشی را نیز سی سال است که می آزماید.

-- بدون نام ، Jul 25, 2009

jomhoory eslami baese khejalate tanha iran nist balke baese khjalate islam ast.as in 2mah pish ta hala islam dar iran chehreye vagheiash ra neshan dad omidvaram in darse tarikhi ebrati baraye hameye iranian basheh.

-- kaveh ، Jul 25, 2009

البته آنچه به جائی نرسد "فریاد" است.

-- محمد ، Jul 25, 2009

چرا آقای موسوی رهبری جنبش را بر عهده نم یگیرد؟او می تواند بدون اینکه نیاز به کشاندن مردم به خیابانها باشد با اقداماتی مثثل دستور خاموشی شبانه،نوشتن شعار روی اسکناس، دستور به مردم برای پوشیدن لباس سبز ، دستور برای الله اکبر شبانه یک روز در هفته و... اعتراض را زنده نگهدارد و این کار را تا کنار رفتن احمدی نزاد ادامه دهد.ایشان نیاید مصلحت مردم را فدای مصلحت نظام کنند.ترس با هر توجیهی ترس است

-- محمدموسوی ، Jul 25, 2009

گرچه تعداد زیادی از مراجع قم ومشهد واصفهان وشیراز مخالفت خود راباکودتاچیان اعلام نموده اند.امیدواریم که این بار هم به درخواست آقایان محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، جواب مثبت داده وبااعلامیه مشترک خود کودتاچیان نا امید وملت عزیز ایران راخوشنود سازند .درطول تاریخ همواره روحانیت شیعه نشان داده است که یار ومددکار مظلوم بوده .وحساب یک مشت آخوند درباری ازحساب روحانیت جداست .

-- ابراهیم ملکی ، Jul 25, 2009

- اگر اين مراجع تقليد پاسخ موثر دهند، شايد تا حدي استمرار حضور موثر خود را در معادلات جامعه سبب شوند و اگر نه كه كم كم به بايگاني تاريخ خواهند رفت.
اگر مردم عادي از جان خود بترسند حق دارند ولي اينها كه هميشه از حسين و شهادت و راه خدا و رضوان خدا و . . . دم زده اند اگر حالا كه وقت عمل است بترسند پس بايد براي هميشه خاموش بنشينند. حساب حاميان كودتا كه روشن است.
به اميد روزي كه درجه آگاهي مردم به حدي برسد كه سخن يك روحاني را نه به عنوان يك سخن مطاع و قدسي و داراي امتياز، بلكه به عنوان نظر يك شهروند ديده و در باره آن قضاوت كنند.
يادمان باشد آن كه در طول تاريخ اجازه نداده قدرت به دست افراد لايق، آگاه و روشنفكر سپرده شود و جامعه ما نخبه كشي كتد همين روحانيت بوده است. البته وجود معدودي روحاني با گرايش روشن فكرانه را نمي توان به همه آنها تعميم داد.
به عنوان نمونه ببينيد كه جندين ماه پيش، آقاي علم الهدي امام جمعه مشهد از امير كبير انتقاد كرده بود كه با تاسيس دارالفنون، حوزه ها را تضعيف كرده بود!

-- رضا ، Jul 25, 2009

آقایان نخبگان ، علما ، آیات اعظام ، آستان تولیت رضوی ، فیضیه ، معدود انسان های مجلس خبرگان ، سپاهیان و بسیجیان اصیل و دردمند ...مباد پروژه ای را که از چهل سال پیش در چنین روز هایی کلید خورد امروز نیز تکرار گردد
مباد که فردا روز محصلان ما در دبیرستان ها شعار های ما را سردهند...یادتان هست ..؟
" تنها ره رهائی ...قیام مسلحانه "
نکند از این بین بیژن جزنی ها و علی اکبر صفایی فراهانی ها و ...درآید..
آن روز است که براستی فاتحه انقلاب و تمام شهدای آن را باید خواند..از ما گفتن

-- مبینا ، Jul 25, 2009

Many People asked us, who we are?
We are not belong to MOK, Pahlevi and communist organisations.
We are only agianst chamenei's clan and thiers groundless violence, killing and arrest.
We believe in Mir Hossein Mosavi and support his policy.
all the People can come to us and fight with us against the sway of chamenei's dictator.
we appeal to Basiji's troops, don't shut to the Rallies People.
Whoever else dose shut us, we do shut them back...
boycott Siemens and Nokia, and save the Lives of your sisters and Brothers...
Army18Tir

-- Army18Tir ، Jul 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)