تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آیت‌الله صانعی: اقرار زیر فشار ارزشی ندارد

آیت‌الله صانعی، از مراجع تقلید قم فتوا داده‌است «افرادی که با اعمال فشار از متهمین اقرار می‌گیرند معصیت‌کارند.»

وی در پاسخ به سوال جمعی از مقلدانش درباره اقرارهایی که زیر فشار گرفته می‌شود گفته‌است: «گرچه اقرار برای رهایی از فشار جایز است یعنی مرتکب حرام نشده، اما آن‌هایی که سبب چنین اقرارهایی می‌شوند، معصیت‌کار هستند.»

رسانه‌های وابسته به محافظه‌کاران در روزهای اخیر گزارش‌های مبنی بر اعتراف برخی فعالان مدنی و سیاسی در خصوص ناآرامی‌های انتخاباتی منتشر کرده‌اند.

این مرجع تقلید با بیان این‌که هرگونه اذیت و آزار و شکنجه و فشارهای روحی و یا جسمی نسبت به همه انسان‌ها حرام و معصیت کبیره است، می‌گوید که اقرار زیر فشار و با اکراه هیچگونه ارزش شرعی و عقلی ندارد.

بنا به فتوای آیت‌الله صانعی «حرمت و عدم جواز و عدم حجیّت و دلیل نبودن چنین اقرارهائی روشن و ضروری فقه اسلام و شیعه است.»

آیت‌الله بیات زنجانی، از مراجع تقلید قم نیز اعلام کرده‌است «اگر کسی با تهدید و تطمیع سخنی بگوید کوچک‌ترین اعتباری از نظر شرع و قانون ندارد.»

آیت الله بیات زنجانی می‌گوید: «اگر صدا وسیما اینگونه اعترافات ساختگی را پخش کند عاملان و مسببان آن دچار گناه کبیره هستند.»

وی با بیان اینکه اگر قوه قضائیه ما قوی و مستقل بود باید جلوی این‌گونه مسائل را می‌گرفت، گفت: «اگر دستگاه قضایی در اخذ این‌گونه اعترافات نقش داشته باشد از عدالت ساقط است و قاضی و دادستان این پرونده‌ها نمی‌توانند این مشاغل را در اختیار داشته باشند.»

آیت‌الله بیات افزود: «اگر صدا وسیما اینگونه اعترافات ساختگی را پخش کند عاملان و مسببان آن دچار گناه کبیره هستند.»

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ادامه پخش «اعترافات» بازداشت‌شدگان از تلویزیون جمهوری اسلامی خبر داده‌است.

کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه که متشکل از نمایندگان بیش از ۱۰ تشکل سیاسی و مدافع حقوق بشر است، هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از «رواج انواع شکنجه‌های جسمی و روانی برای اخذ اعترافات جعلی از متهمان» ابراز نگرانی کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی اعلام کرده که پخش اعترافات دستگیرشدگان «ناآرامی‌های اخیر» بستگی به نظر قاضی پرونده دارد.

در جریان اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات ریاست جمهوری شمار زیادی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، وکلا و دانشجویان بازداشت شده‌اند.

شماری از سازمان‌های حقوق بشری دیگر نیز از احتمال شکنجه فعالان سیاسی بازداشت شده در ایران، برای وادار کردن آن‌ها به «اعترافات» تلویزیونی ابراز نگرانی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)