تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درگیری‌های خشونت‌بار در میدان هفت تیر

گزارش‌ها از تهران حاکی از آن است که نیرو‌های ضد شورش و لباس شخصی‌ها با یورش به معترضان به نتیجه انتخابات تلاش کردند تا تظاهرات آرام آنها را بر هم بزنند.

خبرگزاری رویتز به نقل شاهدان عینی گزارش کرده که صد‌ها هوادار میرحسین موسوی، عصر امروز سه‌شنبه قصد داشتد در اعتراض به نتیجه انتخابات در میدان هفت تیر تهران تجمع کنند که نیرو‌های امنیتی آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این درگیری‌ها حدفاصل خیابان کریم‌خان تا میدان هفت تیر رخ داد و نیرو‌های ضدشورش برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

رویترز گزارش کرده که معترضان شعار «احمدی‌نژاد استعفا، استعفا» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دادند.

شاهدان عینی از بازداشت ده‌ها تن خبر داده‌اند.


عکس: آرشیو

خبرگزاری جبهه ملی نیز از بازداشت برخی از اعضای این جبهه خبر داده است.

بنابر اعلام این خبرگزاری، «حسین عزت‌زاده ٬اصغر فنی‌پور، حسین مجتهد، علی قادری٬ حمید مجتبایی» از جمله اعضای جبهه ملی هستند که در این درگیری‌ها بازداشت شده‌اند.

تجمع امروز به مناسب ۳۰ تیرماه سال ۱۳۳۱ برگزار شده بود. در چنین روزی هواداران محمد مصدق با تظاهرات در شهرهای مختلف، شاه ایران را به پذیرش خواسته‌های خود مبنی بر کنار گذاشتن دولت قوام السلطنه مجبور کردند.

این تجمع در حالی برگزار شد که احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی هشدار داده بود که پلیس با هرگونه تجمع غیرقانونی برخورد خواهد کرد.

رادان به خبرگزاری مهر گفته بود که «پلیس وظیفه دارد با این تجمعات غیرقانونی برخورد قاطعانه‌ای داشته باشد.»

گزارش‌های غیر رسمی تاکنون از جان باختن بیش از ۱۰۰ نفر در ایران طی ناآرامی‌های یک ماه گذشته حکایت دارد. مقام‌های دولتی ایران تعداد کشته‌‌شدگان را تنها ۲۰ نفر اعلام کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

٢٢ بهمن ١٣٨٨ آیا روز دیگر برای ایرانیان است .
از زبان خامنه ای بشنوید.
خامنه ای 29تیر :صحبت از سقوط است
هم اینجا ببینید.
http://www.youtube. com/watch? v=XnraSg28pRA&eurl=http%3A% 2F%2Fneweshtar% 2Dha%2Eblogspot% 2Ecom%2F2009% 2F07%2Fblog% 2Dpost%5F6480% 2Ehtml&feature=player_ embedded

-- بدون نام ، Jul 21, 2009

آبروی رفته به جوب بازنمیگردد چه رسد به سبویی که شکسته

اداره سیاسی سپاه خواستار پخش اعترافات شد.

یدالله جوانی: ضروری است که اعترافات کسانی که دستگیر شدند برای مردم پخش گردد تا مشخص شود که چگونه و چه کسانی استراتژی “برد در هر صورت” را طراحی کرده بودند رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران می گوید که پخش عمومی “اعترافات” دستگیرشدگان اخیر، برای “بازسازی اعتماد” در جامعه ضروری است

در روزهای اخیر دست کم دو تن از مراجع تقلید شیعه در قم نسبت به این نوع اعتراف گیری هشدار داده اند.

آیت الله حسینعلی منتظری در پاسخ به استفتایی نوشته است: “آمر و متصدی و مباشر گرفتن این گونه اعترافات و مصاحبه های دروغ، گناهکار و مجرمند و شرعا و قانونا مستحق تعزیر خواهند بود”.
آیت الله یوسف صانعی هم چنین اعترافاتی را فاقد ارزش “شرعی، قانونی و عقلایی” دانسته است.
اعتماد به نظام زیر سوال نرفته بلکه از بین رفته؛ مشکل اینجاست جناب یدی که این بازسازی اعتماد بازسازی مناطق جنگ زده نیست !! هر چند بازسازی فیزیکی مناطق جنگ زده نیز سالها به طول انجامید وشهرهای جنوبی ایران هرگز به صورت اول بازسازی نشدند.

اعتماد مردم با سرکوب و جنایات و شکنجه و اختناق کسب نمیشود.

اعتماد مردم سرمایه نظام محسوب میشود؛همان گونه که سرمایه های اقتصادی توانایی یک کشور را درعرصه تولید ثروت میسر میسازد.نقش سرمایه اجتماعی نیزدر حفظ نظام اجتماعی انکار ناپذیر است.

جناب یدی به شعور ملت شک نکنید اعتماد ملی و مردمی غیر قابل تجزیه و غیر قابل مصادره و واگذاری است.

مردم تحت ستم برای احقاق حقوق انسانی خود رژیم کشتار و شکنجه را بمبارزه طلبیدند.

در جایی که اعتماد مردم به حاکمیت به کل از بین رفته سخن از بازسازی اعتماد آن هم با زور و شکنجه چند انسان در بند بسیار احمقانه است.

با کشتارو شکنجه مردم اعتماد کسب نمیشود!

این مردم مبارز همانا به جز پاره ای سنگ سلاحی در دست ندارند و با پرتاب سنگ درصد اعتمادشون رو به نظام نمایش دادند.

-- بدون نام ، Jul 21, 2009

در سفری که به شمال داشتم در روزهای 26 و 30 رفت و برگشت شاهد بودم که مردم در جاده چالوس با بيرون آوردن انگشتان خود از خودروها به علامت پيروزی منظره زيبايي از همبستگی را به نمايش می گذاشتند . تقريبا همه اين کار را انجام می دادند.

-- بدون نام ، Jul 21, 2009

Dorood Bar Jebhe Melli Iran

-- amir ، Jul 21, 2009

zendeh bad azadi marg bar dictator

-- akbar ، Jul 21, 2009

سلام دوست عزیز . اینجانب علاوه بر تأیید اقدامات مردمی نکاتی قابل تامل است و آن اینکه رهبران این جنبش یک دست نیستند و هرکدام با عقاید و سلیقه ها و خواسته های خودشان به میدان امده اند مثلا آقای خاتمی با آن روحیه محافظه کارانه اش که حتی در نماز جمعه شرکت نکرد و دوباره پشت ملت را همانند 18 تیر سال 87 خالی نمود ایشان نشان داد که دیواری نیست که روی آن یادگاری بنویسند و آقای هاشمی و موسوی پس از سالها سکوت به انحرافات پیش امده در نظام و زمانی که کار از کار گذشته به میدان امده اند و حتی آقای هاشمی در بازنگری قانون اساسی که تغییرات اساسی و ناحقی در قانون اساسی ایجاد شد و مرجعیت از رهبری حذف گردید و ... اینها کارهایی است که هاشمی آب در آسیاب خودکامه ها ریخته است و موسوی و هاشمی ان روزها پس از فوت امام به این کارهای ناحق صحه گذارده اند و امروز که موقعیت خودشان به خطر افتاده به یکباره به یاد مردم افتاده اند پس در این 30 سال که مردم فراموش شده بودند این آقایان کجا بودند ؟!! ، اما من می گویم مردم امروز بیدار شده اند و اگر با هاشمی و موسوی همکاری می نمایند فقط یک دلیل دارد و ان هم اینکه شاید بدینوسیله راه نجاتی از استبداد حاکم پیدا کنند وگرنه ، نه هاشمی و نه موسوی آش دهن سوزی نیستند و اگر امروز جوانان به دنبال اینها هستند فقط هدفشان استفاده مناسب از شکاف عمیقی است در بین سران بر سر جنگ قدرت درگرفته است وگرنه رفتن احمدی نژاد و امدن موسوی با ساختار فعلی و قانون اساسی موجود که سراسر متحوای ان از دیکتاتوری انباشته شده است مولا علی هم بیاید کاری از پیش نمی برد ایرادات این حکومت در ساختارهای اساسی و بنیادی و پایه هایی است که این حکومت برآن بنا شده است ما تجربه حکومت های مذهبی را در ایران داشته ایم مگر خلفای عباسی در ایران ما را بی چاره نکردند که سرانجام به دست مغولان از دستش رها شدیم و حالا خلفای عباسی رفته اند و ولایت مطلقه فقیه با همان شعار اینکه خلافت و ولایت یک موهبت اهورایی است که خداوند به ولایت فقیه داده است . مگر میشود به نماینده مستقیم خداوند و نایب امام زمان اعتراض کرد ؟!!! خب اعتراض می کنیم و جوابش با دستور ولی امر مسلمین با گلوله می اید خودمان کردیم زمانی که به خمینی اجازه هرکاری را با ولایت فقیه دادیم آن هم با 98.5 درصد تایید خب نوش جانمان حالا گلوله کمترین پاداش ماست یا باید همه ملت به پا خیزند بدون چشم داشت به میر حسین و خاتمی ترسو و خائن و یا هاشمی فرصت طلب شالوده و بنیان این حکومت ظالمانه ولایت فقیه را به یکباره برچینند و تمامی آخوند و نشانه های آنها را از ایران اخراج و تحویل عراق یا لبنان و ... دهند و در ایرا ن برای همیشه فاتحه انها را بخوانند و چنان ریشه این مزدوران را بخشکانند تا دیگر اثری از تحجر و اسلام دروغین در ایران نماند و جمهوری دمکراتیک در این کشور جاری گردد تا همه آزاد شویم . به امید پیروزی ملت ایران

-- ermya ، Jul 21, 2009

خدا کند این کار را بکنند! مردم شما را بخدا نگویید نباید این کار را بکنند! این ظالمان که با عزیزان ما در زندان هر چه خواسته اند کرده اند! پس بگذارید محصول شکنجه های ضد بشریشان را بیاورند و در صدا و سیمای نحس حکومت الله این جنایت کار ترین پدید ی هستی نشان دهند. اگر عیسا سحرخیز و محمدعلی ابطحی و میردامادی و بهزاد کوهپیکر نبوی و جواد امام و سید مصطفی تاج زاده و امیرحسین مهدوی و صادق نوروزی و مجید نیری و فیض الله عرب سرخی و صدها و هزاران دیگر را که با سبعیت و نامردی تمام از آن اعتراف گرفته اند را نیاورند و نشان ندهند که کار خوبی نیست. بگذارید این خامنه ای این ...اوباش پرور خودش را به عنوان جرثومه ی نامردی نشان دهد. بگذارید این نامردترین پرورده تاریخ ما با فرماندهان سپاهش و بسیجش خودشان را نشان دهند. بگذارید این عمل شنیع را بکنند، نترسید ما همه با همیم ما آنرا باور نخواهیم کرد ما ریشه ی این شجره ی ناپاک را از زمین پاک کشورمان بیرون خواهیم کشید. و مردم بدانید که با آمدن شما به خیابان و بیرون کردن ولایت فقیه ساطور بدست از نطع خونین ولایت هر قدر هزینه داشته باشد می ازرد که ما این دکترین نامردی و نامردان را برای همیشه از سر سفره کرامت ایرانیت بیرون کنیم. من به عنوان یک مرد شصت و پنج ساله اعلام می کنم که اگر بزودی کارها بر وفق ایرانیت ما پیش نرود راه و چاره ای غیر از عمل به مثل نخواهیم داشت. ما خامنه ای را و روحانیت شنیع را از کار برکنار خواهیم کرد. روحانیتی که مگر دوسه استثنا سی سال است که بر خیانت و جنایت می کند.

-- بدون نام ، Jul 21, 2009

هر تيري که به سوي مردم شلّيک ميشود يک قدم نظام را به زباله داني تاريخ نزديکتر ميکند۰

-- جواد ، Jul 22, 2009

اخباری حاکی از کمک چند ده میلیون دلاری کمیته امداد به لبنان چندی پیش از این سازمان حامی فقرا به بیرون درز کرد. فکر کردم که اذ این صندوق های صدقاتی که این آقایان برای کمک به همه جا به غیر از خودمان استفاده می کنند می توانیم استفاده کرده و جملاتی در خور و شایسته آقایان ... به درون بیاندازیم. این کار هم یک روش سبز است ...

-- حمید از شیراز ، Jul 22, 2009

چندي است كه در جاده‌هاي بين شهري و درون شهري مردم با بيرون آوردن دست و نشان دادن دو انگشتشلن به نشانه پيروزي جنبش را مسافرتي كرده‌اند. من خود بارها اين موضوع را ديده‌ام. همه جاي ايران سراي من است.

-- يك ارتشي ، Jul 22, 2009

http://www.youtube.com/watch?v=0N1vsm1GCro

آیه 11 سوره رعد است که می فرماید «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»، (خدا وضع و حال هیچ قومی را عوض نخواهد کرد مگر آنکه انسانها به خودشان وضع و حال خودشان را تغییر دهند.)
حضرت امام خميني مي‌فرمايد: «ولايت فقيه امتدادي است از حاكميت معصومان و عبارت است از حاكميت فقيه عادل كه صفات علم و فقاهت و تقوا و زهد و كارداني و مهارت در وجود او محقق گرديده است كه همه اين ويژگيها او را از استبداد و ديكتاتوري بازمي‌دارد.» ايشان اين معنا را با سخن خود چنين مورد تأكيد قرار مي‌دهد: «اسلام ديكتاتوري را محكوم و رد مي‌كند و ولايت را از حاكمي كه مي‌خواهد با ديكتاتوري حكومت كند، ساقط مي‌سازد حتي اگر آن حاكم فقيه باشد. اگر فقيه و حاكم از چهارچوب صفات علم و عدالت و گرفتن حق مظلوم از ظالم خارج شود، ولايت او خود به خود ساقط مي‌گردد.» حضرت امام (ره) فرمود : «جانم فدای تک تک این ملت».


-- ندای انقلاب ، Aug 25, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)