تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دستگیری ۴۰ نفر در نماز جمعه تهران

پلیس ایران از دستگیری ۴۰ نفر در جریان برگزاری نماز جمعه این هفته تهران به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی خبر داد.

پلیس، این افراد را «اخلال‌گرانی» معرفی کرده که قصد اخلال در برگزاری این مراسم را داشتند.

در اطلاعیه‌ای که امروز یکشنبه از سوی فرماندهی پلیس ایران منتشر شده، آمده است که برخی دستگیر شدگان آزاد شده‌اند، اما آن دسته از کسانی که «باعث بی‌نظمی و اغتشاش» شده‌اند، همچنان در بازداشت به سر می‌‌برند.

پلیس اعلام کرده که پس از اینکه یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از شرکت خود در نماز جمعه این هفته تهران خبر داد، «عده‌ای درصدد تحریک مردم و پخش شایعات و پیشگویی‌هایی از بروز برخورد و درگیری در این مراسم وحدت آفرین برآمدند.»

روزنامه‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد؛ کیهان و وطن امروز، اولین رسانه‌هایی بودند که پیش‌بینی کردند در جریان برگزاری این مراسم «عبادی- سیاسی»، ناآرامی‌هایی رخ خواهد داد.


حضور گسترده لباس شخصی‌ها در نماز جمعه تهران (عکس از AP)

این دو روزنامه، مسئولیت این ناآرامی‌ها را پیشایش بر عهده گروهی از اصلاح‌طلبان گذاشته کرده بودند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات هستند که اعلام کرده بودند به درخواست هواداران خود در نماز جمعه شرکت خواهند کرد.

پلیس در اطلاعیه خود از «حاشیه‌سازی» برخی هواداران نامزد‌ها در این مراسم اظهار تاسف کرده و محرکان این رفتار‌ها را «رسانه‌های بیگانه» معرفی کرده است.

پلیس در ادامه اطلاعیه خود ادعا کرده که در برخورد با «اخلالگران»، از حمایت مردم برخوردار بوده است.

پس از برگزاری نماز جمعه تهران، نیرو‌های پلیس به سوی افرادی که در حال پراکنده شدن از محل برگزاری نماز بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرده و با باتوم برخی از نماز‌گزاران را مصدوم کردند.

پلیس در اطلاعیه خود از «حاشیه‌سازی» برخی هواداران نامزد‌ها در این مراسم اظهار تاسف کرده و محرکان این رفتار‌ها را «رسانه‌های بیگانه» معرفی کرده است

هواداران میرحسین موسوی که خواستار ابطال دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند، بیشترین افراد حاضر در نماز جمعه این هفته تهران بودند.

برخی رسانه‌ها شمار حاضران در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران را که برای شنیدن سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی گردهم آمده بودند را بیش از یک میلیون نفر اعلام کرده‌اند.

در این مراسم، آقای هاشمی با «بحرانی» خواندن وضعیت کنونی ایران، خواستار آزادی تمام بازداشت‌شدگان حوادث اخیر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی تمدن استاندار تهران در واکنش به این درخواست گفته که «ملاک عمل ما در آزادی بازداشت‌شدگان، قانون است.»

به گفته آقای تمدن، برخی از بازداشت‌شدگان با «بیگانگان و گروهک‌های محارب ارتباط تنگاتنگ» داشته و باید مجازات شوند.

براساس اعلام مقام‌های قضایی ایران، بیش از ۵۰۰ نفر در ارتباط با حوادث اخیر در بازداشت به سر می‌برند و با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مواجه هستند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر و بسیاری از فعالان و مقام‌های سیاسی از تداوم بازداشت این افراد و تحت فشار قرار گرفتن آنها برای «اعتراف‌گیری» ابراز نگرانی کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)