تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله مصباح یزدی:

«برخی مسئولان ولایت فقیه را قبول ندارند»

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید که برخی مسئولان محافظه‌کار جمهوری اسلامی، ولایت فقیه را قبول ندارند و آن را «غیر علمی» می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای مصباح یزدی که در چهاردهمین دوره آموزشی «طرح ولایت» سخن می‌گفت، افزود که برخی مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که «ولایت فقیه» را قبول ندارند و تنها «به دلیل درج در قانون اساسی» آن را پذیرفته‌اند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی «امام خمینی» اظهار داشت که «بسیاری از افراد» اظهارات و سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی را مانند «حکم و مصوبات» مجلس شورای اسلامی می‌دانند و از آن تبعیت می‌کنند، اما برخی هستند که می‌خواهند این «حکم‌ها را از میان ببرند و اجرا نکنند.»

مصباح یزدی نامی از این افراد نبرد، اما گفت آنها در هفته‌های اخیر، «آشوب و شورش» راه‌ انداختند و خواستار «ابطال» انتخابات بودند.


میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه برخی از مهمترین احزاب اصلاح‌طلب با اعلام اینکه در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «تقلب‌های گسترده‌ای» صورت گرفته، نتیجه انتخابات را نپذیرفته و دولت برآمده از آن را «نامشروع» دانسته‌اند.

میلیون‌ها تن از مردم نیز در هفته‌های گذشته با حضور در خیابان‌ها با اعتراض به نتیجه انتخابات خواستار ابطال آن شدند که از سوی محمود احمدی‌نژاد «خس و خاشاک» نامیده شده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، ۲۳ خرداد ماه با انتشار بیانیه‌ای محمود احمدی‌نژاد را پیروز انتخابات خواند و در خطبه‌های ۲۹ خرداد ماه نماز جمعه تهران، خواستار پایان یافتن اعتراض‌ها شد.

پس از این سخنرانی بود که حزب مشارکت، سازمان مجاهدین، مجمع روحانیون مبارز و مجمع مدرسین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند.

مصباح یزدی: برخی مسئولان جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که «ولایت فقیه» را قبول ندارند و تنها «به دلیل درج در قانون اساسی» آن را پذیرفته‌اند

مصباح یزدی با انتقاد از اتخاذ چنین مواضعی از سوی افراد و جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب در ایران گفت که برای «بسیاری از مسئولان» که «اصولگرا» نیز بودند «ولایت فقیه از نظر علمی روشن» نیست.

وی افزود که در شرایط کنونی، «فتنه‌ها» در ایران رو به افزایش است و این مردم هستند که «قربانی واقعی» آن هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت که «فتنه‌ها» حتی برخی افراد هوشیار و زیرک را هم «فریب» داده است.

ید‌الله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، نخستین کسی بود که از حوادث روی داده پس از اعلام نتیجه انتخابات با عنوان «فتنه» یاد کرد و گفت که باید «چشم این فتنه را از حدقه» درآرود.

برخی فرماندهان نظامی در ایران معتقدند که طرح «انقلاب مخملی» در انتخابات اخیر را خنثی کرده‌اند و همچنان آماده ایستادگی در برابر «دشمنان» هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بايد از كساني كه از ايده ولايت فقيه دفاع مي كنند پرسيد كه آيا در ميان ملل دنيا اين مردم آنقدر درمانده شده اند كه حق تعيين سرنوشت نداشته باشند و يك ديكتاتور به نام ولي فقيه به نمايندگي از طبقه به زعم خودشان برتر روحانيت به آنها امر ونهي كند.
آيا وقتي اين قبيل آخوندهاي متكبر اينقدر شما را تحقير مي كند احساس شرم نمي كنيد. چقدر بدبخت است آن كسي كه به جاي آزادگي و اعتقاد به حق تك تك مردم در تعيين سرنوشت، برده وار سخنان خودكامگان در تحقيرشان را پذيرفته و چه بسا از تحقير شدن توسط آنان لذت ببرند. در واقع اين نمودي از گرايش به بيماري مازوخيزم (لذت از خود آزاري و تحقير توسط ديگران) توسط طرفداران ارباب ستمگر است كه حتي عواملش هم براي او بيش از يك دستمال نظافت ارزش ندارند.
طرفداران ديكتاتوري نياز به معالجه دارند.

-- رضا ، Jul 19, 2009

حاجی کاش که دوره آموزشی «طرح ولایت» به صورت اینترنتی هم بر گزار می کردی،ما فیضی نمی بریم این جوری.

-- فرزاد ، Jul 19, 2009

ایندفعه را راست می گوید.
من نظر آقای مصباح را تکمیل می کنم:

برخی مسئولین و بیشتر مردم ولایت فقیه را قبول ندارند.

-- mane ، Jul 19, 2009

?some people or all of them

-- Azita from California ، Jul 19, 2009

دارد کم کم معلوم می شود دعوا بر سر چیست!

-- سعید ، Jul 19, 2009

A clear line is now drawn between those who want a bright future that everyone will share as they are counted as a member of a society with a big brain and those who are either dumb or opportunistic for self interest. No one with natual sound mind will ever accept to allow someone else to think for him or her. Such a society will have a small sick brain and is doomed to fail

-- arash ، Jul 19, 2009

در این یک ماه گذشته مردم ایران با تظاهرات خود ثابت کردن که خود میخواهند.
سرنوشت سیاسی را بدست بگیرند. چه نیازی به غیبت امام معصوم و ولایت فقیه دارند .
و به هیچ مفخوری باج عمامداری ندهند.اینان اگر ولایت فقیه را می خواهند برای خود حفظ
کنند. بروند در یک دهات دور افتاد گاو و گوسفند بخرند بر این حیوانات مظلوم حکم راند.
البته اگر توانستند.سی سال است که این تئوری شکست خود را اثبات کرده است.
اگر تاکنون نیز باقی مانده است به زور سرکوب مردم و از سرمایه ها ملی مثل نفت و
گاز بوده است. امروز پایان بربریت ولایت فقیه است.
ای مزدوران تاریخ جهالت هر چه امروز می کنید. فردا در نزد دادگاه خلق و نه نزد
خدای ساخته فکرتان باید جواب گو باشید.فردا بای شما دیراست.

-- بدون نام ، Jul 19, 2009

منهم ولایت فقیه را قبول ندارم. به هیچ عنوان. ولایت فقیه یعنی حماقت محض. خداوند من به من عقل و قوه تشخیص داده است تا دستکم دنبال آخوندهای مرده دل و حریص نباشم.
این فرد به گمانم دندانش را برای رهبری تیز کرده است ...

-- محفوظ ، Jul 19, 2009

باید در جواب مصباح خان یزدی گفت پروژه شما که همه از آن مطلع هستند در حال شکست خوردن است.مطمئن باش بعد از رهبر نوبت تو و امثال توست.بزودی زود برای ایرانی سربلند و پیروز و عاری از هرگونه دیکتاتور.ما با اتحاد خود باید جلوی مراسم تحلیف احمدی نژاد را بگیریم.

-- حمید ، Jul 19, 2009

چه دلیلی آشکارتر و گویاتر از مشاهدهْ عملکرد آقای خامنه ای در این جایگاه برای پی بردن به نادرستی و ناکارآمدی نظریه ولایت فقیه؟
چگونه می شود تصمیم گیری در باره امور کشور ، آنهم در قرن بیست و یکم با همهْ پیچیدگی آن ، به شخصی سپرده شود که همهْ دانش و اندیشه اش محدود است به علوم! و تفکر اسلامی؟ به ویژه آنکه برای این ولی فقیه گسترش و نفوذ اسلام در جهان مهم تر از رفاه و پیشرفت ملت ایران باشد. به قول آقای خمینی: « اگر همهْ ما هم بمیریم اسلام باید بماند!!!»

-- فرشید ، Jul 19, 2009

وقتی خامنه ایی فکر می کند که مردم دشمن هستند چون معترضین به این جریانات و انتخابات مردم هستند خامنه ایی چشمانت را باز کن و ببین و گرنه برای خودت بد می شود که نه دنیا داری و نه آخرت. به خدا مردم هستند نه دشمن که اصلا برای من معنایی ندارد و دشمن یعنی کی و چی؟ این را به خامنه ایی بگند به خدا هنوز هم این مردم هستند که قربانی بازی های کثیف شما هستند و باید توهمات خامنه ایی و امثال او را پس بدهند. بس است دیگر زمان جنگ و دشمن و اینها تمام شده. خامنه ایی به همین دلیل اصلا صلاحیت ندارد و ولایت فقیه نیز یعنی همان شاه ولی این را دینی کردند دادند خورد مردمی که انقلاب دینی کرده بودند و گرنه هیچ معنای دیگری ندارد. خدا و پیغمبر هم زمانی راضی هستند که یک نفر دلسوز و به فکر مردم بیاید و کار کند نه اینکه اسلام را بهانه ایی کند برای قدرت بازی های خودش این معنای دیگری ندارد. کشورهایی که دین و اسلام ندارند براساس شواهدی که از مملکت داریشان که دیدیم الان رفتارهی اسلامی را بیشتر رعایت می کنند تا اینها که ادعا فقط دارند

-- مهشید ، Jul 19, 2009

امثال مصباح بدانند این جنبش مردمی تا گرفتن حق خود از پا نمینشیند.رژیم دیکتاتوری جمهوری اسلامی بداند با کوهی عظیم از مردمی که تا آخرین نفس برای برقراری آزادی میجنگد مواجه است.دنیا نظاره گر این مردم است تا ببیند چگونه مستبدین در حضور مردم کمر خم میکنند.
آن روز دور نیست...

-- داریوش ، Jul 19, 2009

بزرگواران چندی پیش یکی از نویسندگان شاید این سایت مقاله ای در مورد وابستگی خامنه ای به روسیه درج شده بود اگر آن را مجددا درج کنید بسیار مناسب است مخصوصا اگر درمورد آن اطلاع رسانی هم کنید..

-- بدون نام ، Jul 19, 2009

وای چه بد!!! حالا چکار کنیم استاد؟

-- nami ، Jul 19, 2009

لازم است به ایشان یاد آوری شود که اکثریت مردم ایران هم ولایت علی خامنه ای را در غیاب معصوم از همان ابتدا هم قبول نداشتند حتی برادرش هم قبولش ندارد . امثال مصباح یزدی هم اگر بودجه دفتر و دستکشان قطع شود بصفوف ملت خواهند پیوست . زیاد ولایت ایشان بر مسلمین جهان را جدی نگیرید .

-- بدون نام ، Jul 19, 2009

مصباح یزدی، برای «بسیاری از مسئولان» که «اصولگرا» نیز بودند «ولایت فقیه از نظر علمی روشن» نیست. چه چیز شما عقب افتاده گان تاریخ روشن است که نقش ولی فقیه روشن باشد! نظریه ولی فقیه چه ربطی به علم دارد! نظریات و تئوری های علمی بر پایه شک و تردید بنا می شود. در حالیکه به گفته شما بی خردان، ولی فقیه از جانب خدا تعیین شده است و نباید شک و تردیدی در رهبری ولی کرد. چقدر شما فسیل ها مزخرف می گوئید و توقع هم دارید که جوانان این کشور که با دانش و علم سر وکار دارند به شماها احترام هم بگذارند، به چی و به کی؟ تو خود مصباح تخم فتنه وفریب هستی.
فتنه گران تاریخ،

-- Fetne ، Jul 20, 2009

من باید برای دوستانی که حکومت سکولار می خواهند یک توضیحی بدهم. من میدانم که معمولا نسبت به اینگونه مباحث علاقه ی ندارید، ولی بهترین شانس ایران برای داشتن یک حکومت معقول (و نه یک جنگ داخلی) اینست که هر چه بیشتر چشم طرفداران نا آگاه این قلدران را باز کنیم.
نکته اینجاست که نسخه ولایت فقیهی که مصباح یزدی و محمد یزدی علنا، و خامنه‌ای در خفا به آن معتقدند(یا نفع خود را در اعتقاد به آن می دانند)
را من برای بار اول پس از وفات خمینی شنیدم.
خمینی معتقد بود که حکومت در غیبت امام به "فقها" می رسد و بدین جهت حکومت اسلامی قابل پیاده شدن است اگر مردم با آنها همراهی کنند. ممکن است معتقد بوده باشد که مردم باید به اعلم ترین فقها از جهت سیاسی رجوع کنند علی اگر متن اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی (ر.ک. ویکیپدیا) را بخوانید متوجه می شوید که اصلا صحبت از کشف ولی فقیه منصوب خدا به توسط
خبرگان نیست:


در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)، در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصد و هفتم عهده‏دار آن می‌گردد.

* اصل سابق: در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل‏الله تعالی فرجه)، در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است، که اکثریت مردم او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند و در صورتی که هیچ فقیهی دارای چنین اکثریتی نباشد رهبر یا شورای رهبری مرکب از فقهای واجد شرایط بالا طبق اصل یکصد و هفتم عهده‏دار آن می‌گردد.

پس از مرجع عالیقدر تقلید و هبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‏الله‏العظمی امام خمینی "قدس سره‏الشریف" که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری درباره همه فقهاء واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند هر گاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مساإل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌نمایند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسوولیت‏های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.

* اصل سابق‏‏‏‏: هر گاه یکی از فقهای واجد شرایط مذکور در اصل پنجم این قانون از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شده باشد، همانگونه که در مورد مرجع عالیقدر تقلید و رهبر انقلاب آیت‏الله‏العظمی امام خمینی چنین شده است، این رهبر، ولایت امر و همه مسیولیتهای ناشی از آن را بر عهده دارد، در غیر این صورت خبرگان منتخب مردم درباره همه کسانی که صلاحیت مرجعیت و رهبری دارند بررسی و مشورت می‌کنند، هر گاه یکی مرجع را دارای برجستگی خاص برای رهبری بیابند او را به عنوان رهبر به مردم معرفی می‌نمایند، وگرنه سه یا پنج مرجع واجد شرایط رهبری را به عنوان اعضای شورای رهبری تعیین و به مردم معرفی می‌کنند.

متوجه باشید که در قانون فعلی هم احتمال اینکه فقیه اعلم وجود نداشته باشد داده شده، که حرفی منطقی است . در مذهب شیعه هم تنها گارانتی که داده شده اینست که تنها امام معصوم عالم به تمام علوم است.

ولی مصباح و یارانش این ایده را تبلیغ می کنند
که همیشه یک نفر عالم ترین به علم فقه، مدبر ترین، شجاعترین، ... فقیه در غیبت امام معصوم وجود داردکه منصوب خداست و خبرگان او راکشف می کنند. از قول من هر جا که رفتید بگویید که نه تنها این اصلا در مذهب شیعه جایی ندارد بکه با منطق هم سازگار نیست، مثل اینست که بگوییم همیشه یک نفر ریاضی دان که بهترین ریاضی دان است و از همه جهات ریاضی از همه بهتر است وجود دارد.
(چون علم فقه مثل علم ریاضی اکتسابی است، مانند علم امامان معصوم لدنی نیست). به هر حال، مصباح یزدی خود همان فتنه ای است که از او نام می برد. از نظر علم فقه حرف بی جا و غیر منطقی
می زند و با فرافکنی قصد دارد دیگران را بی سواد یا نا آگاه معرفی کند.

می خواستم بگویم لازم نیست به مذهب و دین حمله کنید تا اینها را به زیر بیاورید ک به خاطر پیچیده بودن جامعه و اعتقاد خیلی ها(از جمه امثال من) کار سختیه. پای مصباحیون چوبین بود. حرف بی خود زیاد می زنند و فقط برای ۲ روز قدرت حرفهایی به مذهب و حتی ولایت فقیه می چسبانند که با صد من چسب هم نمی چسبه.

حرف آخر هم اینه که اگه مردم نخوان هیچ حکومتی مشروع نیست. حکومت با زور حکومت جائره و جائر در جهنمه.

-- رضا ، Jul 20, 2009

جانا سخن از زبان ما می گویی . ...

-- محمد ، Jul 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)