تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ممنوعیت حضور دو شغله‌ها در شورای نگهبان

مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت شاغلین قوای سه‌گانه در شورای نگهبان را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز شنبه در جلسه خود عضویت همزمان کلیه اشخاص شاغل در هر یک از قوای سه‌گانه و موسسات و سازمان‌های تابعه آن‌ها و شرکت‌ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت در شورای نگهبان را ممنوع اعلام کرد.

براساس این مصوبه، این ممنوعیت شامل اعضاء کنونی شورای نگهبان که قبل از این قانون انتخاب شده‌اند نیز می‌شود.

اعضای کنونی شورای نگهبان که این مصوبه شامل آنها می‌شود، دو ماه فرصت دارند تا از مقام خود در شورای نگهبان استعفا کنند.

در صورتی که این افراد از مقام خود کناره‌گیری نکنند، براساس مصوبه مذکور از عضویت در شورای نگهبان «مستعفی» شناخته می‌شوند.

۱۴ اردیبهشت ماه سال گذشته، شورای نگهبان قانون اساسی مصوبه نمایندگان مجلس در ممنوعیت مشاغل دولتی حقوق‌دانان این شورا را رد و آن را مغایر با قانون اساسی جمهوری اسلامی دانسته بود.

اعضای کنونی شورای نگهبان که این مصوبه شامل آنها می‌شود، دو ماه فرصت دارند تا از مقام خود در شورای نگهبان استعفا کنند

مجلس شورای اسلامی ۱۸ فروردین و در اولین روز کاری خود در سال ۸۷ با تصویب طرحی یک فوریتی، عضویت حقوقدانان شورای نگهبان در سایر دستگاه‌های دولتی را ممنوع اعلام کرده بود.

یک فوریت این طرح که با عنوان طرح الحاق یک تبصره به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب سال ۱۳۷۳ مطرح شده بود، در جلسه ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ به تصویب رسیده ‌بود و نمایندگان در جلسه ۱۸ فروردین سال ۸۷ ابتدا کلیات و سپس جزئیات آن را را تصویب کردند.

شورای نگهبان قانون اساسی شامل شش حقوق‌دان و شش فقیه است. حقوق‌دانان این شورا با معرفی رئیس قوه‌ قضائیه و تائید نمایندگان مجلس انتخاب شده و فقها به‌ طور مستقیم از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای منصوب می‌شوند.

بحث دوشغله بودن برخی از مدیران دولت احمدی‌نژاد در سه سال گذشته باعث بروز مجادلاتی بین مجلس و دولت شده است.

مسعود زریبافان نخستین مدیر احمدی‌نژاد بود که با اعتراض نمایندگان مجلس از میان شورای شهر تهران و دبیری هیأت دولت، پست اول را ترجیح داد و از مقام دولتی خود استعفا کرد.

غلامحسین الهام، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، دارای چهار شغل در دولت محمود احمدی‌نژاد است. وی هم‌اکنون وزیر دادگستری، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رئیس شورای نظارت و سیاست‌گذاری بر آثار رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت است.

ابراهیم عزیزی حقوق‌دان دیگر شورای نگهبان است که در حال حاضر در سمت معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری مشغول به فعالیت است.

این معاونت در پی انحلال سال گذشته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ایجاد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من پیشنهاد دارم:

شنیدم که هاشمی قرار هست که نماز جمعه بعدی را بخواند. پیشنهاد میکنم همانطور که خامنه ای انتخابات را در نماز جمعه تایید کرد، ایشان هم از این تریبون استفاده کنند و این انتخابات را باطل اعلام کنند و دلایل روشن آن را نیز بیان کنند، تا تمام مردم ایران از موضوع آگاه شوند. ایشان با اینکار حکومت را با چالشی مواجه خواهد کرد که بین بقا و ابطال انتخابات یکی را انتخاب کند. من فکر میکنم که با این کار از فرصت باقیمانده عمر خود به خوبی استفاده کرده و دل میلیونها ایرانی را شاد کرده و خطاهای گذشته راجبران کند.

-- کوشا ، Jul 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)