تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

توافق آمریکا و روسیه درباره کاهش کلاهک‌های اتمی

باراک اوباما و دیمیتری مدودف روسای جمهوری آمریکا و روسیه، بر سر کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای و همکاری بیشتر با یکدیگر در جنگ با تروریسم در افغانستان توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، طرفین با امضای تفاهم‌نامه‌ای توافق کردند کلاهک‌های اتمی «استراتژیک» آماده پرتابشان را به ۱۷۰۰ کلاهک محدود کنند که برای کاهش تسلیحات استراتژیک، اقدام مهمی محسوب می‌شود.

با این حال این تفاهم‌نامه، کلاهک‌های «تاکتیکی» را شامل نمی‌شود. این کلاهک‌ها کمتر از کلاهک‌های هسته‌ای، استراتژیک محسوب می‌شوند.

این دو کشور، ۹۵ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. احتمال داده می‌شود که آمریکا ۲۲۰۰ و روسیه ۲۷۹۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار داشته باشند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای اوباما پس از این دیدار، در کنفرانس خبری مشترکی با مدودف اظهار داشت که قرارداد دو کشور در این زمینه، تا پایان سال جاری میلادی نهایی می‌شود.

طرفین با امضای تفاهم‌نامه‌ای توافق کردند کلاهک‌های اتمی «استراتژیک» آماده پرتابشان را به ۱۷۰۰ کلاهک محدود کنند که برای کاهش تسلیحات استراتژیک، اقدام مهمی محسوب می‌شود.

گزارش‌ دیگری نیز حاکی است که مسکو و اشینگتن درباره استفاده از حریم هوایی روسیه برای انتقال نیرو، تسلیحات و تجهیزات به افغانستان بدون پرداخت هزینه‌های راهبردی و بدون توقف در خاک روسیه به توافق رسیدند و اعلام کردند که رقابت‌های گذشته را کنار می‌گذارند.

با امضای این قرارداد، ایالات متحده سالانه ۱۳۳ میلیون دلار در هزینه‌های مالی خود صرفه جویی می‌کند.

سپر دفاع موشکی و مسئله گرجستان نیز از موضوعات مورد اختلاف دو آمریکا و وروسیه بود که روسای جمهوری دو کشور درباره آن نیز مذاکره کردند.

مدودف در این کنفرانس خبری گفت که در زمینه استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان و چک، وی در گفتگو با اوباما به پیشرفتی نرسیده است.

روسیه مخالف گسترش سامانه موشکی آمریکا در اروپای شرقی است.

قرار است فردا سه‌شنبه اوباما با ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه نیز دیدار و گفتگو کند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)