تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

موافقت «شش کشور» با احضار سفرای ایران

یک نماینده مجلس اعلام کرد که تنها شش کشور اروپایی موافقت کرده‌اند در اعتراض به بازداشت کارمندان سفارت بریتانیا در تهران، سفرای ایران را فرا بخوانند.

حسین سبحانی‌نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تلویزیون العالم گفت که اقدام این شش کشور اروپایی به درخواست لندن صورت گرفته است.

آقای سبحانی‌نیا اشاره‌ای به نام این کشور‌ها نکرد، اما افزود که ایران براساس موضعی که هر یک از کشورهای اروپایی اتخاذ کند، در قبال آنها موضعگیری خواهد کرد.

مقام‌های امنیتی ایران هفته گذشته ۹ کارمند سفارت بریتانیا را در ارتباط با ناآرامی‌های روی داده پس از انتخابات بازداشت کردند که هشت نفر از آنها تاکنون آزاد شده‌اند.

تهران اعلام کرده این که کارمندان بومی در طراحی و هدایت ناآرامی‌های انتخاباتی نقش داشته‌اند؛ ادعایی که از سوی لندن رد شده است.

این در حالی است که جمعه گذشته ۲۷ کشور اروپایی در واکنش به این اقدام، سفرای جمهوری اسلامی در اروپا را احضار و مراتب اعتراض خود را به آنها ابلاغ کردند.

آقای سبحانی‌نیا اشاره‌ای به نام این کشور‌ها نکرد، اما افزود که ایران براساس موضعی که هر یک از کشورهای اروپایی اتخاذ کند، در قبال آنها موضعگیری خواهد کرد

آقای سبحانی‌نیا با طرح مجدد اتهامات علیه برخی کشور‌های اروپایی به خصوص بریتانیا در خصوص ناآرامی‌های پس از انتخابات افزود که مجلس «اسناد و اطلاعات محکمی درباره مداخله غربی‌ها» در امور داخلی ایران در اختیار دارد.

وی اضافه کرد که ایران تسلیم «باج خواهی‌ها و تهدیدات غرب» نخواهد شد.

این نماینده مجلس همچنین ادعا کرد که دیپلمات‌های برخی کشور‌های غربی «در بعضی از محافل از احتمال وقوع ناآرامی‌ها در خیابان‌ها سخن گفته و به مشارکت دانشجویان در این ناآرامی‌ها اشاره کرده بودند.»

اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در ایران پس از آنکه وزارت کشور ۲۳ خرداد ماه محمود احمدی‌نژاد را پیروز انتخابات اعلام کرد آغاز شد که بنابر آمار‌های رسمی با دخالت نیرو‌های لباس شخصی و پلیس ۲۰ تن جان خود را از دست دادند.

مقام‌های ایران گرو‌ه‌های مخالف خود و برخی کشور‌های غربی را «صحنه گردان» این «آشوب‌ها و اغتشاش‌ها» می‌دانند؛ ادعایی که تاکنون ثابت نشده است.

این ادعاها در روز‌های گذشته منجر به تیرگی روابط تهران و لندن و حتی اتحادیه اروپا شده است. این اتحادیه و گروه جی ۸ در واکنش به خشونت‌های دولتی علیه مردم در ایران، با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای برخورد‌های خشونت بار را محکوم کرده‌اند.

تهران در مقابل می‌گوید که کشور‌های اروپایی حق دخالت در امور داخلی ایران را ندارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جدا از تبعات اسفبار فراخوانی سفرای خارجی از ایران بدیهی است ایران نیز متقابلا باید سفرای خود را به ایران بازگرداند و این امر برای سفرا ی ما هم فال است و هم تماشا!
اولا:مدت اقامتشان در ایران جزو ایام مرخصی محسوب نمیشود!
ثانیا:بلیط رفت و برگشت خود و خانواده شان با هواپیما به حساب امت شهیدپرورایران است!
ثالثا:درطول مدت اقامت هم حقوق ارزی مطابق محل خدمت خود در خارج دریافت میکنند!
یک دیپلمات

-- rezvan ، Jul 6, 2009

آقای دیپلمات شما که کیف‌تان کوک است؛ مفت می‌گیرید و مفت می‌خورید. بنابراین نگران تبعات فاجعه‌بار!! نباشید. رژیم تهران را باید ادب کرد.

-- بدون نام ، Jul 6, 2009

inha hame pasdar mahsob mishawand va kareshan faghat jasosi bar alyhe Iranian ast.shoma aslan be ghyafe in diplomatha bekonid!!!heyfe in sakhtemanahaye ziba nist ke ba ghyafe abose in afrad robero mishawad.inha hame mamoran amniaty mibashand omid ke ba feshare ma iranian dar kharej in be estelah diplomatha ekhraj shawand.Saeid Alman

-- بدون نام ، Jul 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)