تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سئوال نمایندگان اقلیت از سه وزیر دولت نهم

گروهی از نمایندگان اقلیت مجلس هشتم، خواستار ارائه توضیحات وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری دولت نهم در خصوص حوادث رخ داده پس از نتایج انتخابات شدند.

۲۰ نماینده عضو «فراکسیون خط امام» در سئوال مشترکی از غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات و غلامحسین الهام وزیر دادگستری خواستند که اتهام گروهی از فعالان سیاسی و اصلاح‌طلب بازداشت شده را اعلام کنند.

به گزارش وب‌سایت «پارلمان نیوز»، این نمایندگان در سئوال خود خواسته‌اند که مشخص شود این افراد به چه اتهامی بازداشت شده‌اند و «چرا با برخورد امنیتی با نخبگان به ناآرامی‌های سیاسی، اجتماعی دامن زده شد.»

این نمایندگان همچنین خواستار توضیح این دو وزیر در خصوص «نقش صداوسیما و سازمان مجاهدین خلق» در حوادث رخ داده پس از اعلام نتایج انتخابات شده‌اند.

در جریان ناآرامی‌های اخیر ایران، برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بازداشت و به زندان منتقل شده‌اند.

نمایندگان اقلیت مجلس از وزیر کشور سئوال کرده‌اند که چرا وی تنها به هواداران نامزد «پیروز» در انتخابات مجوز راهپیمایی داده است و از صدور مجوز برای هواداران سایر نامزد‌ها خودداری کرده است

بهزاد نبوی، عبد‌الله رمضان‌زاده، محسن صفایی‌فراهانی، عیسی سحرخیز، محسن میردامادی، محمدعلی ابطحی، سعید حجاریان، محسن امین‌زاده و برخی از روزنامه‌نگاران از جمله افرادی هستند که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌‌برند.

اتهام هیچ‌یک از این افراد تاکنون اعلام نشده است.

خانواده‌های این زندانیان برای پیگری سرنوشت آنها دیدار‌هایی با اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و مهدی کروبی داشته‌اند.

در این دیدار‌ها تاکید شده که بازداشت شدگان باید هر چه سریع‌تر آزاد شوند.

۲۴ نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس همچنین در سئوالی از صادق محصولی وزیر کشور خواستار مشخص شدن نقش وی در «مدیریت بحران» در روز‌های پس از اعلام نتایج انتخابات شده‌اند.

۲۰ نماینده عضو «فراکسیون خط امام» در سئوال مشترکی از وزیر اطلاعات و وزیر دادگستری خواستند که اتهام گروهی از فعالان سیاسی و اصلاح‌طلب بازداشت شده را اعلام کنند

این نمایندگان خواستار شناسایی عوامل حمله به کوی دانشگاه تهران و مجتمع‌های مسکونی شده‌اند که به گفته آنها تاکنون به قوه قضائیه معرفی نشده‌اند.

نمایندگان اقلیت مجلس همچنین از وزیر کشور سئوال کرده‌اند که چرا وی تنها به هواداران نامزد «پیروز» در انتخابات مجوز راهپیمایی داده است و از صدور مجوز برای هواداران سایر نامزد‌ها خودداری کرده است.

نمایندگان عضو فراکسیون «خط امام» از آقای محصولی خواسته‌اند که در مورد علت بازداشت برخی از فعالان سیاسی نیز توضیح دهد.

نمایندگان عضو این فراکسیون در نامه‌ای به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه هم خواستار دیدار با برخی از فعالان سیاسی بازداشت شده هستند که تاکنون به این درخواست پاسخ روشنی داده نشده است.

در این نامه خطاب به آقای شاهرودی آمده است: «ما نمایندگان ملت خواهان آن هستیم تا در راستای ایفای عهد نمایندگی، اطمینان یابیم در این روند موازین قانونی رعایت می‌شود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

يونسکو از مقامات جمهوری اسلامی خواست موازين حقوق بشر را محترم شمارند
الهه شريف پور 03/07/2009


روز جمعه ، کوچيرو ماتسورو مديرکل يونسکو نهاد علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان ملل متحد با انتشار بيانيه ای از نقض حقوق مطبوعات در ایران پس از برگزاری انتخابات ابراز نگرانی کرده است.

يکی از اهداف اصلی يونسکو آنطور که در اساسنامه اين سازمان آمده است حمايت از آزادی بيان و آزادی مطبوعات در کشورهای جهان است ازهمين رو آقای ماتسورو دربيانيه خود از هشدار اخير وزرای خارجه کشورهای عضو گروه هشت به مقامات جمهوری اسلامی در رابطه با احترام به حقوق بشر و تضمين اساسی ترين حقوق مردم ايران قويا پشتيبانی کرده است.

در بيانيه اين نهاد فرهنگی، علمی و آموزشی وابسته به سازمان ملل متحد آمده است: "مردم ايران در اعتراض به نتايج انتخابات دهمين دور رياست جمهوری که به گفته ميرحسين موسوی نامزد رقيب در آن تقلب شده است به خيابانها ريخته اند."

در بيانيه يونسکو افزوده شده است: " در روزهای پس از اعلام نتايج انتخابات محدوديت های شديدی بر کار روزنامه نگاران داخلی و بين المللی توسط مقامات جمهوری اسلامی اعمال شده و گروهی از آنها نيز بازداشت و زندانی شده اند." به گفته مدير کل یونسکو دسترسی به اينترنت در ايران محدود و همچنين بسياری از سايت های ا ينترنتی توسط دولت مسدود شده اند.

هفته گذشته بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد نيز از مقامات جمهوری اسلامی خواست که به بازداشت ها و اعمال خشونت در جريان تظاهرا اعتراض آميز مردم ايران نسبت به نتايج انتخابات خاتمه دهند.

دبيرکل سازمان ملل متحد در دومين بيانيه خود پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در ايران از بکارگيری سلاح عليه شرکت کنندگان و مردم عادی در تظاهرات که منجر به کشته و زخمی شدن آنها شده است ابراز ناخشنودی کرد.

سخنگوی بان کی مون به نقل از وی گفت دبيرکل سازمان ملل متحد از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا اساسی ترين موازين و حقوق مدنی و سياسی مردم ايران بويژه حق آزادی بيان، آزادی دسترسی به اطلاعات و حق آزادی اجتماعات را محترم شمارند.

هفته گذشته در پی رويدادهای پس از انتخابات در ايران دبيرکل سازمان ملل متحد در يک تماس تلفتی با شيرين عبادی، مدافع سرشناس حقوق بشر در ايران و برنده جايزه صلح نوبل از سرکوب خشونت آميز تظاهرات کنندگان توسط ماموران امنيتی و نيروهای بسيج ابراز نگرانی کرده بود.


بان کی مون به خانم عبادی اطمينان داده است که مراتب نگرانی خود را به مقامات جمهوری اسلامی انتقال ميدهد.

علاوه بر دبيرکل سازمان ملل متحد و دبيرکل يونسکو، سايرنهادهای مربوط به امور حقوق بشر در اين سازمان نيز درجريان تحولات روزهای پس از انتخابات و انتشار اخباری از به کار گرفتن اسلحه عليه شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آميز مردم ايران توسط نيروهای بسيج و بازادشت و زندانی کردن گروه کثيری از مردم نگرانی خود را به مقامات جمهوری اسلامی ابراز کرده اند.

ناوی پيلای کميسر عالی حقوق بشر نيز چند روز پس ازبرگزاری انتخابات بدنبال بازداشت وزندانی کردن مردم بويژه فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران ورهبران سياسی در ايران با انتشار بيانيه در نوزده ماه ژونن گفته بود: "اين بازداشت ها زمينه قانونی ندارد."

در همين رابطه کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقامات جمهوری اسلامی پرسيده است: "آيا بازداشت های روزهای پس از انتخابات طبق قوانين ايران با حکم بازادشت صورت گرفته است ؟" و "چرا بازداشت شده گان از دسترسی به وکلای مدافع ويا افراد خانواده خود تاکنون محروم مانده اند؟"

همچنين پنج گزارشگر ويژه موضوعی حقوق بشردر سازمان ملل متحد از جمله گزارشگر آزادی بيان، گزارشگر امور مربوط به شکنجه ، گزارشگر اعدامهای فراقانونی، گروه کاری دستگيری های خودسرانه و گزارشگر مدافعان حقوق بشر نيز طی يک بيانيه ای با ابراز نگرانی عميق خود را از وقايع پس از انتخابات بويژه اعمال خشونت عليه تظاهرات کنندگان توسط نيروهای بسيج و بازداشت و زندانی کردن هوادران نامزدهای رقيب محمود احمدی نژاد، اين اقدامات را نوعی هدف قراردادن حق آزادی بيان و حق آزادی اجتماعات به منظور محدود کردن آنها دانسته اند."

-- بدون نام ، Jul 5, 2009


صالح نيکبخت وکيل دادگستری می گويد که «موکلانش، مازيار بهاری، خبرنگار نیوزویک، و تعدادی از رهبران اصلاح طلب قرار است در دادگاه به اتهام اقدام عليه امنيت ملی محاکمه شوند.»

آقای نيکبخت روز شنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت که «مازیار بهاری متهم به اقدام عليه امنيت ملی شده است و من هنوز نتوانسته ام علی رغم درخواست های متعدد از دفتر دادستان، با وی ملاقات داشته باشم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای نيکبخت گفته است که «ديگر موکلانش که از رهبران اصلاح طلب ايران هستند نيز، به اتهام اقدام عليه امنيت ملی قرار است محاکمه شوند.»

از ديگر موکلان آقای نيکبخت، می توان از محمد علی ابطحی معاون سابق رئيس جمهور در امور پارلمانی، محسن صفائی- فراهانی، وزير پيشين اقتصاد، عبدالله رمضان زاده، سخنگوی سابق دولت و بهزاد نبوی، از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی و از اعضای رهبری سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نام برد.

آقای نیکبخت می گوید که «هنوز به بهزاد نبوی و محسن صفائی-فراهانی اجازه تماس با خانواده شان داده نشده است.»

صالح نیکبخت افزود وی اطلاع ندارد که دادگاه موکلانش در چه تاریخی قرار است برگزار شود.

مازيار بهاری خبرنگار مجله نيوزويک، که تابعيت ايرانی-کانادايی دارد، در يک نشست خبری در هفته گذشته در «اعترافات» خود از نقش رسانه های غربی برای انجام انقلاب رنگين در ايران خبر داد.

آقای نیکبخت می گوید که این گونه اعترافات فاقد ارزش قانونی است.

آيت الله يوسف صانعی، یکی از مراجع شیعه در قم، نیز می گوید به دليل شرايط خاص دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات، پخش اعترافات تلويزيونی آنها از «رسانه های انحصاری»، ارزش شرعی و قانونی ندارد.

مقامات امنیتی ایران در هفته های گذشته و پس از آغاز اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، دست به بازداشت صدها نفر از فعالان سیاسی، روزنامه نگاران و معترضان زدند.

نهادهای بین المللی حقوق بشر در مورد وضعیت این زندانی ها ابراز نگرانی شدید کرده ا

-- بدون نام ، Jul 5, 2009

برادرجان شما مثل اینکه متوجه نیستید اگرقانون دراین مملکت حاکم بود که کاربه اینجاها نمی کشید درضمن درمواردی که به نظرحکومت مشکل امنیتی وجود داشته باشد قانون اجازه اعمال هرگونه محدودیتی را برای شهروندان جایزمی شمارد.شما ازچه کسی می خواهیدبه چه کسی شکایت کنید

-- بدون نام ، Jul 5, 2009

شرکت "مهندسي افق توسعه صابرين" وابسته به بنیاد تعاون سپاه است. این شرکت در كشورهاي آلمان، انگليس، چين، مالزي، دبي و سنگاپور كانال خريد دارد و با دارا بودن کارت بازرگانی خارجی، درشرایطی که ایران به علت تحریم ها قادر به خرید تجهیزات خاص نیست، نیازمندی های ارگان های اطلاعاتی ایران مانند حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران را فراهم می کند. زمینه تخصصی شرکت صابرین، واردات دستگاه ها و قطعات ارتباطاتي، دوربين و همچنین ميكروفنهاي مخفي است. تجهیزات لازم برای ایجاد اختلال در دریافت کانال های ماهواره ای (دستگاه های تولید پارازیت) که از جمله در بالای برج میلاد نصب شده است، توسط همین شرکت خریداری شده است (شکل ها را ببینید). بنياد تعاون سپاه در سال‌1367 تأسيس گرديد و تمامي سرمايه‌هاي اين بنياد در اختيار خامنه ای است. با ابلاغ خامنه‌اي به مجلس، و پس از تصويب مجلس، شورايعالي مالياتي، بنياد تعاون سپاه را از ماليات معاف كرد. در جريان خصوصي‌سازي در سال‌1368، بنياد تعاون سپاه بسياري از واحدهاي دولتي را در اختيار گرفت، از‌جمله گروه خودرو‌سازي بهمن به بنياد تعاون سپاه واگذار گرديد.

-- بدون نام ، Jul 5, 2009

حکمت شهادت دروغ حضرت آیت الله؟

علی شکوری راد:
حضرت آیت الله یزدی شهادت داده اند انتخابات اخیر ریاست جمهوری یکی از پاک ترین و سالم ترین انتخابات برگزار شده در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است. ضرب المثل مشهوری است که می گوید: گفتی باور کردم. اصرار کردی شک کردم . قسم خوردی مطمئن شدم که راست نمی گویی.
اما چه ضرورتی و حکمتی وجود داشته است که جناب آقای یزدی علاوه بر اینکه به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان رأی به صحت انتخابات اخیر داده است لازم دانسته چنین شهادتی را با این تأکید تکرار کند. آقای یزدی می داند که نه تنها شهادت خبری ایشان بلکه قسم جلالۀ رسمی ایشان نیز حتی یک نفر از کسانی که به موسوی رأی داده اند را در مورد صحت و سلامت این انتخابات مجاب نخواهد کرد بنابراین خطاب شهادت ایشان باید کسانی باشند که رأیشان مانند ایشان بوده و اکنون گستردگی و شدت اعتراضات به نتایج اعلام شده، آنها را در درستی عمل برگزارکنندگان انتخابات و نیز
شورای نگهبان به تردید واداشته است و در نتیجه از آن استقبال نکرده اند. ایشان به عنوان دبیر جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم خوب می داند سکوت مراجع و علمای بزرگ قم چه معنا دارد و از اعتراضات گفته و ناگفتۀ آنها با خبر است.
به نظر می رسد در این حرکت نیز به جناب گوبلز اقتدا شده است، آنجا که می گوید: دروغ را بزرگ و قاطع یگوئید تا باور پذیر تر بشود. کار خودتان را کرده اید دیگر چرا بر زخم دل مردم نمک می پاشید؟ سلامت انتخابات را از وجود یا عدم وجود و نیزحجم شکایات و اعتراضات می توان سنجید. البته عقل، شواهد و مستندات بسیار هم می تواند کمک کند. راهپیمائی اعتراضی خود جوش چند میلیونی مردم و خون های بناحق ریختۀ شهیدان گواه صادقی بر این معناست که وجدان جامعه انتخابات را صحیح و سالم نمی داند. به همین دلیل است که دوستان خودتان هم نتیجۀ اعلام شدۀ آن را نپذیرفته اند.
شهادت شما با پیشینۀ حمایت همه جانبه از احمدی نژاد قرار است چه کسی را مجاب کند؟جناب آقای یزدی! خدا و آخرتی هم وجود دارد. آیا حاضرید در این مورد هم شهادت بدهید؟

-- بدون نام ، Jul 5, 2009

جرم این افراد مشخص است اگر تا الان متوجه نشدید برید اعترافات رو ببنید متوجه میشید.
هر کی هم اعتراف کنه ازاده.

-- بدون نام ، Jul 5, 2009

نیاز به شهادت از گوبلز آوردن نیست. حضرت آیت الله یزدی از الگوی قرآن مجید تبعیت میکنند که از این شهادتها بسیار دارد.
همچنین اقوال و شهادات و سیاسات آیات عظام خامنه ای و احمدینژاد و... استراژیی است قرآنی و از اصول فلسفه اخلاق اسلامی است.
مرجع حقوقی آن از جمله آیه شریفه "ویل للمکذبین. الذین عن صلاتهم صاعون" یعنی "وای بر دروغگویان. کسانیکه در نماز سهل انگاری میکنند" تفسیر حوزوی آیه شریفه این است که مسلمانی که در نماز ثابت قدم است میتواند کذب بگوید. خصوصا در امورات مربوط به پیشرفت دین مبین در مقابل کفار باشد. یا به فتوای امام ره اگر پای مصالح نظام درمیان باشد حتا در مسلمات دین میتوان تجدید نظرکرد.
شورای محترم نگهبان هم که اجله فقها و حقوقدانان تشکیل شده، با توجه به همین بنیادهای فقهی است که میتواند انتخابات را تایید کند. یا مقام رهبری شاید مواضعی اعلام کنند که مورد شبهه قرارگیرد.
انالله ارحم اراحمین

-- محمود ، Jul 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)