تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

پیشنهاد مراجعه به محاکم قضایی
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «رجوع به محاکم قضائی!» خطاب به میرحسین موسوی و در رابطه با اظهارات او در رد نظرات شورای نگهبان نوشته شده است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «رجوع به محاکم قضائی یک راهکار قانونی برای پیگیری ادعاهاست. چه خوب بود آقای موسوی و مجمع روحانیون مبارز از ابتدا چنین رویکردی را انتخاب می‌کردند تا خون بی‌گناهانی بی‌جهت در راهپیمایی خشونت آمیز ۳۰ خرداد ۸۸ و روزهای قبل برزمین نمی‌ریخت.»

به نوشته روزنامه رسالت، «در محاکم قضائی یا یک قاضی ماذون و یا یک مجتهد وجود دارد که شما باید شکایت خود را در آن مطرح کنید و در شورای نگهبان شش مجتهد مسلم وجود دارد که اجتهاد و عدالت برخی از آنها از سوی امام امت بنیانگذار جمهوری اسلامی تائید شده است.»

سرمقاله نویس این روزنامه خطاب به آقای موسوی افزوده است: «شما مجتهدان شورای نگهبان را متهم کردید که بی‌طرف نیستند. مفهوم این سخن آن بود که آنها دین خود را به دنیای دیگری فروختند و شما را از حق خودتان محروم کرده‌اند. حالا چگونه است که فردا اگر حکمی برخلاف باور شما صادر شد از یک قاضی در محکمه قضائی جمهوری اسلامی بپذیری؟»

متن کامل سرمقاله

کوچ «ویرانه‌سازان» به رسانه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «آقای شاهرودی نگذارید ویرانه باز گردد» به ارائه پیشنهادهایی به آیت‌الله شاهرودی در آستانه خداحافظی وی از قوه قضائیه ایران پرداخته است.

سرمقاله نویس آفتاب یزد نوشته است: «گروهی از مخالفان اصلاحات قضایی، از یکی دو سال قبل حملات خود را متوجه قوه قضائیه و رئیس آن کردند. متاسفانه در این مدت برخلاف دوره‌های پیشین، تریبون‌های حکومتی هم گاه و بیگاه در خدمت مـخالفان شاهرودی بود تا او و دستگاه تحت مدیریتش را به همراهی با مفسدان و ناتوانی در مبارزه با مـفـاسـد مـتـهم کـنـنـد.»

به نوشته این روزنامه «با تدبیر رئیس قوه قضائیه و قانونمند کردن بسیاری از اقدامات، روش‌های ویرانه‌ساز تا حدود زیادی از فعالیت‌های جاری قوه قضائیه کنار گذاشته‌شد. برخی از ویرانه‌سازان نیز که تحمل اصلاحات قضایی را نداشتند از این قوه کوچ کردند و ظاهراً قرعه فال به نام برخی رسانه‌ها افتاد تا این ویرانه‌سازان، اقدامات خود را به آن رسانه‌ها منتقل کنند.»

آفتاب یزد در ادامه افزوده است: «آیت‌الله شاهرودی اگر می‌خواهد با اقتدار و خوش نامی کامل، قوه را ترک کند نباید نسبت به قانون شکنی علنی و زیرپا گذاشتن اصول اولیه شرعی توسط تعدادی از ویرانه‌سازان که به ناحق نام رسانه بر خود گذاشته‌اند، سکوت نماید.»

متن کامل سرمقاله

«اصلاح‌طلبان، اپوزیسیونی تمام عیار»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «تکلیف چیست؟» به نقد اقدامات اصلاح‌طلبان پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اختصاص دارد.

در ابتدای این سرمقاله نوشته شده است: «در انتخابات ۲۲ خرداد رویه معمول در هم ریخت و شرایطی ویژه پدیدار شد. اصلاح‌طلبان در این انتخابات به وضوح نه به عنوان یک گروه سیاسی درون نظام که قصد رقابت آرام و قاعده‌مند دارد، بلکه در قامت اپوزیسیونی تمام عیار به صحنه آمدند.»

این روزنامه در ادامه پرسیده است که «نظام جمهوری اسلامی با افراد و گروه‌هایی از این دست چگونه باید برخورد کند؟ کسانی که اگر انتخابات را ببرند تبدیل به اپوزیسیونی خطرناک درون نظام می‌شوند و اگر انتخابات را ببازند، خود را پیروز می‌نامند و دست در دست عوامل خارجی، خیابان‌ها را آتش می‌زنند؟»

کیهان در پایان نتیجه‌گیری کرده است: «معنای این رفتارها هیچ چیز جز این نیست که این افراد و گروه‌ها ولو به زبان چیز دیگری بگویند، اصل نظام سیاسی را قبول ندارند و انتخابات را هم چه ببازند و چه ببرند، فقط ابزاری برای ضربه زدن به اقتدار، جایگاه و اعتبار نظام وایجاد دردسر برای آن می‌دانند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «اوباما وارث سیاست‌های شکست خورده بوش»

سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «رسانه‌های دولتی همچنان تحریک می‌کنند»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «سیاستگذاری در نظام مردم‌سالار»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «مسائل پیش روی آمانو»

سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «انتظار از خانه ملت»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)