تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
مهدی کروبی:

«مردم می‌دانند که آرا خوانده نشده است»

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی می‌گوید که مردم می‌دانند آرای آنها در انتخابات «خوانده» نشده و این مسئله، نظام جمهوری اسلامی را دچار «فاجعه‌ای» فرهنگی و دینی کرده است.

آقای کروبی که با خانواده بازداشت‌ شدگان حوادث پس از انتخابات دیدار می‌کرد، افزود که ابعاد گسترده این فاجعه با از «بین رفتن باورها و اعتماد مردمی تقویت می‌شود.»

مهدی کروبی یکی از سه نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که به همراه میرحسین موسوی، نتایج انتخابات را نپذیرفته و دولت برآمده از آن را «نامشروع» خوانده است.

آقای کروبی اعلام کرده است که با دولت جدید از مجاری قانونی «مبارزه» خواهد کرد.

دبیر کل حزب اعتماد ملی اظهار داشت که مردم در سراسر ایران این پرسش را دارند که آیا در «آرایی که به صندوق ریختند، دخل و تصرف صورت نگرفته است؟»

به گزارش شماره امروز شنبه روزنامه اعتماد ملی، آقای کروبی همچنین به مقام‌های جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد که «در آینده، انتخابات برگزار نکنند یا اینکه فکری به حال سلامت انتخابات بکنند.»

کروبی که با خانواده بازداشت‌ شدگان حوادث پس از انتخابات دیدار می‌کرد، افزود که ابعاد گسترده این فاجعه با از «بین رفتن باورها و اعتماد مردمی تقویت می‌شود»

آن‌طور که مقام‌های پلیس ایران اعلام کرده‌اند در جریان‌ اعتراض‌های خیابانی به نتایج انتخابات، بیش از هزار نفر از سوی ماموران پلیس بازداشت شده‌اند. این در حالی است که برخی نهاد‌های فعال حقوق بشری تعداد بازداشت شدگان را بیش از دو هزار نفر می‌دانند.

در میان این بازداشت شدگان گروهی از فعالان سیاسی – مدنی و تعدادی روزنامه‌نگار وجود دارد.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان روز گذشته اعلام کرد که ماموران امنیتی مشغول اعتراف‌گیری از برخی بازداشت شدگان هستند؛ اقدامی که از سوی آیت‌الله یوسف صانعی محکوم و «غیر شرعی» اعلام شده است.

آقای صانعی پخش اعترافات تلویزیونی بازداشت شدگان را «از نظر شرعی، قانونی و عقلائی، فاقد هرگونه ارزش» توصیف کرد.

اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ۲۳ خرداد ماه پس از آنکه وزارت کشور محمود احمدی‌نژاد را پیروز اعلام کرد، در تهران و برخی شهرهای ایران آغاز شد که بر اثر هجوم نیرو‌های لباس شخصی و پلیس به معترضان، بیش از ۲۰ تن جان خود را از دست دادند.

بازداشت‌های گسترده به همراه توقیف نشریات و فیلتر شدن ده‌ها سایت، از دیگر اتفاقاتی بود که طی ۲۰ روز گذشته در ایران روی داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان


مقاله پزشکی که بالای سر "ندا" بود
ایران و جهان در حیرت
از این همه دروغ حکومتی


بعد از مصاحبه‌ام در روز 4 تیر ماه 1388 (25 ژوئن 2009) با بی‌بی‌سی درباره‌ی مشاهدات شخصی‌ام در مورد قتل وحشیانه‌ی ندا آقاسلطان، روز دهم تیرماه در اخبار خواندم که حکمی برای دستگیری من از سوی دولت ایران صادر شده است.
همان‌طور که در مصاحبه‌ام گفتم، انتظار چنین حرکت مذبوحانه‌ای برای کتمان حقیقت در برابر این جنایت بی‌رحمانه از طرف دولتی می‌رفت که بنیادش بر دروغ و ظلم است. در این مصاحبه پیش‌بینی کردم که گفته‌های مرا کتمان می کنند. که اتهامات بسیاری را متوجه من خواهند کرد. این دولت، به جای آنکه بکوشد قاتلان اصلی این دختر معصوم و ده‌ها قربانی دیگر را پیدا کند و مسئولیت بی‌کفایتی خود را بپذیرد، سعی دارد هر فرد، کشور یا نهاد دیگری را که هیچ خطایی مرتکب نشده، مقصر بشمارد.

خانواده و دوستان مرا در ایران، که هیچ ارتباطی با این ماجرا ندارند، تحت فشار گذاشته‌اند. پدر 70 ساله‌ام را که استاد دانشگاه و چهره‌ی ماندگار است، احضار کرده‌اند بی‌آنکه هیچ دخالتی در این ماجراها داشته باشد.

من فقط کاری را کردم که هر انسان شریفی در چنین شرایطی انجام می‌داد. سعی کردم یک قربانی را نجات بدهم و آنگاه که حقایق مرگش را رسانه‌های دولتی ایران مخدوش می‌کردند، بر آنچه شاهدش بودم شهادت دادم.

چنان زیسته‌ام که هرگز دچار ندامت نشوم. من از نخستین پزشکانی بودم که در فاجعه‌ی هولناک زلزله‌‌ی بم به آن شهر رفتم، فقط برای آنکه در کنار قربانیان معصومی باشم که در آستانه‌ی از دست دادن امیدشان بودند.

این بار، در کنار قربانی معصوم دیگری بودم، کاملاً برحسب تصادف، بدون آنکه تصوری داشته باشم که وارد چه ماجرایی می‌شوم. اما این بار، این قربانی را بلایای طبیعی نکشت. آز و شهوت قدرت بود که خون او را ریخت.

من نویسنده هم هستم، و اگر داستان‌ها، مقالات و گفته‌های مرا بخوانید، پی می‌برید که همواره از حقوق بشر دفاع کرده‌ام و همواره بهایش را پرداخته‌ام. همواره کوشیده‌ام زندگی‌ صادقانه و شریفی داشته باشم و هرگز به ارزش‌هایم خیانت نکرده‌ام.

بر این باورم که آنچه برای نجات جان ندا و بعد گفتن ماجرایش انجام دادم، کار درستی بود. اعتقاد دارم که خدا پروردگار شجاعان است. ایمان دارم که حقیقت ما را آزاد خواهد کرد.

همه‌کارم را مطابق وجدانم انجام داده‌ام و اگر باید بهایی برایش بپردازم، چنین باد. اما این حق را دارم که از شرافت و صداقتم دفاع کنم. به پروردگار که شاهد من است و به شرافتم سوگند یاد می‌کنم که فقط و فقط حقیقت را درباره‌ی مشاهداتم گفتم.

انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بر عهدی بنیان گذارده شد که امروز مردم ایران همچنان به آن پایبندند. ملجاء مردم در هنگام نبرد علیه استبداد رژیم گذشته همین ایمان بود، و نیز هنگامی که خون‌های بسیاری را فدا کردند تا در برابر تهدید خارجی از سوی مستبدی دیگر که با مشت آهنین بر عراق حکومت می‌کرد، از سرزمینشان دفاع کنند. لیک، این دروغ تمامی ادعاهای این دولت مشخص را زیر سؤال می‌برد؛ این دولت که تاریخ جنگ جهانی دوم را مخدوش کرده، که ادعا می‌کند آزادی بیان در ایران جاری است، ادعا می‌کند که در زندان‌های ایران زندانی سیاسی نیست، مدعی است که هیچ سانسوری بر کتاب‌ها، اطلاعات، رسانه‌ها و مطبوعات ایران اعمال نمی‌شود، و وانمود می‌کند به حقوق شهروندی از جمله حق تجمع، حق اعتراض و حقوق برابر برای شهروندان ایران، فارغ از جنس و نژاد و دین احترام می‌گذارد.

در بیست روز گذشته اما، جهان کذب بودن تمامی این ادعاها را از راه چشم‌های اشکبار ایرانیان دلاور دیده است. مطمئنم جهان هرگز این دروغ تازه را باور نخواهد کرد و درک می‌کند که این پزشک، نویسنده و ناشر، کاری نکرده است جز عمل به حکم وجدانش در شتافتن به یاری کسانی که به یاری نیاز داشتند، و بازگفتن حقیقت.

ندا تنها کسی نبود که در این غوغا به خاک افتاد. آیا تمامی آن کسانی که بی‌گناه به قتل رسیدند، قربانیان توطئه‌ی جهانی بوده‌اند؟ چرا قاتلان قربانیان دیگر تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند؟ یا شاید باید بی‌کفایتی و بی‌تفاوتی غیرنظامیان مسلحی را مسئول دانست که نتوانستند خردمندانه اعتراضات قانونی شهروندان ایرانی را نسبت به بی‌عدالتی برتابند.
من فقط یک شاهدم. چرا باید به جای قاتل، شاهد تحت تعقیب قرار گیرد؟ آیا خون کافی ریخته نشده؟ آیا باید از ترس در برابر این جنایت هولناک ساکت می‌ماندم؟ آیا این پیامی است که قصد داریم برای نسل‌های آینده‌مان به جا بگذاریم؟

بر این باورم که هیچ شهروند جهانی از پشتیبانی من و هزاران ایرانی دیگری دست نخواهد کشید که کتک خوردند، زندانی شدند، تحت تعقیب قرار گرفتند و به خاک و خون کشیده شدند، فقط برای اینکه می‌خواستند ملتی آزاد باشند و در مسیر برکت و عدالت به جهان بپیوندند و در این راه دیگران را در فرهنگ غنی و تاریخ لباب از دلاوری‌شان سهیم کنند.

بر خود می‌بالم که بخشی از این حرکت باشم. کاری را کرده‌ام که هر انسان شریفی انجام می‌داد، و به این دلیل مورد تهدید قرار گرفته‌ام. درست همان‌گونه که تمامی این شهدا کاری را کردند که هر جان آزاده‌ای انجام می‌داد، و به همین خاطر به قتل رسیدند؛ به دست نفرت سیاهی نسبت به هرآنچه این شهدا به پایش ایستاده بودند: آزادی، راستی، و عدالت.
آرش حجازی11 تیرماه 13882 ژوئیه 2009

http://ahejazi. persianblog. ir


-- بدون نام ، Jul 4, 2009

شگفت انگیز است که بعد از گذشت این همه سال و این همه امتحان پس دادن حکومت مافیایی در ایران هنوز هم عده ای هستند که سر قضیه ی دستمالی شده ی دکترای آقای کردان .یکی از تدارکاتچی های رهبر معظم حکومت مافیایی فریاد وا اسلاما سر می دهند و در پی آن هستند که در یابند این حکومت ریشه در کجا دارد و از کجا نیرو می گیرد که چنین بی آبرویی ها یی را تاب می آورد و بر جا می ماند؟ در آنچه که همه ی اهالی خرد و عقل همداستان می باشند و می گویند اینست که بدون تردید و بطور مسلم این حکومت زمینی و عقلایی نیست و جای هیچ گفتگویی را باقی نمی گذارند. چون علم اقتصادش را به چهار پایان سپرده است و علم نظامی اش را به چاقو کش ها و باج گیرها و علم سیاستش را به دروغگویان و پشت هم اندازها . خود حکومتگران حکومت مافیایی نیز خود را حکومتی عقلایی و متداول نمی داند و تافته ی جدا بافته اعلام می کند و می گوید که ریشه در ماوراء زمین و دنیا دارد و از نیروو امدادهای غیبی تغذیه می کندو در جمکران قم دو تا چاه . یکی مردانه و دیگری زنانه درست کرده که یعنی راه اتصالش به نیرو های غیبی می باشد. می ماند به اینکه بررسی شود که برخورداری از چنین نیرویی برای مانده گاری بر اریکه ی قدرت و ترکتازی در عرصه ی داخل و خارج از عالمی خارج از عالم مادی چگونه است ؟ چرا که بنا بر اعتقاد بسیاری از مردم ساکن کره ی خاکی . در عالم غیر مادی دو نیروی متضاد و در ستیز باهم وجود دارد که یکی سپاه نیکی و زیبایی و اهورایی است و دیگری جبهه ی پلیدی و زشتی و اهریمنی و زمینیانی که بر عقل و خرد خود تکیه نداشته باشندبه ناچار در یکی از این دو دسته ماوراء زمینی قرار دارند و شما برای اینکه دریابید که فلان کس و یا حکومت به کدام از دونیروی غیبی تکیه دارد و از آبشخور کدامیک آب می خورد کافی و لازم است که بر گفتار و کردارش نگاه بیندازید و اگر دروغ و تزویر و جعل و تقلب را و اگر دزدی و غارت و چپاول و ستمگری و جنایت را سر لوحه ی گفتار و کردارش قرار داده است متوجه می شوید که این دار و دسته از سپاه اهریمن است و نیرویی که از عالم غیب به او می رسد نیرویی شیطانی است و آنچه را که می گوید و می کند به فرمان و خاست اهریمن است و چه اهمیتی دارد که او مدرک حقیقی و یا جعلی دکترا داشته باشد و نماز گزاری را با زنان لخت و یا پوشیده برگزار کند و معاون دانشگاه زنجانش بخاهد به دختر دانشجو تجاوز کند و یا تعلیم بدهد و یا امام جمعه ی خیل نماز گزاران باشد و جلوی اسمش آیت الله و یا حجت الاسلام بگذارد و در همانحال دزدی و هیزی و پدر سوخته گی بکند و یا نکند و یا سردار سرلشگر دکتر مهندس هایش خیانت و قاچاق و خود فروشی بکنند و یا نکنند و قاضی القضات هایش ستمگری و جنایت و دولتش مهر ورزی و یا کینه ورزی بکند و یانکند. کافی است به گفتار و رفتار و کردارش نگاه بندازی و بفهمی که آنها الاهی هستند و یا شیطانی و تو خودت را در حزب الله بیابی و یا در حزب شیطان؟

-- بدون نام ، Jul 4, 2009

با جمعي از دوستان دانشجو و استادهاي دانشگاه و آشنايان، براي تسليت گفتن
به خانواده‌ي يكي از دوستان و همكلاسيهايم كه اهل شيراز و دانشجوي
كارشناسي ارشد دانشگاه تهران بود و در ماجراي كوي دانشگاه توسط نيروهاي
رژيم به شهادت رسيده بود به منزل ايشان رفتيم. پسر بسيار خوب و
معاشرتي‌اي بود و خيلي هم از نظام حاكم انتقاد مي‌كرد و براي شركت در
گردهمايي‌هاي اعتراضي، هميشه پيشگام بود و با شور و حرارت، ديگران را هم
تشويق مي‌كرد.

وارد كوچه‌ي محل سكونت خانواده‌اش كه شديم از تعجب خشكمان زد! روي آگهي
ترحيم و پارچه‌ نوشته‌هاي نصب شده براي تسليت، جلوي اسمش نوشته بودند:
"بسيجي شهيد"!

خشم عجيبي در وجود پدرش موج مي‌زد به طوري كه به سختي مي‌توانست صحبت
كند. گفت كه پيكر پسرش را به شرطي حاضر شده‌اند تحويل بدهند كه برگه‌اي
را امضا كند كه در آن نوشته بود پسر ايشان يك بسيجي بوده و در درگيريهاي
اخير، به دست اراذل و اوباش مخالف جمهوري اسلامي به شهادت رسيده. گفته
بودند يا اين برگه و شكايت عليه اراذل و اوباش را امضا مي‌كند و جسد پسرش
را تحويل مي‌گيرد و مي‌رود، يا او و بقيه‌ي اعضاي خانواده‌اش را هم
مي‌فرستند پيش پسرش...


-- بدون نام ، Jul 4, 2009

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم:
حتی برخی از آنها سلامت این انتخابات را در سی سال گذشته بی نظیر توصیف نمودند.

پس وای بحال ا نتخابات گذشته!
در اینصورت نباید همه ارگانهایی که درگذشته انتخاب شده اند منحل گردد؟.
موسی

-- بدون نام ، Jul 4, 2009

آیت‌الله صانعی: استقامت شرط موفقیت است

بسمه تعالی

«وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِیبٌ»

ملت عزیز و شریف ایران اسلامی
در روزهای گذشته همگان شاهد حمله به دانشگاهها و خوابگاه دانشجویان و ضرب و جرح، قتل و به زندان افکندن عده زیادی از فرزندان این مرز و بوم بوده ایم تا جائیکه در آمار رسمی خبر از کشته شدن حدود بیست نفر و زندانی شدن بیش از هزار نفر داده شده است و همچنین شاهد پخش اعترافات برخی از زندانیان در رسانه های انحصاری بوده ایم که بر همه واضح است این اعترافات حداقل به علت زندانی بودن متهمین و شرایط خاص آنها از نظر شرعی، قانونی و عقلائی هیچ گونه ارزشی نداشته و ندارد؛ لکن نباید اینگونه ظلمها، آزار و اذیت ها، ترفندها، مکرها؛ دروغها و ... موجب یأس و نا امیدی در راه احقاق حق شرعی و قانونی و حاکمیت مردم بر سرنوشتشان گردد؛ چون علاوه از آنکه نا امیدی از رحمت خداوند خود از معاصی و گناهان کبیره است؛ خلاف وعده نصر و پیروزی قرآن به مسلمانان نیز می باشد که «أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللهِ قَرِیبٌ».

و چگونه چنین نباشد حال آنکه علی رغم تمام سانسورهای خبری، از محدودیت سایت های خبری گرفته تا تعطیلی روزنامه ها و دستگیری فعالین رسانه ای و سیاسی و حتی قطع پیام های کوتاه، آگاهی عمومی و جهانی از وقایع اخیر روز به روز در حال افزایش است، که خود نتیجه حرکت آگاهانه و همراه با متانت ملت بزرگ ایران است. امید آنکه راه دفاع از حقوق مردم و حفظ عقاید دینی آنها مخصوصاً جوانان و حفظ جمهوری اسلامی همراه با درایت، متانت، آگاهی بخشی و آرامش و امنیت و استفاده از قانون اساسی به معنای واقعیش و بهانه ندادن به دست ستمکاران، ادامه یابد که استقامت شرط موفقیت است و چگونه چنین نباشد حال آنکه کاندیدهای معترض به مسئولین انتخابات و روند و نتیجه آن و نظر شورای نگهبان همانگونه که در نامه حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای کروبی (دامت افاضاته و برکاته) و یا در بیانیه دوست مکرم، مؤمن و یار باوفای امام امت (سلام الله علیه) جناب آقای مهندس موسوی (دام عزه و توفیقه) آمده است؛ از نظر سیاسی و قانونی مشروعیت دولت را مورد سوال قرار داده و آنرا نفی می نمایند که نشانگر عدم اقناع آنان و توده زیادی از مردم از شبهات پیش آمده در انتخابات است که خود بواسطه کاهش پشتوانه و حمایت های مردمی، می تواند موجب ناکارآمدی دولت گردد و ممکن است ادامه اش موجب مشکلات حقوقی و مدنی شود.

در پایان به تمام نیروهایی که باید حافظ نظم و جان و مال و ناموس مردم باشند تذکر می دهم که هیچ فرمان و دستوری نمی تواند مجوّز و عذری برای تجاوز به حقوق مردم ـ که حرام و معصیت و ذنب لایغفر است ـ گردد که لاطاعة لمخلوق فی معصیة الخالق چه رسد به آنکه موجب ضرب و جرح و یا قتل گردد که مستوجب خذلان دنیوی و عذاب اخروی است.

یوسف صانعی
12/4/1388
10رجب المرجب1430

-- بدون نام ، Jul 4, 2009

لغو سفرهای دیپلوماتیک

سرمایه در گزارش اصلی خود نوشته سیاست خارجی ایران از فضای پس از انتخابات ریاست جمهوری که منجر به بروز حدود دو هفته ناآرامی در اعتراض به اعلام نتایج انتخابات شد، تاثیر گرفته و دستخوش تغییراتی شده که دامنه آن به لغو سفر محمود احمدی نژاد به کشورهای خارجی و لغو سفر سران کشورهای دیگر به ایران کشیده شده است.

به نوشته این روزنامه احمدی نژاد در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کنفرانس خبری از احتمال عدم شرکت خود در نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد درنشست شرم الشیخ مصر خبر داده بود. اما پس از انتخابات ریاست جمهوری حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه نیز دوشنبه گذشته گفت: خود رئیس جمهوری در مصاحبه مطبوعاتی اش اعلام کرده برنامه ای برای حضور در اجلاس شرم الشیخ ندارد.

جبران بی قانونی دولت

حیات نو در شماره امروز خود که توزیع نشد نوشته اقدام دولت در کاهش بودجه دستگاه‌هاى نظارتى مانند مجلس، دیوان محاسبات سازمان بازرسی، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب شد نمایندگان مجلس در طرحى دوفوریتى کلیات اصلاح قانون بودجه سال‌جارى را به تصویب برسانند. این طرح دوفوریتى که ۳۸ نماینده مجلس آن را تهیه کرده‌اند براى چگونگى تامین کسرى هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانى بودجه سال‌جارى بود.

به نوشته این روزنامه سال گذشته دولت در هنگام بررسى بودجه سال ۸۸ در مجلس روى منابع حاصل از آزادسازى قیمت حامل‌هاى انرژى که هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود حساب ویژه‌اى باز کرد؛ اما با پاسخ رد مجلس به این درخواست دولت، قوه مقننه منابع دیگرى را براى جبران این کسرى تعیین کرد و اجراى طرح پرسروصداى یارانه نقدى را کمى عقب انداخت اما دیروز و در هنگام بررسى این طرح دوفوریتى مشخص شد که دولت محمود احمدى‌نژاد برخلاف نظر مجلس عمل کرده و براى جبران کسرى بودجه سال ۸۸، بودجه دستگاه‌هاى نظارتى را کم کرده است.

آفتاب یزد در سرمقاله خود با اشاره به بی قانونی هائی که دولت انجام داده و اینک بعد از یکسره شدن کار انتخابات مجلس تصمیم گرفته جلو آن ها را بگیرد پرسیده جبران زیانی که از این رهگذر بر مردم وارد شده به عهده کیست و مجلس چگونه قبول خواهد کرد که در ماه های گذشته از جیب ملت چنین بی قانونی ها صورت گرفته باشد.

سردبیر این روزنامه نوشته نهادهای نظارتی، قوه قضائیه و مجلس بایستی نیمی از سال ۸۸ را با بودجه‌های کاهش یافته سپری ‌کنند تا طرح روز گذشته نمایندگان به سامان برسد و آنها بتوانند با بودجه‌ای متعادل به انجام وظایف خود برسند. اما آیا نمایندگان اصولگرای مجلس گمان می‌کنند مردم هم به راحتی این توجیه را خواهند پذیرفت‌؟

سئوال آفتاب یزد این است که آیا برای ۶ ماه از عمر یک کشور و ملت که تنها به خاطر »مصلحت سنجی انتخاباتی اصولگرایان« تلف شده است توجیهی در بارگاه الهی و پیشگاه ملت وجود دارد؟ البته کاهش بودجه قوای مقننه و قضائیه و تـضـعـیـف روند فعالیت ‌نهادهای نظارتی، تنها موضوعی نیست که اصولگرایان از آن خبر داشتند اما بنابر»مصلحت انتخاباتی« نسبت به آن، سکوت چند ماهه در پیش گرفتند.

مطالبات معوقه بانک ها

"طلب ۳۸میلیارد دلاری بانک‌ها" عنوان سرمقاله دنیای اقتصاد است که محمدصادق جنان‌صفت آن را نوشته و در آن آمده سایه مجادله‌های سنگین سیاسی در یک ماه گذشته آنقدر گسترده شد که مسایل اقتصادی به محاق رفته و نوعی آرامش نسبی از پیش اعلام نشده در این حوزه بسیار با اهمیت دیده می‌شد. اما واقعیت کسب‌وکار و معیشت شهروندان و آینده تولید و بازرگانی، سرسخت‌تر از آن است که برای مدت طولانی از چشم‌ها پنهان شود.

به نوشته این کارشناس اقتصادی، تازه‌ترین موضوعی که این روزها در کانون توجه قرار گرفته، بررسی کارنامه نظام بانکی است. سرشت و سرنوشت مطالبات معوق شبکه بانکی که به رقم خیره‌کننده ۳۸هزار میلیارد تومان (معادل ۳۸میلیارد دلار) رسیده و همچنین احیای مجدد شورای پول و اعتبار به روش قبل از انحلال آن، از بحث‌های مهم در این عرصه است.

در ادامه مقاله دنیای اقتصاد آمده گروهی از اعضای مجلس اصرار دارند که عملکرد شبکه بانکی باید در مسیر تحقیق و تفحص قرار گیرد تا کاستی‌ها و کژی‌های آن آشکار شود. شهروندان ایرانی در گروه‌های گوناگون نیز علاقه‌مندند بدانند که بر سر سپرده‌های آنها در شبکه بانکی چه آمده و ۳۸هزار میلیارد تومان سپرده آنها چرا به بانک‌ها برنمی‌گردد و چه کسانی و کدام نهادهای حقوقی از پرداخت بدهی‌های خود سر باز می‌زنند و دلایل آن چیست؟

واردات گندم

سرمایه از افزایش ۱۰۰ درصدی واردات گندم خبر داده و نوشته بر خلاف آنچه وزیر جهاد کشاورزی درباره عدم نیاز به واردات گندم پیش بینی کرده بود در دو ماهه ابتدای امسال یک میلیون و ۱۹۵ هزار تن از این محصول وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

-- بدون نام ، Jul 4, 2009

دوستان هجده تیر را فراموش نکنید
یکی از بهترین فرصت ها برای آمدن به خیابان ها و نشان دادن اعتراض ماست.
باید به کودتاچیان نشان دهیم که همه چیز به خیر و خوشی و به نفع آنان تمام نشده است
چون ممکن است مثل شنبه سی ام خرداد از صبح شروع به قرق کردن میدان انقلاب شوند، ما هم باید از حدود 9 صبح شروع به جمع شدن در اطراف میدان انقلاب کنیم
به همه اطلاع دهید

-- بدون نام ، Jul 4, 2009

aghaye karoubi ye kam dir mozoo ro fahmidan. alan 30 sale ke mardom etemadeshoono be in regim az dast dadan.....

-- Nazi ، Jul 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)