تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد کم‌سابقه ایران از مقام‌های عراق

منوچهر متکی وزیر خارجه ایران از مقام‌های عراقی به خاطر آنچه که آن را «تعلل در آزادی گروگان‌های ایرانی» نامید، انتقاد کرد.

این برای نخستین بار است که یک مقام دولتی ایران پس از سرنگونی صدام حسین در عراق، از دولتمردان این کشور به صورت علنی و آشکار انتقاد می‌کند.

جمهوری اسلامی با روی کار آمدن دولت جدید در عراق همواره دولت نوری المالکی نخست وزیر را «دوست» خوانده و روابط خود را بسیار «دوستانه» اعلام کرده است.

خبرگزاری مهر امروز شنبه گزارش کرد که آقای متکی در اظهاراتی کم‌سابقه، دولت عراق را به «کم‌کاری» در جهت «آزادی گروگان‌های ایرانی در اربیل عراق» متهم کرد.

منوچهر متکی افزود: «ما از دولت عراق که تا کنون نتوانسته آزادی این دیپلمات‌ها را فراهم کند، گله‌مندیم.»

منوچهر متکی در اظهاراتی کم‌سابقه، دولت عراق را به «کم‌کاری» در جهت «آزادی گروگان‌های ایرانی در اربیل عراق» متهم کرد

یازدهم ژانویه ۲۰۰۷، نظامیان آمریکایی با حمله به ساختمانی متعلق به ایران در اربیل عراق، پنج کارمند جمهوری اسلامی را که ایران می‌گوید دیپلمات هستند، همراه خود بردند.

این در حالی است که مقام‌های نظامی آمریکایی مستقر در عراق اعلام کرده‌اند که این افراد، عضو نیرو‌های «اطلاعاتی و نظامی» ایران هستند که برای کمک به گروه‌های شورشی در عراق فعالیت می‌کرده‌اند.

این پنج نفر هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند و هنوز معلوم نیست که چه زمانی آزاد می‌شوند.

مقام‌های ایران در یک سال اخیر بارها از همتایان عراقی خود خواستار آزادی این «دیپلمات‌ها» شده‌اند، اما بغداد تاکنون به این درخواست‌ها پاسخ مثبت و عملی نداده است.

در سال‌های اخیر تعدادی از شهروندان ایرانی در عراق با اتهاماتی از قبیل «ورود غیرقانونی، تلاش برای ناآرام کردن این کشور و...» بازداشت شده‌اند.

آقای متکی در بخش دیگری از سخنان خود، «ربایش دیپلمات‌های» ایرانی در عراق را «لکه ننگی بر دامان واشینگتن به ویژه در دوره جورج بوش» دانست.

دو ماه پیش از این نیز آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد آمریکا در مناطق مرزی ایران و عراق مشغول آموزش گروه‌های تروریستی است؛ ادعایی که از سوی مقام‌های آمریکایی رد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امیدوارم تمامی دیپلمات ها و کارکنان دولتی جمهوری اسلامی در تمام دنیا گروگان گرفته شوند و برای همیشه ناپدید شوند.

-- بدون نام ، Jul 4, 2009

همانگونه که در دایرالمعارف رژیم آخوندی ایران واژه هائی مانند مردم،آزادی،دموکراسی،حقوق بشر،عدالت،مدنیت،مذهب و........معنی خاص خود را دارند، دیپلمات هم ،همچنین.نگاهی به ریخت و قیافه این آدمکشان مثلا دیپلمات در سفارتخانه های رژیم بیاندازید؟بهر جانوری شبیه اند جز دیپلمات.مشتی سپاهی جنایتکار.

-- مهم نیست ، Jul 4, 2009

they shouldn't let these international terrorists go especially sahraroudi ,austrian government has helped him escape once,now it's his judgment day should we miss it

-- jj ، Jul 4, 2009

you don't need to be a genius to know what Iranian embassy r doin in overseas.
And guess what now they are in deep mess, and it's gonna be more (oh yeah, much more)

-- WatchDog ، Jul 5, 2009

ای کاش یکی این احمدی نزاد رو گروگان میگرفت و خیال چندین ملیون ایرانی رو راحت میکرد.

-- mo ، Jul 5, 2009

کاملا مشخصه اینا دیپلمات نیستند و ماموران اطلاعاتی سپاه یا جای مشابهیند، چون دیپلماتها را نمی توان دستگیر کرد بلکه آنها را تنها می توان اخراج نمود.

-- eX ، Jul 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)