تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از «تخلفات گسترده» در انتخابات

کمیته صیانت از آرا اعلام کرد که نگران «تخلفات گسترده» در انتخابات است.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه برگزار می‌شود و این برای دومین بار است که این کمیته از احتمال «تخلف‌ها» در این دوره از انتخابات اظهار نگرانی می‌کند.

کمیته صیانت از آرا چندی پیش به ابتکار مهدی کروبی و میرحسین موسوی برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات «سالم» شکل گرفت. شورای نگهبان تشکیل این کمیته را «فاقد وجاهت قانونی» می‌داند.

مرتضی الویری (نمابنده کروبی) و علی‌اکبر محتشمی‌پور (نماینده موسوی) در این کمیته، در نامه‌ای از احمد جنتی دبیر شورای نگهبان خواستند که گزارش‌ها مبنی بر اختلاف در آمار برگه‌های رای چاپ شده را پیگیری کند.

به گفته این دو نفر، شمار تعرفه‌های چاپ شده در مرحله اول ۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار است که وزارت کشور با «پنهان‌کاری» تعداد تعرفه‌های چاپ شده را ۵۷ میلیون اعلام کرده است.


در نامه همچنین به «دو برابر بودن تعداد مهر‌ها نسبت به تعداد شعب اخذ رای» اشاره شده و این مسئله «فوق‌العاده خطرناک و نگران کننده» ارزیابی شده است.

در این نامه به آقای جنتی گفته شده که «شعب روستایی و شهرهای کوچک تا ۱۰ صبح کارشان تمام می‌شود و تا عصر بیکار هستند و مهر اضافی و تعرفه‌های فراوان، وسوسه‌انگیز است.»

آقایان الویری و محتشمی‌پور اعلام کرده‌اند که کمیته صیانت از آرا معتقد است که «اگر قرار باشد تخلف سازماندهی شده‌ای انجام گیرد، این کار نه در شعبه و نه در سایت و نه در هنگام شمارش و اخذ رای، بلکه در استفاده از تعرفه‌های اضافی و مهرهای اضافی و با استفاده از صندوق‌های اضافی و سیار، شدنی است.»

در این نامه همچنین ادعا شده که گزارش‌هایی مبنی بر جمع‌آوری «شناسنامه سربازان در مراکز نظامی» به این کمیته رسیده است.

در نامه کمیته صیانت از آرا همچنین آمده که «قراردادی به تعداد چهار میلیون پیامک بین ستاد انتخابات وزارت کشور و وزارت مخابرات برای روز انتخابات آن‌هم به صورت محرمانه منعقد شده است که سئوال برانگیز است.»


عکس‌ها مربوط به بعد از مناظره شب گذشته موسوی و کروبی است

بخش دیگری از نامه از برگزاری جلسه‌ «محرمانه» هفته گذشته استانداران با وزیر کشور خبر داده و تصریح کرده است که «این‌گونه جلسات، فقط در مواقع ضروری و جنگ و در موضوعات فوق‌العاده سری برگزار» می‌شود.

کمیته صیانت از آرا افزوده که براساس شنیده‌ها «حفاظت یک‌سوم صندوق‌ها از عهده نیروی انتظامی خارج و به سپاه پاسداران واگذار شده است» که این امر خلاف قانون و رویه‌های قبلی است.

پیش‌تر برخی جریان‌های سیاسی و فعالان مدنی با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار برگزاری انتخاباتی سالم در ایران شده بودند.

شورای نگهبان قانون اساسی در واکنش به این درخواست‌ها «تضمین» داده است که انتخاباتی «سالم و بی‌طرف» برگزار کند.

شورای نگهبان براساس قانون، تنها مرجع نظارت و تائید صحت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
«تشکیل کمیته صیانت از آراء قانونی نیست»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)