تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

موسوی و کروبی: احساس خطر می‌کنیم

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در مناظره با یکدیگر اعلام کردند که نگران وضعیت کشور هستند و «احساس خطر» می‌کنند.

این دو نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین و آخرین مناظره تلویزیونی خود اعلام کردند که انتقاد‌های فراوانی نسبت به عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد دارند.

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی که آغازگر این مناظره بود، در ادامه مناظره شب گذشته خود با احمدی‌نژاد گفت که «آنقدر دروغ گفته‌اند که ناگزیرم برای رفع ابهامات سخن بگویم.»

وی با اشاره به این که عده‌ای با «تهمت زدن به دیگران راه خود را باز می‌کنند تا کار خود را پیش ببرند»، افزود که عده‌ای حضورش در انتخابات را «سد راه استبدادطلبی» خود می‌دانند.


این نامزد انتخابات اظهار داشت که اتهام‌ها علیه‌ وی در خصوص گرفتن پول از شهرام جزایری، یک هفته پس از آنکه از در برابر زندانی شدن لقمانیان یک نماینده مجلس ششم مقاومت کرد، آغاز شد.
کروبی در دور ششم مجلس ریاست آن را بر عهده داشت.

آقای کروبی حاضر نشد که به جزئیات دیگری در این خصوص اشاره کند، اما گفت که «خیلی‌ها پول گرفته‌اند، اما اسم آنها مطرح نشد.»
وی اظهار داشت که جزایری وقتی که به افراد به عنوان خیریه کمک می کرد، «اتهامی نداشت.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در گذشته نیز اتهامات دیگری چون پخش سکه در مراسم عروسی دخترش متوجه وی کرده‌اند، گفت که «اصلا دختری ندارد.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد که از ۱۰ سال قبل از انقلاب، ساکن شمیران بوده و «حالا هم به خاطر انتخابات» نصف خانه‌اش را فروخته است و مستاجر است.


کروبی اظهار داشت که همسرش مالک دو ساختمان است که یکی از آنها را «وقف» کرده و دیگری را به دانشگاه آزاد «اجاره» داده است.

کروبی در خصوص وجود «زندان در بنیاد شهید» هم گفت که این مسئله را برای نخستین‌‌بار «روزنامه کیهان مطرح کرد و زندان هم نبود، بلکه یک شعبه قضایی بود که در بسیاری از سازمان‌های دولتی در آن زمان هم وجود داشت.»
مهدی کروبی در مقطعی ریاست بنیاد شهید را بر عهده داشت.

وی ادامه داد که این شعبه قضایی با حکم آیت‌الله خمینی و به خاطر جلوگیری از «تعدد زوجات و رفع مشکلات خانواده شهدا» تشکیل شده بود.

کروبی: چهار سال پیش احساس خطر می‌کردم و می‌دانستم که کار به اینجا می‌کشد و به همین دلیل هم حزب تشکیل داده و از میدان به در نرفتم

آقای کروبی در پاسخ به اتهام احمدی‌نژاد در خصوص صرف ۲۰ میلیارد تومان برای هزینه اس‌ام‌اس تبلیغاتی‌اش گفت که تاکنون «هفت میلیون تومان برای این کار هزینه کرده است.»

وی در خصوص توهین به همسر احمدی‌نژاد هم گفت که «این مطلب در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده است و نه روزنامه اعتمادملی و رئیس جمهوری که این‌قدر دم از کارشناسی ارشد می‌زند، چرا به چنین مسئله‌ای توجه نکرده است.»

پاسخ موسوی به اظهارات احمدی‌نژاد
میرحسین موسوی نیز در سخنان خود به انگیزه‌های مختلفش برای ورود به صحنه انتخابات اشاره کرد و گفت که «دولت نهم به مردم آمار غلط می‌دهد و آمار‌ها را عوض می‌کند و بر اساس این آمار غلط، نتیجه گیری‌های غلط کرده و مردم را منحرف می‌کند.»

آقای موسوی با اشاره به تکرار ارائه این «آمار غلط »به مردم، افزود که «گمان سوءنیت از این کار می‌رود.»


وی سپس با ارائه نمودارهایی از بانک مرکزی به افزایش تورم و شاخص بهای کالا و خدمات و نیز میزان ضریب جینی (که نشان دهنده افزایش شکاف طبقاتی یا کاهش آن است) اشاره کرد و گفت که آمار‌های رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت چند کالای اساسی در کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

موسوی سپس گفت که «آیا می‌توان باور کرد که این سندهای رسمی دروغ است و مسئولین آنها را ندیده‌اند؟ یا این که با مقاصد خاصی این آمار را به ده‌ها میلیون ایرانی ارائه می‌کنند تا آنها را به بیراهه ببرند؟»

وی با اشاره به این که مردم تورم و گرانی را با «پوست و گوشت» خود احساس می‌کنند، ادامه داد که «۲۵ درصد تورم یعنی کوچک شدن سفره‌های مردم، پائین آمدن سلامت، امنیت و بهداشت آنها و افزایش بداخلاقی و اعتیاد.»

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود روایتی به نقل از امام ششم شیعیان نقل کرد که می‌گوید: «مومن می‌تواند دزدی کند و بعد اگر توبه کند بخشوده می‌شود، اما مومن هرگز دورغ نمی‌گوید.»


وی تاکید کرد که وقتی به نام «مذهب به مردم دروغ» گفته می‌شود و آمار دستکاری می‌شود، «خطرناک است. آن‌هم تنها به خاطر ایستادن در مقابل یک رقیب انتخاباتی و دو روز پست ریاست جمهوری.»

موسوی، احمدی نژاد را «پدیده شگفت‌انگیزی» خواند که با «اطمینان خاطر به دوربین نگاه می‌کند و با قدرت سیاه را سفید نشان می‌دهد.»

وی تاکید کرد که برای کشور «احساس خطر» می‌کند و «هیچ چیز بدتر از این نیست که حکومت به مردم دروغ بگوید.»

کروبی؛ تشریح مختصر برنامه‌ها
مهدی کروبی نیز در بخش دوم سخنان خود گفت که از «چهار سال پیش احساس خطر می‌کرده است و می‌دانسته که کار به اینجا می‌کشد و به همین دلیل هم حزب تشکیل داده و از میدان به در نرفته است.»

وی بار دیگر به برنامه‌های خود همچون «احیای سازمان مدیدریت و برنامه‌ریزی، توزیع سهام نفت و حمایت از حقوق شهروندان و اقوام» اشاره و توضیحاتی درباره این مسائل ارائه کرد.

موسوی: دولت نهم به مردم آمار غلط می‌دهد و آمار‌ها را عوض می‌کند و بر اساس این آمار غلط، نتیجه گیری‌های غلط کرده و مردم را منحرف می‌کند

این نامزد ریاست جمهوری گفت که «پول نفت باید در اختیار مردم قرار بگیرد، تا وقتی درآمدهای نفتی افزایش یافت، دولت نتواند برای مردم کرکری بخواند.»

دبیرکل حزب اعتمادملی افزود که در «چهارسال گذشته نیروهای خودسر بلایای بسیاری بر سر اقوام و مذاهب، مثل دراویش و نیز دگراندیشان آورده‌اند» و او در صورت رئیس جمهوری شدن از همه دفاع خواهد کرد.

وی ادامه داد که مرزبندی‌های مشخصی با افراد و جریان‌های سیاسی دارد و حامی «جمهوری اسلامی و آیت‌الله خمینی» است و برای استفاده از «افراد خوب نیز، چتر انقلاب و نظام را باز» خواهد کرد.

دفاع از دولت در دوران جنگ
میرحسین موسوی نیز با اشاره به اینکه عده‌ای به بهانه حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری، دهه اول انقلاب را که دهه «امام» و ده‌ها هزار «شهید» است، زیر سئوال می‌برند گفت که تحت شرایط جنگی و تحریم ‌ها کشور را اداره می‌کرده و «مردم از آن دوران خاطراتی خوشی» به یاد دارند.

آقای موسوی در واکنش به برخی «بی‌انصافی‌ها» در نقد عملکرد دولتش گفت که دولت وی در دوران جنگ در خدمت «اقشار آسیب پذیر» جامعه جامعه بوده است.


نخست وزیر پیشین ایران با اشاره به «جوسازی‌های» علیه خود گفت که «ما می‌گوئیم شما چرا اقداماتی مثل افزایش حقوق بازنشستگان را نزدیک انتخابات اجرایی کرده‌اید؟ آیابه خاطر یک صندلی، باید یک دوره پرافتخار را زیر سئوال برد و سیاه‌نمایی کرد و آمارهای غلط ارائه کرد؟»

وی در پاسخ به تذکر مجری مناظره که می‌گفت اگر درباره کاندیدای غایب صحبت شود، باید به او هم فرصت دفاع داد، گفت که «اشکالی ندارد. ما فرصت و جای دیگری برای بیان این حرف‌ها به مردم نداریم. در کرج، بلندگوی من را قطع کردند، وسط جمعیت چند انفجار رخ داد و شیشه‌های اتوبوس را نیز شکستند. اگر خوب و درست است این کارها، ادامه بدهند تا ببینیم به کجا می‌رسیم.»

کروبی و اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی
کروبی نیز درباره اصلاح قانون اساسی گفت که تنها بخش‌هایی از قانون مثل «جمهوریت و اسلامیت» قابل تغییر نیست و سایر بخش‌ها را می‌توان تغییر داد.

وی در عین حال تاکید کرد که در صورت پیروزی تلاش خواهد کرد تا «اصول معطل مانده قانون اساسی» را اجرا کند.


کروبی در آخرین اظهاراتش گفت که آقای موسوی در ۲۰ سال گذشته در صحنه اجرایی و سیاسی کشور نبوده است و با اشاره به شکل گیری «مراکز عجیب و غریب قدرت» در کشور، از موسوی پرسید که آیا خودش را برای هر شرایطی آماده کرده است؟

مهدی کروبی گفت که خود را برای هر شرایطی آماده کرده است و ترسی از اینکه «هر بلایی که به سرش بیاید» ندارد.

موسوی: آمده‌ام و می‌مانم
موسوی نیز در پاسخ به پرسش مهدی کروبی گفت که اگرچه با عملکرد دولت‌های قبلی به طور صددرصد موافق نبوده است، اما احساس می‌کرده که قواعدی در کشور وجود دارد که آن دولت‌ها به آن پایبند بودند.

وی گفت که دو بار نیز در جریان توقیف روزنامه‌ها و نظارت استصوابی موضع‌گیری داشته و یک بار هم قصد داشته در انتخابات شرکت کند، اما به دلیل پیش آمدن برخی مسائل منصرف شده است و لزومی به طرح آن موانع نمی‌بیند.


این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود که ادامه وضعیت فعلی را برای کشور «خطرناک» می‌داند و با توانایی و تجربه‌ای که در خود می‌بیند، برای حضور در انتخابات تصمیم گرفته است.

وی تاکید کرد که «من همان فردی هستم که هشت سال در شرایط جنگ و مشکلات سیاسی داخلی» ایستادگی کرده است.

آقای موسوی افزود: «فردی قوی هستم و الان هم با درک همه خطرات آمده‌ام و خواهم ماند.»

نخست وزیر پیشین جمهوری اسلامی در پایان گفت که فساد در چهار سال اخیر به شدت در ایران گسترش یافته است و برخورد با فاسد آخرین راه حل است.»

موسوی بر از میان رفتن زمینه ‌هاای فساد مثل «پارتی بازی و خویشاوند سالاری» تاکید کرد و مسئول برخورد با این مسائل را هم قوه قضائیه دانست.


وی دولت احمدی‌نژاد را متهم کرد که با تغییر «تعرفه موبایل و شکر» میلیاردها دلار سود نصیب برخی افراد کرده است و احتمال داد که «هزینه تبلیغاتی زیاد وی در سراسر کشور نیز از این منبع تامین شده باشد.»

آقای موسوی زمانی که با اعتراض مجدد مجری مواجه شد، گفت که «هر چه خواستید به احمدی‌نژاد وقت بدهید که بیاید در تلویزیون و دروغ بگوید.»

وی ادامه داد که «من فردی انقلابی هستم و به وضعیت موجود اعتراض دارم و اگر اعتراض نداشتم نمی‌آمدم و باید حرف‌هایم را بزنم.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
مناظره جنجالی احمدی‌نژاد و کروبی
مناظره موسوی و رضایی برگزار شد
حمله تند احمدی‌نژاد به هاشمی، خاتمی و موسوی
برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در ایران

نظرهای خوانندگان

مطالبی که سا ل هاست همه می دانیم حال
از زبان خودشان و در رسا نه ی ملی خودشان
مطر ح میشود!!!!!!!

-- سارا ، Jun 8, 2009

این همه آوازه ها از شه بود

-- بدون نام ، Jun 8, 2009

پس از آن ظلمت شبهاي بلند
پس از آن سيلي سرما برتن ياس سپيد
پس از آن شيون شوم آن جغد پليد
پس از آن واژگوني گلدان اميد
سفير سبز مي آيند وباخود باران وشكوفه دارد
سبز باشيد چون بهار .....

-- طوبي ، Jun 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)