تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مناظره جنجالی احمدی‌نژاد و کروبی

مناظره مهدی کروبی و محمود احمدی نژاد با اتهام افکنی‌های مالی و سیاسی طرفین به یکدیگر برگزار شد.

مهدی کروبی به عنوان آغاز کننده مناظره گفت که به شخص احمدی‌نژاد و اطرافیان وی و نیز به نحوه اداره کشور انتقاد داشته و به این دلیل وارد رقابت‌های انتخاباتی شده است.

وی افزود که در اداره کشور ضعف و نارسایی می‌بیند و احمدی‌نژاد را متهم کرد که یا براساس اطلاعات غلط تصمیم می‌گیرد و یا اینکه خود «حرف‌های غیرواقعی» بر زبان می‌آورد.

کروبی اظهار داشت که اگر از ابتدا مسئولین نظام با آقای احمدی‌نژاد برخورد می‌کردند، کار به اینجا نمی‌کشید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از اظهارات احمدی‌نژاد در حضور آیت‌الله جوادی آملی درباره دیدن هاله نور در سازمان ملل گفت که ائمه گفته‌اند که حتی نباید بچه‌ها و حیوانات را هم فریب داد.


وی در عین حال به اظهارات احمدی‌نژاد درباره قصد آمریکایی‌ها برای ربودنش در عراق انتقاد کرد و گفت: «شما طوری صحبت کرده‌اید که گویی آنقدر در سربازان آمریکایی نفوذ کرده‌اید که آنها دستورات بوش» سرپیچی کرده‌اند.

دفاع احمدی‌نژاد از دولتش
احمدی‌نژاد در پاسخ به اظهارات مهدی کروبی گفت که این حرف‌ها ربطی به اداره کشور ندارد و کروبی را متهم کرد که در جایگاه آمریکایی‌ها نشسته است و از آنها دفاع می‌کند.

وی با مقایسه چند شاخص مثل تولید ناخالص ملی، نرخ بیکاری، ضریب جینی، صادرات و واردات، رفاه و تامین اجتماعی، تورم و غیره، به دفاع از فعالیت‌ها و اقدامات اقتصادی دولتش پرداخت.

این نامزد انتخابات رئیس جمهوری گفت که نرخ تورم در حال حاضر در ایران به ۱۵ درصد رسیده است و وی تلاش خواهد کرد که آن را تک رقمی کند.

آقای احمدی‌نژاد ادامه داد که تورم در همه دنیا در حال افزایش است و این نشان دهنده اداره «عالمانه» کشور و داشتن برنامه جدی از سوی دولت نهم است.

واکنش کروبی به آمار‌ها
کروبی هم در واکنش به آمار‌ ارائه شده از سوی احمدی‌نژاد، گفت که «باید با مردم صادق بود. این آماری که شما می‌دهید که من از بیابان‌ها نیامده‌ام. من هم با آمار سر و کار دارم و بسیاری از کارشناسان این آمار‌ها را رد می‌کنند.»

احمدی‌نژاد: بیاییم و اموال خود و خانواده و افراد ستادمان را منتشر کنیم

وی در عین خال خطاب به مجری گفت که چرا صدا و سیما اینقدر «خائف و ترسو» است و اجازه طرح این مسائل را نمی‌دهد؟

این نامزد ریاست جمهوری خطاب به آقای احمدی‌نژاد گفت: «در حالی که بانک مرکزی میزان تورم را ۲۵ درصد اعلام می‌کند، شما چطور می‌گوئید در عرض یک هفته این نرخ به ۱۴ درصد رسیده است.»

وی خطاب به احمدی‌نژاد اظهار داشت که من هنوز هم انقلابی هستم و و می‌گویم که یک خط انحرافی که با «امام مشکل داشت، شما را اداره می‌کند.»

کروبی از احمدی‌نژاد پرسید که «شما به عنوان رئیس جمهوری چرا از این همه افرادی که داوطلب ریاست جمهوری بودند و شورای نگهبان آنها را رد کرد، حمایت نکردید؟»

آقای کروبی خطاب به رئیس جمهوری فعلی ایران گفت که «کار شما با لاریجانی به جایی رسید که وی اظهارات شما را شبیه طنز دانست.»

وی افزود که «شما از اول گفتید که ۱۶ پرونده فساد مالی در جیبم دارم، اگر تا حالا آنها را مطرح نکرده‌ای، جرم است. ضمن این که باید به قوه قضاییه اعلام کنید.»

آقای کروبی ادعا کرد که «می‌گویند به دستور شما ۴۰ میلیارد تومان به صادق محصولی وام اعطا شده است.»


هواداران احمدی‌نژاد در خیابان

وی در عین حال پیشنهاد کرد که کمیته‌ای جهت بررسی گزارش‌ها درباره دولت نهم تعیین شود.

کروبی ادامه داد که ما که «اطلاعاتمان را از گاریچی‌ها نمی‌گیریم. قوه قضائیه می‌گوید که یک پرونده کاملی از سوی شما به این نهاد گزارش نشده است.»

وی از احمدی‌نژاد خواست که درباره سرنوشت یک میلیارد دلار درآمد نفتی واریز نشده به خزانه و همچنین سرنوشت ۳۰۰ میلیارد تومان گم شده در شهرداری تهران پاسخ بدهد.

کروبی در عین حال گفت که مجلس دو بار قصد داشته است در این مورد تحقیق و تفحص کند، اما هیئت رئیسه مانع آن شده است.

وی سپس اظهار داشت که وقتی شورای نگهبان دو هزار نفر از نامزد‌ها را حذف می‌کند، تکلیف این مجلس مشخص است.

کروبی: اگر از ابتدا مسئولین نظام با آقای احمدی‌نژاد برخورد می‌کردند، کار به اینجا نمی‌کشید

رئیس حزب اعتمادملی همچنین از احمدی‌نژاد درباره پرونده نفت اردبیل سئوال کرد و خواستار پاسخگویی این نامزد ریاست جمهوری درباره این پرونده شد.

پاسخ‌های احمدی‌نژاد به ادعاهای کروبی
احمدی‌نژاد در پاسخ به اظهارات آقای کروبی گفت که اطلاعات او «غلط» است و افزود: «شما با زیر سئوال بردن آمار رسمی کشور، گذشته خود را زیر سئوال می‌برید.»

وی از کروبی خواست که «همه بیاییم و اموال خود و خانواده و افراد ستادمان را منتشر کنیم.»

احمدی‌نژاد از او پرسید که چرا از شهرام جزایری ۳۰۰ میلیون تومان پول گرفته است که پرونده‌اش هم در قوه قضائیه موجود است.

احمدی‌نژاد به کروبی گفت که پس از انتخابات دوره گذشته، شما هنوز هم سلامت آن انتخابات را که «خود شما و دوستانتان چندین بار به وسیله آن انتخاب شده‌اید، زیر سئوال می‌برید.»

وی سپس مدعی شد که دولتش بیشترین سرمایه‌گذاری را نسبت به دوره‌های قبل داشته است و گزارش نهاد‌های بین‌المللی هم آمار‌های ارائه شده توسط دولتش را تائید می‌کند.


هواداران کروبی در حال تظاهرات در تهران (عکس از رویترز)

واکنش مهدی کروبی
کروبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «من نمی‌توانم اسم افراد را مثل شما ببرم. شما درباره همه، حتی ناطق نوری که برای شهردار شدن شما با آن پرونده اردبیل کمک کرد حرف زدید.»

وی با انتقاد از سیاست خارجی احمدی‌نژاد گفت که «شما می‌گوئید در جهان غوغا کرده‌اید، این چه غوغایی است که دو نامه نوشته‌اید و کسی جواب شما را نداده است. می‌گوئید آمریکای لاتین حیات خلوت ماست در حالی که هوگو چاوز هم با صدام حسین و هم با اوباما رابطه داشته است.»

وی سپس بخشی از اظهارات رئیس سابق موساد را خواند که گفته بود اگر صدها میلیارد دلار از سوی موساد هم خرج می‌شد تا منافع اسرائیل در جهان تامین شود، «احدی بهتر از احمدی‌نژاد نمی‌توانست این کار را انجام دهد و وجود احمدی‌نژاد برای اسرائیل یک هدیه گرانبها است.»

آقای کروبی سپس به طعنه به احمدی‌نژاد گفت که «شما فکر می‌کنید قهرمان جهان شده‌اید، باید بدانید که پیام خمینی با پیام احمدی‌نژاد فرق دارد و جایی که به شما اهانت می‌شود، نباید بروید.»

احمدی‌نژاد: من اگر رای بیاورم از سیاست خارجی شما و خاتمی پیروی نمی‌کنم. ما از دیپلماسی عمومی در دنیا بهره بردیم

وی افزود: «شما ما را در جهان سبک کرده‌اید و بگوئید چه برکتی برای ما داشته‌اید و اسم ۱۰۰ کشوری که خواهان الگوی مدیریت شما هستند، را نام ببرید.»

آقای کروبی خطاب به احمدی‌نژاد افزود که «اصلا این الگو را تعرف کنید تا ما هم بفهمیم. می‌روید جایی می‌نشینید که بالای سرتان نوشته‌اند خلیج عربی و عرب‌ها پررو شده‌اند.»

جواب احمدی‌نژاد به اظهارات کروبی
احمدی‌نژاد نیز در پاسخ به اظهارات کروبی، وی را به انحراف از خط امام «متهم» کرد و گفت: «من اگر رای بیاورم از سیاست خارجی شما و خاتمی پیروی نمی‌کنم. ما از دیپلماسی عمومی در دنیا بهره بردیم و افکار عمومی جهان را در دست گرفیت که جواب هم داد.

وی سپس از کروبی درباره مسائل سال ۶۵ که در آن زمان رئیس سازمان حج بود و شهرام جزایری و نیز راه‌اندازی زندان در زیرزمین ساختمان بنیاد شهید پرسید.

کروبی هم در پاسخ گفت که «کارشناسان خود شما مثل دانش جعفری و خوش چهره و عماد افروغ هم از دور شما رفتند و شما هم حال اطرافیانتان نقدی و شریعتمداری و جنتی و مصباح هستند.»

کروبی درباره گرفتن پول از شهرام جزایری هم گفت که «هر کسی که از من چیزی نخواهد و آدم فاسدی هم نباشد، از او پول می‌گیرم و خرج می‌کنم. من که مثل شما پول نفت ندارم و پول تراکم شهرداری ندارم.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
مناظره موسوی و رضایی برگزار شد
حمله تند احمدی‌نژاد به هاشمی، خاتمی و موسوی
برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در ایران

نظرهای خوانندگان

به نظر شما چرا آقای احمدی نژاد چند بار گفت که بیایید اموال من و خانواده ام را بررسی کنید ولی آقای کروبی حتی یکبار هم اشاره کوچک به این نکرد؟

-- مهدی ، Jun 6, 2009

زیبا ترین تاکتیک شیخ اصلاحات زمانی بود که با زرنگی 2 دقیقه از زمان خود را بین حرفهای آخر احمدی نژاد انداخت تا او نتواند جو پایانی را به نفع خود تمام کند.

-- کاوه ، Jun 6, 2009

با درود
مساله" وجود زندان در بنیاد شهید و کتک زدن افراد در آنجا" که مهدی کروبی از کنار آن گذشت و پاسخ نداد، از نکات برجسته ای بود که نه شما و نه بی بی سی و نه رادیو فردا اشاره نکرده اید!!

-- مهرداد ، Jun 6, 2009

من از ایرانی بودن خودم شرم دارم که کسی که از حداقل اخلاق و انسانیت بی بهره بوده و براحتی مثل اب خوردن دروغ میگه چهار سال تمام بالاترین مقام اجرایی این کشور بوده.هنوز نمیدونم چه مسیری طی شد تا این شخص که از هموطن بودن با او شرمسارم توانست به این جایگاه بالا برسه.اما هر کسی از مسئولین که در به قدرست رسیدنش نقشی داشته حلالش نمکیکنم.
این انتخابات انتخابات خاصی هست. من مقایسه ای بین کروبی و موسوی نمیکنم اما اینو میدونم من به هر کسی غیر از موسوی رای بدم به احمدی نژاد رای دادم. با توجه به بالا بودن نسبی آرای موسوی رای به کروبی و یا رضایی تقویت احمدی نژاد هست. و این حالت فقط در انتخابات این دوره پیش اومده.از همه کسانی که میخواستن به کروبی رای بدن خواهش میکنم به این مسئله توجه کنن.

-- متاسف ، Jun 6, 2009

عجیب است که شعبده بازی و خیمه شب داری این روحانیت و حزب توده ... کهنه کاران و کشته کاران و کشتگران را نیز گرفته است. و متاسفانه باید گفت که از سر ضعف است، و بی کاری و بی ابتکاری! ...که کس بیاد ندارد چنین عجب زمنی !
ولی منتظر تند بادهای حوادث باشیم که در راهند، و موقع محک تجربه! و دیدار غش!

-- زنی از تهران ، Jun 6, 2009

کاش موسوی حضور ذهن و جسارت کروبی را در مناظره با احمدی نزاد داشت.

-- ساناز از هند ، Jun 7, 2009

یعنی مردم ایران تا این اندازه سقوط انسانی کرده اند که این 4 ...اسلامی را نمی شناسن؟

-- بدون نام ، Jun 7, 2009

درود بر مهدي کروبی که اولين شخص حکومتی است که 2 مساله را به چالش کشيده است : 1. نظارت استصوابی 2. حجاب اجباري
هموطنان عزيز ... مگر اينها مطالبات ما نبود ؟ پس چرا ما دچار جوزدگي خاندان هاشمي شده ايم و موج سبز ما را احاطه کرده است . بياییم از اين فرصت تاريخي استفاده کنيم و به کروبي راي دهيم .
در صحبتهاي موسوي مگر چه نکته اي است که ما سبز شده ايم !! به من بگوييد شايد من اشتباه ميکنم ؟

-- احمد ، Jun 7, 2009

خاک بر سر کسی که حرفهای احمدی نژاد رو باور کرده ، مثلی هست که می گه چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است تمام کشورهای عربی در تمام برنامه هاشون خلیج عربی می گن و یا دول الخلیج العربی که یعنی دولتهای خلیج عربی حالا احمدی نژاد ...می خواد بگه اونها نمی نویسن یا منظورشون چیز دیگری بوده و با کلمات بازی می کنه و مسئله رو به ادیبان عربی واگذار می کنه واقعا من برای ملتی که در این 4 سال زجر کشیدن و گرونی های وحشتناکی دیدن که سابقه نداشته کپنی شدن بنزین رو دیدن بالا رفتن قیمت مسکن به طرز ناباورانه ای و کرایه منزل سرسامانه و بیکاریی هایی متعدد و تعطیل شدن و یا ورشکست شدن کارخانجات زیادی در ایران و نیمه کار موندن اکثر پروژه ها که به دروغ گفته می شه راه افتادن رو ببینه و بعد فکر کنه احمدی نژاد راست می گه واقعا من دلم به حال خودم می سوزه که یک همچین هموطنایی دارم که سریع با 4 تا حرف معاویه گونه و عوام فریبی یادشون میره که وضعیت خونه و مسکن و مواد خوراکی بیکاری و تورم و غیره با نفت 140 دلاری که این نامرد فروخت چطوری و باز هم ......جوگیر بشه و به احمدی نژاد فکر کنه

-- ناب ، Jun 7, 2009

جناب آقای کروبی معتقدید اگر کسی رانت خوار باشد باید قوه قضاییه رسیدگی کند خوب در مورد آقای جزایری این اتفاق افتاده بود چرا از او کمک مالی قبول کردید و حق ناس کردید آیا برای دریافت این مبلغ مجوز الهی داشتید . درهمان سالها من یک کارمند ساده بودم در ایام عید اگر ارباب رجوع میخواست یک تقویم سالیانه برای تبریک سال نو به کارمندان بدهد باید با مجوز مدیر اداره میبود حالا شما میلیاردی گرفته اید و خیلی بی پروا در رسانه ملی میگویید هر کس به من پول بدهد میگیرم . مطلب دیگر در مناظره گفتید به من گفته شده هر چی سوال کرد جواب نده اگر کرباسچی و امثال ایشان صلاحیتشان بیشتر از شماست که آنها دیکته کنند شما بگویید چرا آنان رییس جمهور نشوند ایا واقعا با این شیوه میخواهید مملکت را اداره کنید جای بسی تاسف!!!

-- بدون نام ، Jun 7, 2009

مي‏شود گفت كروبي اصلا آنطور كه طرف‌دارانش ادعا داشتند قوي ظاهر نشد. جواب دادن به آن آمار دروغين كارشناس نمي‏خواست، مي‏توانست بگويد مرد حسابي الان تورم آمريكا و اروپا به دليل بحران اقتصادي صفر يا منفي است آنوقت شما آمدي تورم ماهانه را اعلام مي كني و با افتخار مي‏گوئي با مديريت عالمانه ما تورم نسبت به غرب كاهش دارد؟ مي‏توانست حالا كه ديگر همه به لطف آقاي نوري زاده مي‏دانند داستان دول الخليج العربيه چيست حرفش را پيش نكشي كه او هم سواد عربي‏اش را به رخ شماي آخوند عربي خوانده بكشد و خيلي مي‏توانست‏هاي ديگر كه حالا براي گفتنش دير شده است.

-- شايا ، Jun 7, 2009

آفرین بر کروبی که پوز احمدی نزاد پرمدعا را به خاک مالید و دیدیم آقایی که خود مدعی مبارزه با فساداست خود و اطرافیانش دستهای آلوده ای دارند در واقع شبوهای که او در مناظره با موسوی بکار ترده بود حالا کروبی با خود او انجام داد و به قول معروف چیزی که عوض دارد گله ندارد

-- lمحمد ، Jun 7, 2009

هیچ کس مثل کروبی نمی تونست جواب احمدی رو بده مناظره عالی بود درود بر شیخ اصلاحات مهدی کروبی

-- کتایون ، Jun 7, 2009

ای کاش مانند موضوعات مالی در حوزه سو استفاده های جنسی یکدیگر از زنان و دختران هم پته همدیگر را می انداختند روی آب

-- بدون نام ، Jun 7, 2009

آیا آقای احمدی نژاد فکر می کنه چون پولی نخورده خیلی هنر کرده؟ عوضش دست خیلی ها رو باز گذاشته

-- محمد از ایران ، Jun 7, 2009

کروبی طرفدارهاش رو مأیوس کرد. البته نمی بایست از کروبی به لحاظ حضور ذهن و اطلاعات فنّی و حتی نیمه فنّی انتظاری بیش از این داشت. احمدی نژاد در عوام فریبی استاد است، با لحن سخن، با اعدادی که برای عوام خاصیت جادویی دارند، و با نابود کردن شخصیت طرف مقابل. ولی بی رودربایستی کودنی کروبی و حتی موسوی هم در این شکست ها دخالت دارند. ولی به هر حال من هنوز همچنان می خواهم به مهدی کروبی و تیمش رأی دهم، به خاط گفتمانی که این تیم گشوده، به خاطر مطالباتی که مطرح کرده، و به خاطر اینکه به نظرم اگر این تیم سرکار بیاید با حضور مدیر قدرتمندی مثل کرباسچی از عهده ی اداره کشور و توسعه آن برمی آیند. رأی من کروبی است.

-- مهدی ، Jun 7, 2009

البته باید آدم وقت باطله زیاد داشته باشد که بیاید و برود این مضحکه ها ی نظام ولایت مطلقه ی فقیه را برسی کند. اما جالب است که موشکافی شود تا ببینم که اولا این غارتگران و ...چگونه با کارگردانی رهبری خطوط قرمز نظام ولایت مطلقه را رعایت می کنند و مثلا جرات نمی کنند بگویند که اینهمه آواز ها از شه بود و این قؤان و ائمه هستند که که حتا رهبری مطلقیت نظام را کارگردانی می کنند. اما گاهی دم خروش سرکش و یا کلکل او از جیب گل و گشاد روحانیت و نماینده ی آن کروبی بیرون می زند که در حقیقت پته ی هر دو را روی آب می ریزد. و پته ی اسلام را هم! جالب است که کروبی« بچه ها و حیوانات » را در ردیف هم می آورد. و تازه این کروبی نیست که چنین می کنم او از قل « ائمه » آنرا نقل می کند. و البته راست هم می گوید. نکته دیکر یانکه کروبی برای اینکه از احمدی نژاد پیشی بگیرد به خودش اجازه می دهد به یکی از قشر های زحمت کش و کارگر جامعه توهین کند. کروبی نامزد پست ریاست جمهوری پیشرو مستضعفان جهان واژه ی « کاریچی » را چنان بکار می برد که گویی سخن از یک دزد و خائن و پست فطرت می کند. و البته این به من بسیار برخورد زیرا در خانواده ی ما در جنوب شهر تهران یک درشکه چی بسیار شریف و به مراتب انسانتر و انسان ناآزر تر و البته کسی بود که هرگز دستش بخون کسی آلوده نشد و چند سال پیش در فقر در گذشت. کروبی با تحقیر به این قشر زحمت کش می گوید که « مگر ما اطلاعتمان را از گاریچی می گیریم؟» و من امیدوارم که روزی گاریچی ها شما را از قدرت بزیر آورند. و این آرزو حرفی عبث نیست. بقول آن خانم عیزی طوفانها در راهند. حق چنین عقیقی را بدست اهرمنی نخواهد پسندید. که بقول حافظ.
به جهد کوش تو ای دل که حق رها نکند **
چنین عزیز نگینی بدشست اهرمنی!
و در اینجا یک نکته و آن اینکه این بیت حافظ تا کنون «به صبر» نوشته شده بوده و حالا با این نسخه ی جدید به « جهد » آمده است که بسیار بجاست.
تحریم کنیم این انتخابات را بدام شعبده بازی اینها نیفتیم.

-- بدون نام ، Jun 7, 2009

سلام به کاربران رادیو زمانه.من فکر می کنم مطالبات روشنفکرانه جامعه دانشگاهی و فرهنگی ما از مسیر کروبی قابل پیگیری هستند نه افکار محافظه کارانه اقای موسوی

-- payam ، Jun 7, 2009

کسانی که آمار های دروغ احمدی نژاد را باور کنند ، لابد این چند سال خواب بوده اند.
تمام طرح هایی که احمدی نژاد افتتاح کرده در زمان آقای خاتمی سرمایه گذاری شده. این آدم غیر از حیف و میل بیت المال هیچ کار نکرده

-- پرواز ، Jun 7, 2009

این شگفت انگیز است که دو نامزد ریاست جمهوری وقت گرانبهائی در تلویزیون انحصاری نیروهای ماوراء راست بدست می آورند اما نمی توانند انتقاد آشکار و کوبنده ای از دروغگوی ...مانند احمدی نژاد بیان کنند.

آنان می توانستند فشار به اقوام، زنان، کارگران، روشنفکران، دانشجویان و دیگر مردم ایران را با مثال های روشنی به نقد بگیرند، به خودسری، فساد و ارتشاء در دستگاه های دولتی و دادگاه ها اشاره کنند و اشاره ای هم به سیاسی کردن و اقتصادی کردن سپاه و بسیج داشته باشند. انتقاد از رواج خرافه گرائی و خرافه پستی هم جای چندانی در سخنان آنان نداشت. در بحث اقتصادی آنان می توانستند اشارات بیشتری به افزایش واردات و کاهش تولید داخلی داشته باشند.

خودسری ها و خشونت بی مورد نیروهای انتظامی و امنیتی، برای نمونه قتل زهرا بنی یعقوب می توانست نکته مهمی برای مطرح کردن باشد.

شکست دولت در مبارزه با قاچاق و برقراری نظم و امنیت در مرزها نیز یکی دیگر از شکست های دولت است که اشاره ای به آن نشد. دلیل این شکست هم تمرکز نیروهای دولت در شهرهای بزرگ و مبارزه با به مواردی مانند به اصطلاح "بدحجابی" زن هاست.

ببینیم آیا محسن رضائی موفق تر از آن دو نامزد دیگر خواهد بود یا آیا او هم در همان تله گرفتار خواهد شد.

سیاوش

-- سیاوش ، Jun 7, 2009

متاسفانه اقای کروبی به طرز وحشتناکی ضعیف و ناتوان بود و اصلا تصور این را هم نداشت که امده برای انتخاب شدن به عنوان ریس جمهور کاندید شده و. دقیقا پیرمرد ...غر غرویی بود که امده بود نق بزند و حتی برای این کار هم وانا و اماده نبود.

سئوالاتی در مسائل مالی که اقای احمدی نژاد از پاسخ به ان ها دیشب طفره رفت و متاسفانه اقای کروبی فقط به غرولند اکتفا کردند،یکی ، یک میلیارد دلار ِ گم شده نفت بود، و دیگری 300 میلیارد تومان ِ شهرداری. .
اما بعد::
1- سئوال مهم دیگر، اتفاقا "هاله نور" بود که اگرچه با قبول ِ صحبت ِ احمدی نژاد، این تفکر بسیار بسیار احمقانه و عوامفریبانه است، ولی ایشان این را بیان کرده بودند و همه شاهدند ، و دیشب پاسخی ندادند و به مسخره با ان لبخند زیبایشان برگزار کردند. . این بسیار مهم است، زیرا اگر کسی توهّم دارد و خیالبافی می کند و هاله می بیند و سازمان ملل را هیپنوتیزم می کند، خوب این ادم که طبیعی نیست، و چون می خواهد سرنوشت ِ مردم ِ یک کشور را به دست بگیرد ، مردم ِ ایران باید بدانند موضوع چیست، چون پس بقیه ِ کارهایش هم به همین گونه توهّمی و موجی است ، که دقیقا می بینیم تا امروز همینطور هم در کشور چنین بوده است. اگر وی در منزلش می نشست، به ما مربوط نبود، ولی می خواهد دو باره مال و جان وناموس ما را به دست بگیرد.
(البته قوّه ِ هیپنوتیزم ِ ایشان ، به معنی ِ به خواب فرستادن ِ دیپلمات ها ی دیگر را در موقع ِ حرف زدن ها و نطق های یکنواخت و تکراری ِ وی در مجامع ِ بین المللی ، قبول دارم.)
2- در مورد تغییر ِ منزل ِ اقای کروبی، من ضامن ِ صحت ِ عمل ِ اقای کروبی در گذشته نیستم، ولی تعجب می کنم که پاسخ نداد اگر من حتی یک پاسبان ِ ساده هم بودم ، در سی سال زندگی و فعالیت ، بالاخره خانه ِ 100 متری ام دویست متری میشد.
3- امتیاز ِ مهم آقای ا-ن ظاهرا دزد-نبودن ِ شخص ِ ایشان است و تا جائی که ما می دانیم، جمع نکردن ِ ثروت ِ شخصی در ایران . فقط ایشان قدرت طلب و جاه طلب هستند. ( که این ها دیگر مسائلی بسیار شناخنه شده و پیش ِ پا افتاده در روان-شناسی است ، که کلیه افراد بشر که همگی از کودکی با عقده های بسیار و کمپلکس بزرگ می شوند {همه مردم ِ دنیا در این مورد مشترک اند و توهینی به کسی یا شخصِ ِ ایشان نیست}، در بزرگسالی، ان را به یکی از 3 صورت جُبران می کنند: یا به صورت جمع اوری ِ پول و ثروت در ان ها ظاهر می شود، یا طلب ِ قُدرت، و یا بالاخره کسب ِ شُهرت ، و بیش از صد سال است که این سه فاکتور در همه ِ انسان ها شناخته شده است و اصلا تعجبی ندارد. ایشان دنبال ِ شهرت و قدرت ، هر دو است ) ولی کاش ایشان هم مثل ِ بقیه دزد بود، ولی کارها ی کشور و زندگی ِ مردم را به دست ِ مجموعه هائی از فحّاشان، دروغ گویان، نالایق ها ، ناپاکان و تمامیّت-خواهان نمی داد، ضررش بمراتب برای کشور کمتر بود...
4- ایشان بعد از 4 سال که قول و قول و قول می داد، بالاخره: عده ِ کمی از فاسدان ِ"عُمده" اقتصادی کشور ، دزدان، و مافیا (به نقل از ایشان) به نام های خانواده ِ هاشمی و ناطق و غیره .. در تلویزیون به مردم ِ کشور معرفی کرد، به جای اینکه در طول 4 سال گذشته ان ها را محاکمه شان کند..
خوب این گذشته. حالا باید از ایشان سئوال شود که اگر انشالله دو باره رئیس جمهور شد، ایا این افراد ِ نامبرده و بسیاری از دیگران را به محاکمه خواهذ کشید یا نه . ظاهرا نباید بتواند بگوید" نه".
می گوید "محاکمه شان می کنم" . انوقت باید پرسید که اگر این کار مُجاز و روال از این به بعد این است، اگر خدای نکرده خودِ ایشان دوباره انتخاب نشد، ایا جانشین ِ ایشان حق دارد کلیه افراد ِ این دولت را ، به صدها دلیل ، در صد ها مورد خلاف که کرده اند و در روزنامه ها هر روز منعکس است ، به محاکمه بکشد؟
اما بازی ِ مسخره ِ امار ِدیشب و کل ِ 4 سال ِ گذشته:5-
مدت ِهفتاد سال هر روز صبح ملت ِ شوروی در رادیو می شنید که مثلا از روز ِ قبل تولید ِ شکلات در کشور 180 در 100 اضافه شده است و می رفت مغازه ، می دید کماکان شکلات در بازار نیست. تولید ِ کاغذ ِ توالت پنج برابر شده بود، و باز هم در شهر نبود، قهوه ، شکر ، نان ، رفاه ، ازادیِ ، بهداشت، هر کوفتی که بگویی، هر روز صبح به مدت ِ 70 سال در رادیو در شوروی اضافه شد ولی مردم از فقر و گرسنگی و سرما در خانه هاشان و در بازداشتگاه ها در سیبری می ُمردند و زجر می کشیدند، تا مملکت بالاخره گندش در امد و از هم پاشید ( که حضرت امام قبلا پیش بینی کرده بودند) و دنیا فهمید چه دروغ ها و چه جنایات وحشتناک و سفاکی ها و اعترافات گیری ها از ناراضیان ِ دستگیر شده و توبه کردن اصلاح طلبان و دانشجویان و ندامت ها در تلویزیون در تمام این مدت مرتکب شدند، و چه کثافتی در 70 سال به سر ِ کشور ِ ثروتمند و مردم ِ بزرگ روسیه، این کمونیست های بی دین ِ استالینی و دیکتاتور زدند.
{جالب است توجه کنیم هنوز امروز هم در دنیا (منجمله ایران ِ عزیز ِ خودمان) بسیاری فکر می کننداین حقایق غیر قابل انکار تبلیغات ِ "استکبار" است، و هنوز دیوانه وار استالین پرست هستند و هنوز باور نمی کنند که در ان مُصیبت کده چه خبر بوده است..
نکبت ِ امروز ِ روسیّه را هنوز ببینید، و فکر کنید که از تمدن و فرهنگِ قبل از کمونیسم، فقط تولستوی و داستایوفسکی از روسیه برای تمام ِ بشریت تا همین امروز کافی می بود. }

امار تولید و ناخالص ملی، دقیقا همان است که تو خودت "حس میکنی" ، و قیمت ِ ان چیزی است که در مغازه ِ در ِ خانه تان می خری، در مقایسه با قدرت ِ خریدی که خودت می فهمی که داری و حقوقی که می گیری. تـورّم را با گوشت و خون حس می کنی، نه با ارقام-سازی های استالینی ِشوروی یا گوبلزی المان. بیکاری در مملکت، وضع ِ دختر و پسر ِ مُجرّدِ لیسانسیه ات است که در خانه نشسته ِ و خرجی ِ بچه ِ 28 ساله را تو پیر مرد داری می دهی، نه دروغ هایِ رسمی ِدولتی ، و مقایسه ِ بی معنی و مع الفارق با بیکاری با اروپا و امریکا که سیستم ِ تامین ِ اجتماعی دارد، و تازه همه نگران هستند و دُنبال ِ چاره.
ولی در اخر کار،از حق نمی گذریم.. 6-
واقعا احمدی نژاد شایسته و بی نظیر است.
بیش از 20 سال است هیچ نوع تلویزیونی نگاه نمی کنم، و دیشب نگاه کردم. کیف کردم و متوجه شدم چه موهبتی بود، و تاسف که من چرا از دست داده ام..
مدرسه ِکامل ِکلاهبرداری و دروغ بود..
اموزش ِ بزرگترین و بهترین روش های ...و اغفال ِ توده ها بود. و حتی من داشتم باور می کردم، و می خواستم بروم در کشوری که ایشان امارش را می داد زندگی کنم که واقعا بهشت برین بود.
که سرم را زدم به دیوار و به خود امدم. ولی همه که دیوار دم ِدستشان نیست.
معروفترین انسان ِ دروغ گوی تاریخ و بهترین پرو پاگانیست ِ دنیا گوبلز بود. و می گفت "دروغ باید انقدر بزرگ باشد که کسی نتواند در ان شک کند" و ملت ِ بدبخت ِ المان را به جنون و تباهی و مرگ و بدنامی کشید..
ولی دیشب فهمیدم که گوبلز اگر زنده بود، باید می امد شاگردی..
هیتلر می گفت جنایت اشکال ندارد . وقتی بُردیم ، تاریخ را ما می نویسیم ( لابد شبیه ِ همن امار ِدولتی ِ دیشب را می گفت.)

-- داریوش پورخلیلی ، Jun 7, 2009

اشتباه مهم استراتژیک احمدی نژاد در مناظره با کروبی
http://iranian-society.persianblog.ir/

-- Ali ، Jun 7, 2009

کسانی که مناظره های ریاست جمهوری آمریکا را دنبال میکردند کاملاً تفاوت ماهیت سیاست و فرهنگ گفتگو در ایران و آمریکا را میتوانند ببینند. اگر ایران آمریکا بود الان احمدی نژاد بخاطر این همه دروغ و تهمت توی زندان بود. کروبی هم با همین مناظره و شخصیت عصبی و خارج از کنترلش شانس خودش را از دست داده بود. واقعاً دولتمردان ایرانی مایه خجالتند.

-- سها ، Jun 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)