تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

رمز هنجارشکنی‌ها
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «پشت پرده هتک حرمت بزرگان انقلاب» به انتقاد از اظهارات احمدی‌نژاد در خصوص هاشمی رفسنجانی پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «اینک نوبت متحجران دیروز و تشنگان قدرت امروز است تا به منظور انتقام گرفتن از یادگار امام یعنی ولایت فقیه و مصداق آن، خاکریز بلند پیش رو یعنی هاشمی رفسنجانی و بازوی توانای رهبری را از میان بردارند. برای آنان قابل تحمل نیست که رهبری بگوید: برای من هیچ‌کس مثل هاشمی نمی‌شود.»

به نوشته این روزنامه، «آنان هر کسی را که احتمال می‌دهند در برابر قدرت‌طلبی و ریاست خواهی‌شان مقاومت کند، به مجرد یک انتقاد، ملکوک می‌کنند. حتی مراجع تقلید نیز از تعرض آنان درامان نیستند تا مبادا ذخیره‌ای برای تداوم نظام برمبنای ولایت فقیه در روز مبادا باشند. باید همه کسانی که احتمال دارد روزی در برابر خطرهائی که ممکن است نظام جمهوری اسلامی را تهدید کند بایستند، به گونه‌ای لکه‌دار شوند تا آنان در انتظار روز مبادا روزگار بگذرانند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «شاید رمز و راز هتک حرمت‌ها و هنجارشکنی‌ها آن‌هم با استفاده از رسانه ملی از سوی آنان که دستشان به این رسانه می‌رسد تا حدودی قابل درک باشد. هر که با آنان رقابت کند باید حیثیت و آبروی خود را از دست بدهد! هر کس از آنان انتقاد کند، ویژه خوار و مافیا و انحصارطلب و... است! هر کس از آنان حمایت نکند و مانعی برای حمایت تشکل‌های روحانی و غیرروحانی در حمایت از آنان شود، باید مورد اتهام قرار گیرد!»

متن کامل سرمقاله

«تغییر، هنر نیست»
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «SMS دارید!» به نقد عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «این معجزه و هنر جمهوری اسلامی است که می‌تواند مخالفان معاند خود را مسحور خویش کند. امروز طیف گسترده اپوزیسیون چنان منفعل و خلع سلاح شده‌اند که به اعتبار حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رأی، نه جرئت تحریم انتخابات را دارند و نه روی شرکت در آن و ریختن رأی در سبد و صندوق نظام.»

در بخش دیگری از سرمقاله کیهان می‌خوانیم: «شعار تغییر، هم، سمت و سو می‌خواهد و هم ظرفیت و شجاعت. به رخ کشیدن صرف کاستی‌ها و ضعف‌ها یا حتی منفی و سیاه نشان دادن نقاط قوت کشور و دولت، و ادعای اینکه تغییر باید، نه تنها هنر نیست که گنگ و نارساست.»

به نوشته این روزنامه، «حریفان به جای یکی، چند جبهه گشوده و می‌کوشند داوران و ناظران و تماشاگران را به اشتباه اندازند. آنها ادعای تغییر و تحول می‌کنند، حال آن که زانوانشان چیز دیگری را نشان می‌دهد.»

متن کامل سرمقاله

حواشی استثنایی انتخابات
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «امروز سکوت کردید، فردا چه خواهید گفت؟!‌» در نقد سکوت برخی افراد در برابر اظهارات احمدی‌نژاد نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «یکی از اقدامات رایج در عرصه سیاسی ایران که نمونه آن در کشورهای دیگر یافت نمی‌شود، تهدید به افشاگری و مشغول کردن ذهن مردم به اموری است که تنها نتیجه آن، غفلت از مسائل مهم‌تر می‌باشد. در دولت نهم بیش از دولت‌های قبلی، مردم شاهد این تهدیدها بودند.»

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد می‌افزاید: «تنها رئیس‌جمهور و یاران او نیستند که به خاطر بعضی سکوت‌های امروز و دیروز، باید نگران فردای خود باشند. برخی مسئولان دولتی که براساس دستوری نانوشته، به هم‌زبانی با رئیس خود می‌پردازند که تحریم‌ها هیچ تاثیری ندارد، بایستی نسبت به تضییع اموال عمومی و تاخیر در اجرای بسیاری از پروژه‌ها پاسخگو باشند.»

این روزنامه در پایان آورده است: «برخی حرمت‌شکنی‌های بی‌سابقه و زیرپا گذاشتن صریح احکام شرعی از طریق طرح اتهامات اثبات نشده، موضوع دیگری است که به عنوان یکی از حواشی استثنایی انتخابات دهم ریاست جمهوری ثبت خواهد شد. سکوت برخی بزرگان روحانی در برابر این رویه غیراخلاقی نیز موضوعی است که شاید رضایت معدودی از بندگان خدا را به دنبال داشته باشد. اما آیا در برابر تاریخ و خدای آفریننده تاریخ نیز می‌توان پاسخگوی سکوت امروز بود؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «فرصت‌ها و تهدیدهای هیجان‌های انتخاباتی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «مناظره یا منازعه»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «آموزه‌های دینی در مذمت دروغگویی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «مانور پرطنین موج سبز»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «چرا به کروبی رای می‌دهم؟»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)